Kifakadt az ország tanára: a helikopterszülők miatt nincs jövője a gyerekeknek

Pénzcentrum2018. október 16. 16:30

Jocó bácsi, azaz Balatoni József, a XV. kerületi Kontyfa Általános Iskola tanára nem egy hétköznapi pedagógus. A köztudatba egy tévés vetélkedő által robbant be, diákjai iránti szeretete és az oktatás megreformálására irányuló törekvései miatt hamar nagy népszerűségre tett szert. Az azóta regényíróvá avanzsált történelemtanár a Portfilio Öngondoskodás 2018 című konferenciaájának nyitóvendégeként ezúttal a diákok öngondoskodásáról beszélt.


Az öngondoskodás és tudatosság kérdése kiemelt jelentőségű a diákok esetében, számtalan alkalommal ugyanis a tizenéveseknek olyan hosszú távú döntéseket kell meghozniuk a jelenben, amelynek következményeit egyelőre nem ismerik. Senki sem tudja például a tanár szerint, hogy tíz év múlva szükség lesz-e könyvelőkre, a diákoknak azonban most kell dönteniük a karrierjükről. Ehhez olyan fokú tudatosság kell, amellyel nem csak a diákok, de sok esetben a felnőttek sem rendelkeznek.

Jocó bácsi mindenekelőtt azt a kérdést tette fel: öngondoskodóak-e a diákok? Nem csupán elméletben volt kíváncsi a kérdésre, meg is kérdezte diákjait. A válasz meglepően egyértelmű volt. Míg a diákok nagyon könnyen választ tudtak adni arra, hogy miképp gondoskodnak magukról rövid távon (leginkább a zsebpénzzel való gazdálkodást emelték ki), a hosszú távú öngondoskodás fogalmával egyáltalán nem voltak tisztában.

A történelemtanár szerint ez cseppet sem meglepő, hiszen a diákok otthon sem találkoznak az öngondoskodás formáival. Gyakran előfordul ugyanis, hogy a szülők napról-napra élnek, ami ugyan sajnálatos adottság, sokszor azonban jelen van a nem tudatos pénzügyi magatartás is: a szülők inkább preferálják a fogyasztást a megtakarítások helyett, mondta Jocó bácsi.

Itt jutott el az előadás második kérdéséig: öngondoskodóak-e a felnőttek? Mint ahogy az köztudott, Jocó bácsi gyakran szervez táborokat, amit azonban eddig kevesen tudtak, ezek a táborok sem kizárólag a kikapcsolódást szolgálják, a tanár ugyanis gyakran használja ezeket a táborokat a diákok pénzügyi tudatosságának felmérésére és az önállósodás elősegítésére. Az ilyen táborokban is kiviláglott a tanár számára, hogy a diákok nagyon nagy része önellátásra nem képes - példaként említette, hogy a diákok számára a reggeli szendvics elkészítése is gyakran gondot okoz.

Ennek okát Jocó bácsi a "helikopterszülőségben" látta - a szülők gyakran semmilyen önállóságot nem hagynak a gyermekeknek. Az önállóságra nevelésre nagyszerű alkalom a tábor Jocó bécsi szerint - rendhagyó módon együtt tervezi meg a diákokkal a táborok költségvetését, és közösen járnak bevásárolni. A tanár szerint a gyerekeknek ugyanis érezniük kell, hogy "a vécépapír és a liszt nem magától kerül oda".

Az előadás harmadik, és talán legelőremutatóbb része a vállalatok szerepét taglalta. Jocó bácsi kifejtette, hogy ő tanárként csupán állami megbízást hajt végre, amely "annyiból áll, hogy Mohácsi vész: 1526.08.29". Ez a fajta tudás azonban a munkaerőpiacon a legkevésbé sem használható, így a vállalatoknak is elemi érdeke, hogy az oktatási rendszer versenyképesebbé váljon.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Tapasztalatai szerint azonban a vállalatok, bár megtehetnék, nem közvetítik igényeiket az iskolák felé, nem kommunikálják, hogy valójában mire van szükségük, ennek eredménye pedig az, hogy a diákok nagy tárgyi tudással rendelkeznek, önellátásra azonban teljesen alkalmatlanok. Ennek megoldása nem más, minthogy a vállalatok szorosabbra fűzik kapcsolataikat az iskolákkal, a támogatás pedig nem csupán anyagilag lehetséges.

A tanár szerint előremutató lenne, ha a vállalatok beengednék a diákokat a gyártósoraikra, mítingjeikre, miközben a tanárokat rendszeresen informálnák a munkaerőre vonatkozó igényeikről. Jocó bácsi véleménye szerint ez mindenki számára kifizetődő lenne. Előadásában kiemelte:

Sokkal könnyebb alakítani egy diákot, mint egy harminc éves munkavállalót a maga beidegződéseivel!

A diákok tudatossá nevelésében természetesen az iskolarendszernek is nagy szerepe van. Az előadó üdvözölte a 2020-as alaptantervbe beiktatott pénzügyi ismereteket, ugyanakkor megjegyezte, hogy az ő diákjainak már évek óta vállalkozói terveket is kell készítenie az órákon, amely - elmondásai szerint - szemmel láthatóan tudatosabbá, önállóbbá tette őket.

Innovatív gondolatokból tehát nem volt hiány Jocó bácsi előadásán. A tanár szerint ugyanakkor itt nem csak arról van szó, hogy megújul-e az oktatási rendszer, vagy nem, ugyanis a diákok önellátása makrogazdasági jelentőséggel is bír, ezért a szülőkön és diákokon kívül a vállalatoknak is elemi érdeke az önállóságra való nevelés.

Mi szívunk, ha robotokat nevelünk: pedagógusok, szülők, és munkaadók is. Most kell tennünk valamit, mert lassan felnő egy generáció, ami semmire sem alkalmas.

- zárta előadását Balatoni József.

Címkék:
öngondoskodás, oktatás, szendvics generáció,