Ez így nem mehet tovább: durván visszaveti a diákok képességeit a tanárhiány Magyarországon

Pénzcentrum2023. február 22. 09:14

A koronavírus világjárvány rányomja a bélyegét a magyar gyermekek fejlődésére, egy életen cipelhetik ennek súlyát. Ráadásul a magyar oktatási rendszerrel alapvetően több probléma is van. A tanársztrájkok a nagyobb megbecsültségért és az oktatás minőségéne javításáért folyamatosan zajlanak, mégsem látszanak olyan hatékonynak, mint egy vasutas-, taxis- vagy kukássztrájk. Hogy miért, arról Lannert Judit, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Zrt. senior kutatója beszélt a Forbesnak. A tanárhiányt enyhítheti az iskolák, tantárgyak összevonása, de ez a diákok tudásán is meg fog látszódni.

Lannert Judit arról is beszélt, hogy a szülők érthető okokból nem csinálnak forradalmat, mivel ilyen kérdésekkel csak akkor tud foglalkozni az ember, mint az oktatás helyzete, ha nincsenek napi megélhetési problémái. A vidéki tanároktól a szakértő szerint botorság elvárni, hogy ők fognak az élére állni a változásnak, mert ehhez nincs erőforrásuk. "A városi elit, aki kilát a köldökéből, nyelveket beszél, járja a világot, az érzékeli, hogy probléma van, a többség sajnos nem, vagy ha látja is, nincs ereje változtatni" - mondta el.

A tanársztrájkok eredményessége kapcsán kiemelte: "a pedagógia egy női szakma, és a nőket arra szocializálják, hogy rendesek legyenek és szó nélkül végezzék a láthatatlan munkát. Erről szólt az elmúlt negyven év, és azért működik mind a mai napig a rendszer, mert a nők hajlandók ezt megtenni, ami nem jó. A kukás, a taxis és a vasutas kimegy tüntetni: ők szinte mind férfiak. De ápolónőként nehéz egyszer csak felállni és ott hagyni a beteget. A kormány rosszhiszeműen visszaél ezzel."

Az is visszaveti az érdekérvényesítés sikerességét, hogy a tanárok csak úgy lehetnének tudatosak, magabiztosak, ha professzionális szakmabelinek éreznék magukat a szakértő szerint. Ez pedig nem csak az alacsony bérek miatt nincs így: régóta a tanárképzésben a legalacsonyabb a felvételi pontszám, ráadásul a fiatalabb pedagógusok a módszertani kultúrában elmaradnak az idősebbektől.

A tantárgyak összevonása, iskolák összevonása megoldás lehet, de következményei is lesznek. A szakértő szerint már az MTA is belátta például, hogy a kormány részéről előremutató kezdeményezés, hogy a felső tagozaton komplexen tanulják a gyerekek a természettudományt. Viszont a magyarországi matematika-eredmények visszaesése mögött az van, hogy kevesebb matematika óra, mint más országokban, mert sokkal többféle tantárgyat kell tanítani. A régióban hetente 5 matekóra a sztenderd, Magyarországon három - mondta el.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Lannert Judit szerint Magyarországon is mérethatékony iskolahálózatot kellene létrehozni, de a helyiek bevonásával, a demográfiai viszonyok figyelembe vételével. "A tankerületek kialakításával nálunk is lett volna esély optimalizálni az iskolák számát, de ehelyett politikai okokból újranyitották a kisiskolákat. Ebben a formában semmi értelme a tankerületeknek" - mondta a szakértő.

A teljes interjú a Forbes oldalán olvasható.

Címkék:
gyerekek, fizetés, kormány, bér, iskola, oktatás, magyarország, tanár, pedagógus, tüntetés, tanárok, matematika, szakértő, tanárhiány, pedagógushiány, pedagógusok, tanársztrájk, pedagógus béremelés,