Pénzcentrum • 2012. március 6. 12:35
Durva beavatkozás a vállalkozások költségeibe, hogy a helyi közlekedési bérletek 86 százalékát a munkaadóknak kellene fizetni - mondta Pataky Péter, az MSZOSZ elnöke kedden Tatabányán, a Komárom-Esztergom megyei tagszervezetek tisztségviselőinek tartott fórum előtt.
A szakszervezetek tapasztalata szerint a munkáltatóknak kötelezően előírt terhek bevezetése után rendszerint csökkennek a munkavállalói juttatások. Ezért az MSZOSZ nem tartja jó megoldásnak, hogy részben a munkáltatókra hárítaná a kormány a közösségi közlekedés finanszírozását, amelyet központi forrásokból kellene megoldani.
Mint azt a Pénzcentrum.hu megírta, az Országgyűlés napirendjén szereplő személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslat szerint július 1-től kötelező lenne megtéríteniük a munkáltatóknak az adtt településen lakó munkavállalók utazási bérletköltségének a 86 százalékát is. Ez a kötelezettség különösen nehéz helyzetbe hozná a fővárosi vállalkozásokat, hiszen esetükben a jelenleg havi 9800 forintos bérletárral számolva egy munkavállalónál éves szinten 101 ezer forint többletkiadást jelentene.
KATTINTS! Budapest állított csapdát a vállalkozásoknak
Ráadásul a jelenlegi szabályozás szerint helyi utazási bérletet béren kívüli juttatás formájában lehet biztosítani a munkavállalók számára. Ez után a munkáltatóknak a juttatás 1,19-szeres szorzóval növelt értéke után 16 százalékos személyi jövedelemadót, valamint 10 százalékos egészségügyi hozzájárulást is kell fizetniük.
Időközben az Orsszággyűlés megkezdte a személyszállítási törvény általános vitáját. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára expozéjában hangsúlyozta: a jogszabály megteremti az egységes menetrend, valamint jegy- és bérletrendszer bevezetésének, valamint a közösségi közlekedés hosszú távú és kiszámítható finanszírozásának feltételeit.
Egységes menetrend, jegy- és bérletrendszer, valamint egységes szolgáltatási és minőségbiztosítási követelmények bevezetését tartalmazza az új személyszállítási törvényről szóló javaslat - mondta Fónagy János. Az államtitkár szerint az előterjesztés szabályozási, irányítási és finanszírozási eszközökkel ösztönzi a közösségi közlekedési szolgáltatókat a hatékony együttműködésre, megteremti a közösségi közlekedés szervezésével kapcsolatos megrendelői és tulajdonosi hatáskörök centralizációját, az érintett vállalatok egységes szakmai és tulajdonosi irányításának lehetőségét.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Javaslatot tesznek a közösségi közlekedés hosszú távú és kiszámítható finanszírozásának megteremtésére, meghatározzák a lakosságnak biztosítandó szolgáltatások minimális követelményeit, tisztázva a közszolgáltatás tartalmát - folytatta. Az államtitkár hangsúlyozta: a közösségi közlekedés jelenlegi szervezeti és működési keretei nem alkalmasak arra, hogy a mobilitási igényeket az elvárható hatékonysági szempontoknak megfelelően ellássák. A közösségi közlekedés társadalmi megítélése eközben évtizedek óta romlik - jegyezte meg Fónagy. A munkavállalói érdekvédelem sok esetben cél- és szereptévesztésbe került a pártpolitikai érdekekhez köthető megnyilvánulásokkal - mondta Fónagy János, aki szerint a változtatás a szakmának és a gazdaság irányítóinak visszatérő igénye, követelése volt.
A Fidesz vezérszónoka, Manninger Jenő szerint a benyújtott törvény nagy előrelépés a közösségi közlekedés megfelelő színvonalra emelése szempontjából, rendet tesz a közlekedésben. A törvényjavaslat másik, nagy vihart kavart eleme, hogy jelentősen csökkentené a közösségi közlekedésben működő járatok számát. (Lásd korábbi cikkünket:
Járatritkítás: lesznek települések, ahova se vonat, se busz nem jár majd). Manninger Jenő a vasúti szolgáltatás kiváltásának lehetőségéről szólva leszögezte: a javasolt intézkedés szerint ezt csak akkor lehet meglépni, ha nem járna környezetvédelmi károkkal vagy az utasoknak hátránnyal.
Szekeres Imre, az MSZP frakcióvezető-helyettese szerint a személyszállítási törvény javaslata semmitmondó, és félreérthető megoldásokat tartalmaz, alapvető problémákra nem ad érdemi választ, így például arra a helyzetre, hogy a közösségi közlekedés finanszírozása fenntarthatatlanná vált. Megítélése szerint a javaslat megteremti a lehetőséget az utazási kedvezményrendszer drasztikus megnyirbálására, valamint arra is, hogy nyereséges vonalakat szervezzenek ki pályáztatás nélkül.