Pénzcentrum • 2025. július 28. 09:27
Közel 400 milliárd forintos MÁV-hitel kapott szakmai jóváhagyást az Európai Beruházási Banknál, már csak az igazgatótanács döntése van hátra. A vasútfelújítási program megvalósítása során azonban számos kérdés merül fel a projektek tartalmával, költségvetésével és a közbeszerzések lebonyolításával kapcsolatban- közölte a G7.
Az Európai Beruházási Bank (EBB) szakmai szintjein már minden jóváhagyást megkapott a MÁV egymilliárd eurós (jelenlegi árfolyamon közel 400 milliárd forintos) hitelkérelme. A folyamat utolsó lépéseként a bank igazgatótanácsának is rá kell bólintania a finanszírozásra.
Az EBB igazgatótanácsában a 27 uniós tagállam és az Európai Bizottság képviselői foglalnak helyet, ahol a szavazati súlyokat a jegyzett tőke arányában határozzák meg. Magyarország súlya mindössze egy százalék. Szakértők szerint az igazgatótanácsi jóváhagyás már csak formalitás, mivel a testület általában elfogadja a menedzsment által támogatott hitelkérelmeket.
Érdekes fejlemény, hogy Kollár Kinga, a Tisza Párt európai parlamenti képviselője levélben támogatta a hitel jóváhagyását, amit maga a politikus is megerősített. Ez azért figyelemreméltó, mert Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban azzal vádolta Kollárt és pártját, hogy akadályozzák az EBB-hitelprojekt megvalósulását.
A hazai közlekedési szektorban elterjedt hírekkel ellentétben nem volt szó arról, hogy az EBB ne finanszírozná a fejlesztéseket. Az elhúzódó folyamat egyáltalán nem szokatlan az ilyen nagyságrendű hiteleknél – a MÁV KISS motorvonatainak finanszírozása is közel két évig tartott.
A tervek szerint az egymilliárd eurós hitelt a MÁV veszi fel, a magyar kormány pedig ugyanekkora önerőt biztosít. Így összesen mintegy 800 milliárd forintos vasútfelújítási program indulhat el. Bár Lázár János ezt az ország egyik legnagyobb vasútfejlesztéseként jellemezte, valójában inkább a régóta elmaradt karbantartások pótlásáról van szó.
A vonatkozó kormányhatározat elsősorban pályafelújításokat, valamint néhány biztosítóberendezés és forgalomirányítási rendszer fejlesztését tartalmazza. A miniszter által említett 490 kilométeres központi forgalomirányítási fejlesztés azonban nem szerepel a határozatban.
A Szeged-Cegléd vasútvonal fejlesztésével kapcsolatban is eltérések mutatkoznak a kommunikáció és a valóság között. A miniszter által említett teljes szakaszra kiterjedő kétvágányúsítás és 160 km/órás sebességemelés helyett csak Szeged és Kiskunfélegyháza között emelik a pályasebességet, és csak részlegesen épül ki második vágány.
A fejlesztések költségkerete is folyamatosan változik. A 2024-es kormányhatározatban 782 milliárd forintos összköltség szerepel, az EBB projektleírása már 868 milliárd forintról szól, míg Lázár János egy interjúban 800 milliárd forintos hitelösszeget említett.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Több projekt részletei is tisztázatlanok. Például a Veszprém-Boba szakaszt a MÁV-nak kellene felújítania a hitelből, miközben a vonal kezelése idén a GYSEV-hez kerül át.
Az EBB szigorú beszerzési elvárásai további kihívást jelenthetnek. A bank nemcsak a hazai és uniós közbeszerzési szabályok betartását követeli meg, hanem különös figyelmet fordít a verseny tisztaságára és a kiírások feltételeire. A testre szabott pályázati kiírásokat nem fogja elfogadni.
Kérdéses, hogy mennyire valósulhat meg érdemi verseny a hazai vasútépítési piacon, ahol az elmúlt években a tendereket többnyire Mészáros Lőrinc V-Híd nevű vállalata nyerte. Az EBB számára vélhetően nem lesz elfogadható, ha a 800 milliárdos projektek döntő része egyetlen céghez kerül.
A magyarországi vasútépítések költséghatékonysága is problémás. A Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának kilométerarányos költsége negyedével magasabb, mint a szerb szakaszé, annak ellenére, hogy utóbbit magasabb sebességre és jobb műszaki paraméterekkel építik.
Egy másik EBB-vel kapcsolatos ügy is hamarosan rendeződhet: a GYSEV Cargo többségi részesedésének Tiborcz István Waberer's cégének történő eladásához is várható a jóváhagyás, amihez a kormánynak feltehetően kezességet kell vállalnia a GYSEV korábbi hiteleiért.