Pénzcentrum • 2014. január 28. 15:55
A kezdeti lelkesedést, majd megtorpanást követően új lendületet kaphat az elektromos autók magyarországi elterjedése. Három évvel ezelőtt több márka és több, az infrastruktúra kiépítésében, üzemeltetésében érdekelt cégcsoport is nagy reményeket fűzött a tisztán elektromos árammal hajtott járművekhez és használatukhoz.
A 2013-as év az
elektromos autózás tekintetében sokkal hír-, információ- és
eseményszegényebb volt, mint az azt megelőzőek. A világ eddig legnagyobb
darabszámban értékesített villanyautójának, a Nissan LEAF-nek év közepi
hazai bevezetése jelentett ezen a téren előrelépést. Az új modell 8
millió forint alatti árával több cég és magánszemély érdeklődését is
felkeltette, de akkora mennyiség még nem talált belőle gazdára, hogy
Budapest területén "látható" legyen. A főváros utcáin és a
töltőpontoknál a Nissan LEAF-ek mellett megjelentek az amerikai -
kifejezetten elektromos autók gyártására specializálódott - Tesla
autógyár modelljei is, köztük a luxuskategóriába tartozó Tesla S
modellek is. A Budapesti Elektromos Művek székháza előtt, a Váci úton
elhelyezkedő töltőpont mellett szinte naponta szemügyre vehetők ezek a
futurisztikus autók, de tölthető Toyota Priusok és Opel Amperák is
rendszeresen veszik igénybe az ELMÛ egyelőre ingyenes szolgáltatását.
Az
elektromos autózás szélesebb körű elterjedése előtt gátat szab a "tyúk,
vagy a tojás" esete, nevezetesen az, hogy amíg nincs kellő számú
felhasználó, addig nem épül ki a töltést szolgáló infrastruktúra, és
fordítva, amíg nem kellően sűrű és elérhető töltőpontok hálózata, addig
kevés marad a felhasználó.
Az ELMÛ-ÉMÁSZ csoport az anyavállalat RWE stratégiáját Magyarországon is alkalmazva - és mint az E-Mobility Network kiötlője és egyik alapítója - elkötelezett az elektromos autózás minél szélesebb körben és gyorsabb ütemben történő elterjedése iránt, azért a 2013-as évben a meglevő budapesti töltőpontjai mellé - az Európai Unió Green eMotion programjának demonstrációs régiójaként - újabb 10 telepítéséről hozott döntést, amelyek 2014 februárjában üzembe is állnak. Az ELMÛ véleménye szerint ezzel a lépéssel jelentősen könnyebbé, tervezhetőbbé válik az elektromos autók budapesti használata, és a töltő infrastruktúra hiánya nem jelent majd gátat az új technológia terjedésének.
Kimutatásaik szerint a jelenlegi
töltőpontjaikat rendszeresen igénybe veszik a forgalomban levő
elektromos autók, bár a belső égésű motorral hajtott "többség"
szabályokat nem mindig követő rétegének magatartása időnként megnehezíti
az oszlopok használatát. Ennek ellenére az elmúlt évben forgalomba
helyezett Nissan LEAF-ek, Tesla Model S-ek megsokszorozták az
intelligens töltőoszlopok forgalmát, melyek lehetővé teszik a
felhasznált energia pontos mérését, nyilvántartását, adott esetben
számlázását. Az ELMÛ "smart" töltőberendezései annak az európai
rendszernek részei, amelyeknél - a megfelelő regisztrációt követően - a
töltés okostelefonos-alkalmazással indítható és állítható meg. Az
applikáción keresztül arról is meggyőződhet az elektromos autós, hogy
mely töltőoszlop van hozzá a legközelebb, és az éppen foglalt-e.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az
adatokból egyrészt az új modellek megjelenésére, másrészt azoknak a
téli körülmények közötti rendszeres használatára - az alacsony
hőmérséklet mellett csökkenő akkumulátorkapacitás miatti nagyobb
energiaigényre - lehet következtetni.
Az ELMÛ által telepített és üzemeltetett töltőpontok Mennekes-csatlakozón - ennek többeres kábele teszi lehetővé az autóval történő "kommunikációt" - váltóáramot biztosítanak az autósoknak. Az ELMÛ azért választotta ezt a töltési módot, mert műszakilag egyszerűbb és hatékonyabb megoldások révén háromfázisú váltóárammal is biztosítható úgy a gyors (1-2 órás)"tankolás", mint a lassú (6-8 órás) feltöltés. Az elektromos autózás magyarországi jelenlegi és jövőbeni helyzetéről a Miniszterelnök a Magyar Rádió 180 perc című műsorában 2014. január 17-én - a 2011-ben elfogadott magyar energiastratégiára hivatkozva - kilátásba helyezte, hogy a közúti közlekedés "elektromos alapra helyezését" is a nukleáris energiából biztosítják majd. Ennek nyomán szerinte a következő években egyre többet hallani majd arról, hogy a mostani benzin üzemelésű járművek helyett milyen kísérletek történnek a közúti közlekedés "elektromosautó-alapra" helyezésére. Utalt arra, hogy jelentősebb autógyárakkal is zajlanak erről tárgyalások.