Totalcar: Az autók fele eltűnik Magyarországon

Pénzcentrum2010. július 21. 08:32

Ahelyett, hogy bontóba kerülnének, a kiszolgált autók fele eltűnik örökre. De hol vannak ezek? Ellopják őket, persze csak papíron, vagy ott hagyják az erdőszélen, gyerekek játszanak bennük a tanyán, vagy a sufniban állnak bakon. Azt nem is feltételezzük, hogy illegális bontás után tovább élnek másik tucatnyi társukban - olvasható a Totalcar összeállításában.

A fenti probléma kezelésére jött létre egy szakmai szervezet, az Autós Nagykoalíción belül. Célja a törvényi szabályozások betartatása, a feketegazdaság felszámolása, és az újrahasznosítási arány 80%-ra emelése, ugyanis ha ez nincs meg - márpedig nincs meg -, akkor büntetést kell fizetnünk az EU-nak.

Az akkumulátorok és az autógumik újrahasznosításában és megsemmisítésben jól állunk

Ugyan a szakma szerint problémát okoz, hogy az újrahasznosítható autóakkumulátort, az órában lévő gombelemet és egyéb háztartásokban megtalálható elemeket egy kalap alá veszik - mondta el Hám Eszter a hulladékkezelési tagozat akkumulátor szakértője. Szinte a legveszélyesebb autós hulladékról beszélünk, de szerencsére közel 100%-os az újrahasznosítási arány ebben a kérdésben. Jól működik az országos begyűjtő hálózat, de jogszabályi problémák miatt nem egységesen kerülnek leadásra az akkuk. Ha valaki nem a boltban hagyja, ahol az újat vette, hanem a MÉH-be viszi, a benne található nemesfémek miatt a fémtörvény szabályozása alá esik, ezzel felesleges és hosszadalmas bizonylatolási folyamatba kell kezdeni. Korábban a tevékenység fordított áfás volt, de már kivették, így tovább nehezült a finanszírozása. Mindenképp cél, hogy fordított áfa körbe ismét bekerüljenek.

A gumik újrahasznosításán is érezhető a válság

A nem egységes termékdíj források nem csak az akkumulátoroknál okoznak gondot, hanem a gumialkatrészek újrahasznosításánál is, ismertette Kocsis Kenéz, a hulladékkezelési tagozat autógumi szakértője. Hazánkban évente 40 ezer tonna gumiabroncs kerül fogalomba - a válság miatt egyre kevesebb - ennek nagyjából egytizede magánimportban, vagy a feketegazdaság közreműködésével talál gazdára. Ez hozzávetőlegesen 3 milliárd forint kárt okoz a gazdaságnak, be nem fizetett adók és okozott környezeti károk miatt. Pedig hazánkban az átlagosnál jobbak a feltételei az újrahasznosításnak, de ezek a vállalatok csökkentett kapacitással dolgoznak.

Illegális bontókba kerülnek a kiszolgált járművek


Dr. Lukács Pál, a gépjármű roncs szervezeten belüli felelőse
elmondta, hogy az autók alig 40%-a kerül élete végén a hivatalos bontókba. A maradék engedély nélkül üzemelő vállalkozásokhoz kerül, jóval magasabb, kilónkénti akár 40 Ft-ot is kaphat érte a tulajdonosa, szemben a hivatalos 10-12 Ft-os árral. Ennek az okai elég egyszerűek: az illegális bontó nem fizet adót és feketén foglalkoztatja a munkavállalóit. Itthon 260 db regisztrált autóbontó működik, míg az illegális bontók számára becsült szám áll rendelkezésre, nagyjából ezer feletti. Dr. Lukács Pál szerint probléma, hogy míg a gumiabroncsokra van termékdíj, az autó egyéb gumialkatrészeire nincsen, pedig jellegükben ezek is hasonlók, kezelésük is hasonló.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Fontos a lakosság környezettudatossá nevelése, ugyanis 2015-re el kell érnünk a 95% újrahasznosítási arányt, ami ha nem lesz meg, súlyos pénzbüntetést kell majd megfizetnie az országnak. Ennek érdekében mindent meg kell tenni, hogy az újrahasznosítási arányon javítsunk. Ennek egyik eszközei a regisztrációs adó, az autó életút-követés, a lakosság képzése, a feketegazdaság visszaszorítása.

Címkék: