Itt áll feketén-fehéren: durván kilőttek az árak a magyar boltokban márciusban

Pénzcentrum2020. április 8. 10:29

2020. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,9%-kal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál - derült ki a KSH mai napon publikált adataiból.

A jelentésszerint az elmúlt egy évben az élelmiszerek és a szeszes italok, dohányáruk ára emelkedett jelentős mértékben. Februárhoz képest az élelmiszerek ára a megszokottnál nagyobb mértékben emelkedett, amiben a koronavírus-járvány hatásai is szerepet játszhattak. A járműüzemanyagok ára a jelentősen visszaeső olajárak következtében érdemben csökkent egy hónap alatt.

12 hónap alatt, 2019. márciushoz viszonyítva:

  • Az élelmiszerek ára 7,6%-kal nőtt, ezen belül a sertéshúsé 27,4, a párizsi, kolbászé 20,8, a szalámi, szárazkolbász és sonkáé 12,2, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 11,9, a cukoré 10,1, a tejé 9,1, a kenyéré 8,4%-kal lett magasabb. A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 7,2, ezen belül a dohányáruké 11,3%-kal emelkedett. A szolgáltatásokért 3,8%-kal kellett többet fizetni, ezen belül a lakbér 8,7, a belföldi üdülés ára pedig 8,1%-kal nőtt. A járműüzemanyagok ára 2,1%-kal csökkent.

1 hónap alatt, 2020. februárhoz viszonyítva:

  • A fogyasztói árak átlagosan 0,2%-kal emelkedtek. Az élelmiszerek ára a megszokottnál nagyobb mértékben, átlagosan 1,0%-kal nőtt, amiben a koronavírus-járvány okozta megnövekedett kereslet is szerepet játszhatott. Az élelmiszereken belül az étolaj ára 4,9, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 3,5, a cukoré 2,3, a sajté, illetve a tejtermékeké 1,5-1,5, a kenyéré pedig 1,4%-kal lett magasabb. A szeszes italok, dohányárukért 0,9%-kal kellett többet fizetni, ezen belül a dohányáruk 1,2%-kal drágultak. A ruházkodási cikkek ára 0,8, a szolgáltatásoké 0,5%-kal nőtt. A járműüzemanyagok ára a jelentősen visszaeső olajárak hatására 5,3%-kal csökkent, így ez az egy termékkör önmagában 0,4 százalékponttal mérsékelte a fogyasztóiár-index emelkedését.

2020. január-márciusban az előző év azonos időszakához képest:

  • A fogyasztói árak átlagosan 4,3%-kal nőttek.
Címkék:
vásárlás, árak, ksh, kiskereskedelem, infláció, koronavírus, árváltozás, kiskereskedelmi forgalom,