Pénzcentrum • 2025. október 21. 20:15
Ahogy arról már beszámoltunk korábban, az Európai Parlament jóváhagyta az uniós jogosítványszabályok felülvizsgálatát, amely új előírásokat vezet be a kezdő sofőrök számára, digitális jogosítványt tesz lehetővé, és egységesíti a vezetéstől való eltiltás szabályait az EU-ban.
Az Európai Parlament kedden megerősítette az EU jogosítványszabályainak frissítését, amelynek célja a közúti biztonság javítása és a balesetek számának csökkentése. Az EU útjain évente közel 20 000 ember veszti életét.
Az új szabályok szerint a jogosítvány megszerzéséhez a vizsgának tartalmaznia kell a holttér-kockázatokkal, a vezetéstámogató rendszerekkel, az ajtók biztonságos kinyitásával és a mobiltelefon-használat okozta figyelemelterelési kockázatokkal kapcsolatos ismereteket. Az EP-képviselők követelésére az új képzési és vizsgakövetelmények nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyalogosok, gyermekek, kerékpárosok és más veszélyeztetett úthasználók kockázataira.
A jogosítványok motorkerékpárokra és személygépkocsikra 15 évig lesznek érvényesek, de a tagállamok csökkenthetik ezt 10 évre, ha a jogosítványt nemzeti személyazonosító igazolványként is használják. A teherautókra és buszokra vonatkozó jogosítványok 5 évig lesznek érvényesek.
A tagállamok csökkenthetik az érvényességi időt a 65 éves vagy idősebb járművezetők esetében, hogy gyakrabban kelljen orvosi vizsgálatokon részt venniük vagy ismeretfrissítő tanfolyamokat végezniük.
Az első jogosítvány megszerzése előtt vagy a megújítás kérelmezesekor a járművezetőnek orvosi vizsgálaton kell átesnie, beleértve a látás és a szív- és érrendszeri állapot vizsgálatát. A tagállamok dönthetnek úgy, hogy az autóvezetők vagy motorkerékpárosok esetében az orvosi vizsgálatot önértékelési űrlapokkal vagy más, nemzeti szinten kialakított értékelési rendszerekkel helyettesítik.
Az EU-szabályok először írnak elő legalább kétéves próbaidőszakot a tapasztalatlan járművezetők számára. Ezekre a sofőrökre szigorúbb szabályok és szankciók vonatkoznak majd az alkohol hatása alatt történő vezetés, valamint a biztonsági öv vagy gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása esetén.
Emellett a 17 évesek is jogosítványt szerezhetnek személygépkocsi vezetésére (B kategória), de 18 éves korukig csak tapasztalt vezető kíséretében vezethetnek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében az új szabályok lehetővé teszik, hogy a 18 évesek teherautó-vezetői engedélyt (C kategória), a 21 évesek pedig autóbusz-vezetői engedélyt (D kategória) szerezzenek, feltéve, hogy rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Enélkül a személynek 21, illetve 24 évesnek kell lennie e járművek vezetéséhez.
Az új szabályok szerint a mobiltelefonon elérhető digitális jogosítvány fokozatosan az EU-ban használt fő jogosítványformátummá válik. Az EP-képviselők azonban biztosították a járművezetők jogát, hogy fizikai jogosítványt kérjenek, amelyet indokolatlan késedelem nélkül, általában három héten belül kell kiállítani.
A külföldön történő felelőtlen vezetés csökkentése érdekében a jogosítvány visszavonását, felfüggesztését vagy korlátozását továbbítják a jogosítványt kiállító EU-országnak, biztosítva a büntetések határokon átnyúló végrehajtását. A nemzeti hatóságoknak indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatniuk kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekkel kapcsolatos vezetési eltiltásokról - beleértve az ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetést, a halálos közlekedési balesetben való részvételt vagy a túlzott sebességet (pl. a megengedett sebességnél 50 km/h-val gyorsabb haladást).
Az új szabályok az Európai Unió Hivatalos Lapjában való közzétételüket követő 20. napon lépnek hatályba. Az EU-országoknak három évük lesz arra, hogy ezeket az új rendelkezéseket átültessék a nemzeti jogba, és további egy évük a végrehajtásuk előkészítésére.
A felülvizsgált EU-s jogosítványszabályok részét képezik a Bizottság által 2023 márciusában bemutatott közúti biztonsági csomagnak, amelynek célja az összes úthasználó biztonságának javítása és a halálos kimenetelű balesetek számának minimalizálása az EU közúti közlekedésében 2050-ig ("Nulla vízió").