Nem ad pénzt az ATM: van, ahol ezért is fizetünk!

Pénzcentrum2010. május 10. 05:20

Az ATM használat pénzbe kerül, a bankoknak mindenképp, de a legtöbb pénzintézetnél az ügyfélnek is, igaz ma már számos olyan számlacsomag létezik, ahol havi egy-kettő, vagy akár az összes készpénzfelvételt ingyenessé tették. De mi van azokkal a tranzakciókkal, amelyek nem sikerülnek valamilyen oknál fogva? Egyes bankoknál bizony ezért is fizetni kell! A Pénzcentrum körképe a sikertelen ATM tranzakciókról!

Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy elütötte a PIN-kódját, több pénzt próbált felvenni, mint amennyi a számláján rendelkezésére állt, esetleg nem figyelte, hogy átlépte-e már az aznapi kártyahasználati limitjét. Ilyenkor természetesen nem jutunk pénzhez az ATM-nél, az azonban talán már kevésbé természetes, hogy tranzakciós díjat ilyenkor is fizetünk. Márpedig egyes bankok az ezzel járó költségeiket is az ügyfelekre terhelik.

Megkérdeztük a hazai bankokat, hogy melyikük számít fel díjat az ilyen tranzakciókért. Választ tíz pénzintézettől kaptunk, akik közül kettő - az Erste Bank és a Sopron Bank - fizetteti meg ügyfeleivel ezek költségeit. Mentségükre legyen mondva, hogy egyúttal azon bankok közé is tartoznak, akik az ATM használatért relatíve alacsony tranzakciós díjat számítanak fel.

Mit jelent a sikertelen tranzakció?

Sikertelen tranzakcióból több féle létezik: van, amikor az ügyfél hibájából hiúsul meg, van, amelyik az ATM, vagy az azt üzemeltető banki elfogadórendszer átmeneti technikai problémája miatt lép fel.

Előfordulhat például, hogy a tranzakció időpontjában nem áll rendelkezésre elegendő, a felvenni kívánt összeg kiadásához szükséges címletű bankjegy, esetleg kommunikációs hiba van az ATM és az elfogadó rendszer között, vagy adatátviteli hiba miatt nem jöhet létre a tranzakció. Ezekért az esetekért természetesen nem az ügyfelek felelősek, így díjat, jutalékot sem számíthat fel értük a bank.

Ellenben a tranzakció úgy is zátonyra futhat, ha a bankkártya használatát biztosító számlán nem áll rendelkezésre megfelelő fedezet, a kártyát korábban letiltották, a fedezetet biztosító bankszámla zárolt, vagy a tranzakció összege meghaladja a kártyához beállított napi készpénzfelvételi limitet, vagy az ügyfél hibásan adja meg a PIN-kódot. Utóbbiak esetében tehát az ügyfél a hibás.

Melyik banknál kell ezért fizetni?

Az általunk megkérdezett bankok közül az Allianz Bank, Budapest Bank, CIB Bank, K&H Bank, KDB Bank, MKB Bank, MKB Bank, OTP Bank és UniCredit Bank egyike sem számít fel díjat a sikertelen tranzakciókért, még akkor sem, ha az ügyfél hibájából történt.

Egyes bankoknál azonban egy napon történő többszöri - általában háromszori - PIN tévesztés, vagy egyéb okból blokkolt (lejárt, vagy tiltás érvényes rá) kártya esetén, az automata be is vonhatja azt. Ezzel szemben az Allianz Banknál a bank által kibocsátott bankkártyák úgy vannak paraméterezve, hogy a 3 PIN tévesztés után az ATM visszaadja ugyan a kártyát, de aznap a kártya már nem használható - közölte Egri Szilvia, az Allianz Bank főosztályvezetője. A Sopron Bank szintén így jár el PIN tévesztésnél.

Érdemes mindenkinek saját bankjánál utánanézni, hogy milyen esetekben vonja be az ATM bankkártyáját, ugyanis ezen kártyák újragyártásáért természetesen fizetni kell.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A Pénzcentrum kérdéseire választ adó 10 bank közül tehát kettő: az Erste Bank és a Sopron Bank számít fel díjat a sikertelen ATM tranzakciókért.

Az Erste Banknál saját ATM használatakor a sikertelen tranzakció díja 50 forint, idegen, vagy külföldi ATM használata esetén pedig 100 forint. Az ügyfél hibájából sikertelen tranzakciónak minősül a PIN tévesztés, a limittúllépés, valamint a fedezetlenség miatti sikertelen tranzakció.


A Sopron Bank ugyanezekért a fenti tranzakciókért 50 Ft-os díjat számít fel, amely alapvetően a sikertelen tranzakciók után a külső partnerüknek fizetendő díjat fedezi. Az ügyfél hibáján kívüli okból sikertelenné váló tranzakciók után - például, mikor nincs elegendő pénz, vagy a kívánt címlet az ATM-ben, kommunikációs hiba van az ATM és az elfogadó rendszer között, vagy ha adatátviteli hiba történt - természetesen nem számítanak fel díjat.

A sikertelen tranzakciók harmadik csoportja a visszaélés-gyanús kategóriába tartozik. Ilyen a jogosulatlan kártyahasználat, a lejárt vagy érvénytelen kártya, illetve a nem megfelelő kártyatípus vagy tranzakció. Ezekért a Sopron Bank szintén nem számít fel díjat.

Megkérdeztük az Erste Bankot, hogy milyen költségvonzatai vannak az ATM használatnak a bank számára. Az teljesen világos, hogy az ATM-ek üzemeltetése, azok készpénzzel való feltöltése, őrzése, a kommunikációs rendszer kiépítése, és így tovább, mind pénzbe kerülnek, a kérdés az, hogy arányaiban ezek közül melyik teszi ki a legnagyobb költségtételt. Erre sajnos nem kaptunk választ, illetve azzal a példával szemléltették a sikertelen tranzakciós díj indokoltságát, hogy amennyiben híváskor rossz számot tárcsázunk, telefonszámlánk akkor is keletkezik, hiába nem azzal az illetővel szerettünk volna beszélni.

A Magyarországi Volksbank Zrt utólag válaszolt kérdésünkre, mely szerint a GBC köri ATM-nél bonyolított, sikertelen tranzakciók után igen, a saját és a partnerbanki együttműködésben üzemeltetett ATM-eken végrehajtott sikertelen tranzakciók azonban nem számítanak fel jutalékot az ügyfelek felé.

A felszámított jutalék jelenleg egységesen mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek esetében, sikertelen tranzakcióként 60 forint.

Címkék: