Semmit sem ér a filléres árnyékoló? Így tartsd hűvösen a kocsid a legnagyobb kánikulában is

Pénzcentrum2025. június 29. 15:39

A nyári hőségben a napsütéses helyen parkoló autók belseje akár 60 °C-ra is felforrósodhat, ami nemcsak kellemetlen, de veszélyes is lehet. A Német Autóklub műszaki szakértői letesztelték, mely napvédelmi eszközök védik meg leghatékonyabban az utasteret a túlmelegedéstől. A tesztekből kiderült: nem minden megoldás egyformán hatékony, de van, ami akár 10 fokkal is hűvösebben tartja az autót.

A napsütötte helyen parkoló autók belső tere rövid idő alatt extrém módon felmelegedhet – akár 60 °C is lehet odabent. De mi véd meg valóban a felforrósodástól? Az ADAC műszaki szakértői Landsberg am Lech-i központjukban vizsgálták meg, mely napvédelmi eszközök hatékonyak leginkább a hőség ellen.

A tesztben különböző napvédelmi eszközöket hasonlítottak össze: teljes ablakfedést biztosító ponyvát (ún. „félgarázst”), külsőre helyezhető tükröződő napvédő fóliát, műszerfalra helyezhető fehér textilt, belső napvédő rolót, illetve sötétített oldal- és hátsó ablakokat. A referenciaautó belseje 53 °C-ra forrósodott fel, a félgarázzsal azonban csak 43 °C-ot mértek. A külső fólia 45 °C-ra, míg a belső roló 49 °C-ra, a műszerfalra tett kendő pedig 50 °C-ra csökkentette a hőmérsékletet.

A félgarázsos ponyva teljeskörűen árnyékolja az autó üvegfelületeit, ezáltal jelentősen csökkenti a belső tér felmelegedését. A mérések szerint akár 10 fokkal is alacsonyabb lehet így a hőmérséklet, mint árnyékolás nélkül. A külső fólia szintén hatékony, akár 8 fokkal hűvösebb lehet az utastér, ráadásul az ülések és a műszerfal sem forrósodnak át annyira.

Belső roló és sötétítés: kevésbé hatékony, de jobb a semminél

A belső roló 4 fokos javulást hozott, de csak akkor, ha pontosan illeszkedik az ablakhoz – ellenkező esetben a hatás minimális. A sötétített üvegek a levegő hőmérsékletét csak 2 fokkal csökkentették, viszont a hátsó ülések felületén 9 fokos különbséget mértek: 57 °C helyett csak 48 °C-ot, ami gyermekek és csecsemők szempontjából különösen fontos.

A korábbi vizsgálatok szerint már 30 percnyi déli parkolás után 50 °C-ra emelkedik a belső hőmérséklet, 60 perc után éri el a csúcsot, és 90 perc múltán akár 60 °C is lehet. Az alkatrészek, például a kormány és a műszerfal 70 °C fölé melegedhetnek – ez égési sérüléshez vezethet, ezért mindig érdemes letakarni ezeket.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A teszt azt is megvizsgálta, milyen hatással van a jármű színe a hőmérsékletre. A fekete autó fényezése 65 °C-ra, míg a fehéré csak 44 °C-ra melegedett fel. A belső hőmérsékletben ez körülbelül 5 fok különbséget jelentett (53 °C a fekete, 48 °C a fehér autónál). A sötét színek több napsugarat nyelnek el, így több hőt is tárolnak, ami jobban felmelegíti az utasteret is.

Az ADAC mindegyik vizsgált napvédelmi eszközt ajánlja – különösen a félgarázst és a külső fóliát. Ezek hatékonyan csökkentik az utastér felületeinek hőmérsékletét, és kellemesebbé teszik a beszállást, mivel a klíma is gyorsabban hűti le az autót.

Címkék:
autó, kánikula, hőség, teszt, forróság, szakértő, adac, szakértők, hőségriadó,