Szurok Dávid • 2023. november 27. 06:32
Hiába emelkedik jövőre a kötelező legkisebb munkabér összege a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint ennél jóval magasabb keresetfejlesztésre lenne szükség. Erről Dobi István, a szervezet elnöke beszélt lapunknak. A szakszervezet a múlt pénteken sztrájkot hírdetett december 10-11-re azért, hogy felgyorsítsa a 2024-re szóló bértárgyalásokat. A Volánbusz azonban úgy véli, hogy a tervezett kétnapos munkabeszüntetés nem indokolt.
Pattanásig feszült a helyzet
A legnagyobb szakszervezet a múlt pénteki egyeztető tárgyaláson jelentette be, hogy sztrájkot szervez, amely minden munkavállalót érintene. Céljuk, hogy felgyorsítsák a Volánbusszal folytatott 2024-es bértárgyalásokat. A munkabeszüntetést azért tervezik, mert a Volánbusz nem tudott a munkavállalói oldalnak ajánlatot tenni a SZAKSZ 25 százalékos bérfejlesztési igényére, mivel nem rendelkezett a tulajdonos felhatalmazásával.
Ugyanakkor a Volánbusz és a MÁV Zrt. vezetői ígéretet tettek arra, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy legkésőbb 2024. január 20-ig megegyezzenek és végrehajtsák a bérfejlesztést 2024. január 1-jétől.
A SZAKSZ a honlapján tájékoztatott arról is, hogy a Volánbusz és a SZAKSZ képviselői megegyeztek abban, hogy a sztrájk előtti egyeztető tárgyalásokat november 27-én, azaz ma folytatják az elégséges szolgáltatás biztosítása témakörében.
A SZAKSZ azt is elmondta, hogy az autóbuszvezetők mindkét napon részt vesznek a sztrájkban, míg a karbantartó munkások december 11-én állhatnak le a munkával, az első műszakban 8-11 óra között, a második műszakban pedig 14-17 óra között. A szellemi munkakörben dolgozók ugyanezen a napon 8-12 óra között csatlakozhatnak a sztrájkhoz.
Nem új keletű problémáról van szó
Tekintettel arra, hogy jövőre Magyarországon december elsejétől 15 százalékkal bruttó 266 ezer forintra emelkedik a kötelező legkisebb munkabér összege a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint ennél jóval nagyobb bérfejlesztésre lenne szükség.
A minimálbér 15 százalékkal történő növelésével elégedett szakszervezetünk, ennek ellenére a Volán szakmán belül, ennél egy 10 százalékkal magasabb, tehát 25 százalékos keresetfejlesztésre van szükség
- mondta a Hello Vidék megkeresésére Dobi István.
A szakszervezet elnöke szerint egyértelmű, hogy a 15 százalékos keresetfejlesztés nem állítja meg az általuk képviselettel rendelkező társaságoknál (munkáltatóknál) a munkaerő elvándorlását, mivel nem csak a közlekedési vállalatoknál ajánlanak magasabb kereseteket, más ágazatok is sokkal kedvezőbb bérajánlatokkal jelentek meg a munkaerőpiacon.
A Volánbusznál és a pécsi székhelyű Tüke Busznál 25 százalékos bérfejlesztési igényt jelentett be a SZAKSZ és abban az esetben, ha sikerülne a társaságoknál 20 százalékos bértömegnövelésében megállapodni, akkor azt elfogadhatónak tartanánk.
- folytatta tovább.
A társaságnál már régóta komoly bérfeszültségek vannak. Tavaly már tartottak egy kétórás figyelmeztető sztrájkot, akkor a 2600 kimaradható járatból, 530 járat maradt ki, több mint 2000 járat közlekedett.
Hasonlóan vélekedett megkeresésünkre a Közúti Közlekedési Szakszervezet is, mint írták: van még min javítani, a béreken kívül több befolyásoló tényező is van, ami miatt elmennek, vagy épp a VOLÁNBUSZ-t választják a munkavállalók.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A szakma évek óta küzd lokálisan létszám- elsősorban autóbuszvezető- hiánnyal, de egyre több gépjármű szerelő, autóvillamosság szerelő is hiányzik az ország több pontján. A munkaerő piaci verseny miatt már nem csupán a fővárosban és a nagyvárosok környékén, hanem az ország egyre több pontján jelennek meg olyan munkáltatók, akikre figyelni kell és olyan bérfejlesztésre van szükség, ami állja a versenyt a munkavállalók megtartása érdekében, ezzel a munkáltatónak – a bérfejlesztés forrását biztosító szakminisztériumnak- is számolnia kell
- hívta fel a figyelmet Baranyai Zoltán.
A szervezet elnöke a Hello Vidéknek azt is elmondta, hogy a Volánnál már három éve nincs tárgyalás. A MÁV-Voláncsoport szinten folynak a tárgyalások kilenc szakszervezet és a munkáltató között, ott születik egy alap megállapodás, ami összességében 54 ezer MÁV-os,(Vasutas) Volános, HÉV-es munkavállalóra érvényes. Amennyiben születik megállapodás, abban az esetben ennek alapján történik bérfejlesztés a „Volánnál” is.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint is, a sztrájk a munkavállalók végső eszköze egy cél elérése érdekében, mivel a tárgyalások érdemben el sem kezdődtek, így a kérdést is korainak tartom
- tette hozzá Baranyai Zoltán.
Fülöp-szigeteki buszsofőrök jöhetnek a magyar utakra?
A fülöp-szigeteki sofőrökkel kapcsolatos hírekkel kapcsolatban Dobi István fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a helyközi közlekedésben a magyar anyanyelvi ismerete és használata elengedhetetlenül szükséges a munkavégzés ellátása során. Ez már csak csak azért is érdekes, mert nemrég több portál is arról számolt be, hogy Fülöp-szigeteki sofőrök vezethetik hamarosan a fővárosi buszokat.
A Telex korábban arról írt, hogy két hónapig tartó kulturális és szakmai továbbképzésen vesz részt az a huszonhárom Fülöp-szigeteki buszsofőr, akikkel, ha meg nem is szűnik, átmenetileg enyhülhet a munkaerőhiány az egyik budapesti buszos szolgáltatónál, az Arrivabus Kft-nél. A főváros menetrend szerinti járatainak jelentős részét üzemeltető Arriva a Pannonjob Kft-vel, illetve egy helyi partner segítségével kereste a megfelelő jelentkezőket a délkelet-ázsiai országban.
A helyi előszűrésen száz alkalmas jelentkező közül választották ki azokat, akik a napokban Magyarországra érkeztek, derült ki a buszos cég hétfői sajtótájékoztatóján. A Fülöp-szigeteki sofőrök januártól állnak munkába, így bárki találkozhat majd velük. Bár mindegyikük jól tud angolul, az erősen kérdéses, hogy a pár hetes intenzív magyar tanfolyamok mire lesznek elegendőek.