Pénzcentrum • 2012. szeptember 3. 14:06
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének a fogyasztóvédelmi tevékenységét bemutató második negyedéves jelentése szerint drasztikusan csökkent a pénz, pénztári és biztosítási piacra beérkezett panaszok száma. 2012 II. negyedévében összesen 1 803 darab fogyasztói kérelem érkezett.
Megfigyelhető, hogy míg a pénzpiacot érintő kérelmek szektorokon belüli megoszlása számottevően, 7,9 százalékponttal, 62,0 százalékról 69,9 százalékra nőtt a múlt év azonos időszakához képest, addig a biztosítók szektorokon belüli részaránya 28,5 százalékról 24, 1 százalékra csökkent. A pénztári szektort érintő kérelmek száma a megelőző három negyedévben megfigyelhető ugrásszerű növekedés után - amely a magánnyugdíjpénztári tagok társadalombiztosítási rendszerbe történő visszalépéséhez kapcsolódó tagi kifizetésekkel függött össze - a tárgynegyedévben erőteljesen visszaesett.
A tárgynegyedévben megfigyelhető, hogy míg 2011 azonos időszakához képest minden intézménycsoport statisztikája növekedést vagy stagnálást mutat, az előző negyedévhez viszonyítva - kivétel nélkül - csökkenés tapasztalható. A legtöbb kérelem (956 db) továbbra is a bankokkal kapcsolatban érkezett, de figyelemre méltó, hogy a pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek aránya az előző időszakhoz képest növekedett, és közel 20 százalékot tett ki. A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni kérelmek (19 db) tették ki a vizsgált időszakban az egyéb kategória mintegy felét.
Figyelemre méltó, hogy a második negyedévben - jellemzően a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez kapcsolódóan - az elő- és végtörlesztéssel összefüggő kérelmek száma jelentősen csökkent, de még mindig igen magas. Az ilyen jellegű ügyekből az előző időszaki 636 darabbal szemben a Felügyelet a tárgynegyedévben 177 darabot regisztrált.
A pénzpiaci szektornál lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban megállapított legjellemzőbb jogszabálysértések: a panaszkezelési határidő be nem tartása, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása, a banktitok megsértése, valamint az időszakos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása.
A kötelezőkkel volt a legtöbb baj a biztosítóknál
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A szolgáltatástípusokat tekintve a kérelmek mintegy háromnegyedét a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a kérelemtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen 81 százalékos részarányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos kérelmek az alábbi diagramok szerint.