19 biciklis vesztette életét: gyászol a magyar kerékpáros társadalom

Pénzcentrum2011. április 26. 13:32

A biciklisek alig 10 százaléka köt felelősségbiztosítást magára és a járművére, miközben ma kétszer annyian kerekeznek a hétköznapi forgalomban is, mint négy évvel ezelőtt. Miközben a kifejezetten a kerékpárosokra szabott hazai felelősség-biztosítási kínálat egyelőre elmarad a nemzetközi gyakorlattól, nőtt a bicikliseket érő halálos kimenetelű balesetek száma is.

Komolyabban kellene venni a biciklisek jelenlétét a közúti forgalomban, hiszen szerencsére hétköznap is egyre többen kerekeznek, az utóbbi négy évben megduplázódott a számuk. Ez azonban nemcsak a többi jármű vezetőjének, hanem maguknak az érintetteknek is figyelmeztetés, mert évről, évre nő az őket érő balesetek száma. Egy országos rendőrségi statisztika szerint tavaly több mint 16 ezer, személyi sérüléssel járó közlekedési baleset volt, ebből 3 ezer 500 esetben volt érintett kerékpáros is, és ezek felét maguk a biciklisek okozták - idézte fel az ORFK közelmúltban tartott sajtótájékoztatóján elhangzottakat Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője.

A rendőrségi nyilvántartás szerint tavaly 92 kerékpáros halt meg balesetekben, idén pedig már 19-en vesztették életüket. Míg a közlekedési balesetek száma évente csökken, a kerékpárosoké növekszik - legalábbis a hivatalos összegzés szerint. Az ittasan balesetet szenvedett kerékpározók aránya 2010-ben 26,7 százalék volt, ami növekvő tendenciát mutat, ugyanis ez a mutató 2009-ben még 20,5 százalék, míg 2006-ban mindössze 16,7 százalék volt.

A biciklisek számának robbanásszerű növekedését azonban a hazai biztosítók nem túl nagy ütemben követték, egyelőre szerény a kerékpárosokra szabott komplex kínálat - véli Németh. Néhány külföldi országban, mint például Svájcban és Lichtensteinben fillérekért árulják a kerekezők számára kidolgozott átfogó biztosítási csomagot, és súlyosan megbüntetik azt, akinek nincs rajta az akár a sarki közértben is kapható igazoló matrica, itthon a kerekezőknek csupán 10 százaléka köt biztosítást. Pedig aki akarja, az itthon is mindenféle oldalról - károkozóként és elszenvedőként is - be tudja biztosítani magát és járművét, akár néhány ezer forintból is, ám nálunk egyelőre még nem általános ez a felelősségteljes viselkedés.

Pedig nem ártana, ha a nyeregben ülők közül egyre többen gondolnának maguk és mások biztonságára is. Bár egy jó biztosítás önmagában nem védelem, de köztudott, hogy legalább jelentősen csökkenti a bekövetkezett anyagi kárt, illetve segítheti a teljes felépülés finanszírozását. Sokan munkába is már kerékpárral járnak, egy jól megkötött balesetbiztosítás fedezheti egy esetleges baleset utáni munkaképtelenség okozta anyagi kiesést. Németh szerint a bringásoknak rá kellene "szokniuk" a biztosításra, a szolgáltatók pedig előbb-utóbb felzárkóznak a kereslethez.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

 

Címkék: