Az Electroluxnak betett a Quelle bukása!

Pénzcentrum2010. február 23. 11:03

Az Electrolux Lehel a gazdasági válság hatásai ellenére megtartotta erős pozícióját, és hitelek nélkül, stabil készpénzállománnyal kezdte meg a 2010-es évet. A vállalat 177,5 milliárd forintos árbevételt ért el 2009-ben, és 4,5 milliárd forintot költött termékfejlesztésre illetve a hazai gyáregységek modernizálására.

A hazai piacon a Csoport stabilan tartja vezető pozícióját. A 2009-es évet piacvezetőként zárta, egy termékkategória (a mosogatógépek) kivételével, minden termékcsoportban.

Az Electrolux Lehel 2009-ben 177,5 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 8,8 százalékkal marad el a 2008-as értéktől. A tavalyi beruházások mértéke - 4,5 milliárd forint - megközelítette az előző év fejlesztésekre fordított összegét. A cég 2010-ben 5,5 milliárd forintot fordít majd fejlesztésekre, elsősorban környezetbarát megoldások alkalmazására.

A gazdasági válság hatásai eltérő mértékben érintették a vállalat különböző területeit. A porszívógyárban előállított termékek száma 20 százalékkal maradt el az előző évhez képest, azonban az értékesítési adatok az év második felében már elérték a válság előtti állapotot. Különösen nagy érdeklődést mutatott a nemzetközi piac a prémium kategóriás termékek iránt, amelyek eladása egész évben kedvezően alakult.

A jászberényi hűtőszekrénygyárban 2,7 százalékkal, míg a fagyasztóládagyárban 1,5 százalékkal kevesebb terméket gyártottak a 2008-as értékekhez képest. A csökkenés hátterében többek között az egyik legnagyobb partner, a QUELLE megszűnése áll. Ugyanakkor az olaszországi átszervezések eredményeként 2009-ben már a beépíthető hűtőgépek teljes termékskálája itt készült, melynek következtében az alaptípusok száma és a komplexitás duplájára emelkedett. Tovább folytatódtak a fejlesztések a fagyasztóládagyárban is; az új szigeteléssel és nagyobb hűtőtérrel ellátott modellek az összes európai piacon sikerrel debütáltak, és ezért a fejlesztésért a gyár Magyar Termék Nagydíj elismerést kapott.

A gazdasági válság hatásaként jelentkező keresletcsökkenés a nyíregyházi hűtőszekrénygyárat érintette leginkább. Mivel az itt gyártott modellek majdnem 50 százalékát kelet-közép-európai piacokon értékesítik, a kelet-európai gazdasági körülmények negatív irányba befolyásolták az eladási számokat. Ezért tavaly 23 százalékkal kevesebb készülék gördült le a gyártósorokról, mint 2008-ban. Mindemellett az új termékek bevezetéséhez kapcsolódó átalakítások és korszerűsítések sikeresen befejeződtek. A tervek szerint 2010-ben megújul a gyártott modellek 60 százaléka, így a hazai termékválaszték is számos új, kedvezőbb energiafogyasztású modellel frissül majd.

A gyártás során, 2009-ben is hangsúlyos volt az energiatakarékos megoldások alkalmazása. Az Electrolux tovább folytatta Green Spirit programját, melynek értelmében a gyáregységek 2005-2009 között 15 százalékkal csökkentették az energiafogyasztást és a vízfelhasználást azáltal, hogy tudatos energiafogyasztásra, a hulladékok csökkentésére, valamint az erőforrások optimális felhasználására ösztönözték a kollégákat. Az Electrolux a program keretében további 15 százalékos energia megtakarítást szeretne elérni a 2012. év végéig. Idén a gyártócsarnokok egy részében bevezetik az energiatakarékos LED világítást, a mosdók melegvíz ellátását pedig napenergia felhasználásával fogják megoldani.

A vállalat EMS (Electrolux Manufacturing System) programjának keretében tavaly összesen 507 dolgozói javaslat érkezett be a gyártás minőségének és költséghatékonyságának javítására, a készletek alacsony szinten tartására, valamint a biztonságos munkahely megteremtésére. Az ötletek közel 80 százalékát fogadták el, melyeknek több mint egy harmadát már alkalmazzák is a különféle gyártási folyamatok során.
Az EMS alapja a gyártási folyamatok fejlesztése és a hatékonyabb munkavégzés megteremtése a gyárakban, megerősítve ezzel a vállalat pozícióját a piaci verseny élvonalában.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A belföldi értékesítés is nehéz évet tudhat maga mögött, de a jelentősen csökkenő piacméret ellenére sikerült nem csak megőrizni, hanem még erősíteni is a cég pozícióit. A 2009-es évet piacvezetőként zárta, egy termékkategória (a mosogatógépek) kivételével, minden termékcsoportban.

A GfK Piackutató Intézet adatai alapján az egész régióban, Magyarországon volt az egyik legjelentősebb a piac csökkenés. A háztartási nagygépek mennyiségi értékesítése az egész évre vetítve 24,6 százalékkal, míg a porszívóké 15 százalékkal esett. Az értékbeli visszaesés ennél kicsit alacsonyabb, ami az átlagárak növekedését jelzi.

Ennek hátterében számos, egymást erősítő tényező áll. A piac hazai szereplői számára kedvezőtlen euró árfolyam változás egy részét, hosszú évek óta először, a gyártók kénytelenek voltak áraikban is érvényesíteni. Emellett, némileg csökkent a Gfk által "egyéb" kategória néven mért termékek aránya. Szintén az átlagárak növekedését hozta magával, az az örvendetes trend mind a gyártók, mind pedig az ország hosszú távú környezetvédelmi stratégiája szempontjából, hogy jelentősen nőtt az energia hatékony termékek aránya az eladásokban, szinte minden fontos termék esetén. A hűtőkészülékeknél az A+ vagy annál jobb termékek aránya 2008-hoz képest 25,2-ről 32,7 százalékra nőtt. Az elöltöltős mosógépeknél ugyanez 47-ről 52,5 százalékra nőtt, míg felültöltős gépet már nem is adtak el A-nál rosszabb energia besorolással. A mosogatógépeknél a 3 "A" besorolású készülékek aránya 75-ről 83,6 százalékra növekedett.

Az Electrolux Csoport nemcsak sikeresen elégíti ki ezeket a változó igényeket, hanem piacvezetőként sok esetben meg is határozza a piaci trendeket. A fejlesztések a válság ellenére sem álltak le egyetlen termékcsoportban sem. 2010-ben jelentősen bővül az A++ energiaosztályú termékek választéka mind a kombinált hűtők, mind pedig a mosógépek termékcsoportban. Az energiahatékonyság mellett számos olyan innovációval is piacra lép a vállalat, melyek a felhasználók kényelmét, életminőségét javítják majd.

Címkék: