Íme az ország halálútjai: ezek veszélyesebbek, mint a legtöbb román, albán közút

Horváth Zsolt Benjámin2021. november 23. 14:29

Az Európai Uniós országok útjai évről évre egyre biztonságosabbak, de még mindig számos európai régió van, ahol az átlaghoz képest kiemelkedően magas a közúti balesetek száma. Hazánk egyes megyéi is ezek közé tartoznak. Magyarországon 2019-ben a Nyugat-Dunántúli régióban történt az 1 millió lakosra jutó legtöbb halálos baleset, amivel a régió útjai jóval veszélyesebbnek számítottak a környékbeli országokéinál, de az uniós átlagot az országban majd mindenhol meghaladta a tragédiák száma.

2019-ben az Európai Unióban 52 halálos közúti baleset jutott 1 millió lakosra az összes tagállam átlagát nézve. Bár ez a szám még mindig magas, érdemes megjegyezni, hogy Európai Uniós szinten a 2009 és 2019 között eltelt 10 évben a halálos közúti balesetek száma közel egyharmadával (32 százalék) csökkent. A javuló tendencia átlagban 10-ből 9 európai régióra volt jellemző– olvasható az Eurostat friss összefoglalójában. A legnagyobb mértékű változást a spanyolországi Melilla régióban mérték, ahol 2019-ben nem volt halálos kimenetelű közúti baleset a közutakon. Van viszont 19 olyan régió is, ahol évről évre növekedett az ilyen balesetek száma.

Az Eurostat az úgynevezett EU-s motorizációs rátán keresztül próbálja jobban szemléltetni, az egyes régiókban mennyire elterjedt a személygépkocsikkal való közlekedés. Ebben a tekintetben Európa számos nagyvárosa produkált igen alacsony számot, ami a városi közlekedés értelemszerű relatív biztonságossága mellett szintén pozitívan hathatott a halálos kimenetelű balesetek számára.

Berlin volt az egyik sereghajtó a motorizációs rátát tekintve, ahol mindössze 300 autó jutott 1000 lakosra. Számos más ország központi régiójában is 500-nál kevesebb személygépkocsi jut 1000 emberre. Ilyen Ausztria, Svédország és Belgium mellett Magyarország is. Mind Pest megyében, mind Budapesten igen alacsony volt ugyanis az autók száma a lakosságszámra vetítve. Előbbiben 788 036, utóbbiban pedig 661 270 darab személyautó volt forgalomban, ami 1000 emberre vetítve 500 alatti számot jelent. Ez közvetve valószínűleg a közúti balesetek számára is kihathatott.

A halálos balesetek száma jellemzően a kevésbé fejlett régiókban volt a legmagasabb.

Kérdés, hogy a rossz minőségű és kevésbé kiépített úthálózat milyen szerepet játszott a számok alakulásában, tény viszont, hogy Románia vezeti a szomorú statisztikát, 1 millió lakosra vetített 96 áldozattal. Hasonlóan gyászos a Bulgáriára vonatkozó jelentés is, ahol 90 közúti  balesetben elhunyt jut ugyanennyi emberre. 

Loading...

Ahogy a diagramon is látszik, Magyarországon is kiemelkedően magas volt a halálos közúti balesetek száma. Az 1 millió emberre vetített 62 áldozat nem csak az uniós átlagot haladja meg 17 százalékkal, de régiós szinten is elég magas.

Szlovákiában például például csupán 50 halott jutott 1 millió lakosra, ami 21 százalékkal alacsonyabb a magyar számnál. Ausztriában pedig még ennél is pozitívabb volt a közúti jelentés. Nyugati szomszédunknál ugyanis csak 47 közúti haláleset jutott 1 millió emberre, ami 27 százalékkal alacsonyabb mortalitási ráta, mint amit hazánkban mértek.

Régiónkban a már említett Románián kívül egyedül Lengyelország és Horvátország számai voltak rosszabbak hazánkénál. Nem kevesebb, mint 77 közúti haláleset jutott ugyanis 1 millió polákra és 73 ugyanennyi horvátra.

A nyugati országok közül arányosan sehol nem haltak meg az utakon annyian, mint hazánkban.

A közutak biztonságának szempontjából legjobb statisztikákkal rendelkező 10 ország mindegyike nyugatra fekszik ugyanis Magyarországtól. Ilyen Németország is, ahol mindössze 37 közúti halálozás jutott 1 millió lakosra. A legbiztonságosabb országok statisztikái azonban ennél is messzebb vannak hazánktól.

Ezzel európai szinten egyedül a Hercegség büszkélkedhet. Ettől függetlenül voltak más országok is, ahol kiemelkedően biztonságosnak bizonyultak a közutak 2019-ben. Ilyen a második legjobb statisztikával rendelkező Norvégia és az ettől nem sokkal elmaradó Svájc. Számszerint 20, illetve 22 közúti haláleset jutó 1 millió főre ezekben az államokban. Összehasonlításként hazánkban a közúti halálozások száma a 102 százalékkal haladja meg a norvég és 95 százalékkal a svájci arányszámot.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Közép-Kelet-Európában a legrosszabb statisztikával a Mazóviai vajdaság rendelkezik. Itt millió lengyelenként 133-an haltak meg az utakon 2019-ben. Hazánkban is vannak régiók, ahol arányosan sokkal  többen haltak meg az utakon mint a régiós átlag, de olyanok is, amik európai szinten kiemelkedően biztonságosak.. Magyar szempontból ezért is kimondottan érdekes lehet a régiós felosztást is részletesebben vizsgálni.

Észak-Magyarország biztonságosabb, mint a Dunántúl

Az Eurostat adataiból az is kiolvasható, hogy Magyarország mely régiójában történt a legtöbb és melyikben a legkevesebb halálos közúti baleset 1 millió lakosra vetítve. A régiók szerinti felosztásban hazánkban az alábbi egységeket vizsgálják:

Alföld és Észak

  • Észak-Magyarország (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád)
  • Észak-Alföld (Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg)
  • Dél-Alföld (Bács-Kiskun, Békés, Csongrád)

Közép-Magyarország

  • Pest
  • Budapest

Dunántúl

  • Közép-Dunántúl (Komárom-Esztergom, Fejér, Veszprém)
  • Nyugat-Dunántúl (Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala)
  • Dél-Dunántúl (Baranya, Somogy, Tolna)

Ezek közül Pest megyét és Budapestet külön régiónként is vizsgálják. A többi megyéről az Eurostat csak régiós szintű számokat publikál.

Loading...

Mint grafikonunkon is látható, a régiók szerint is drasztikusak a különbségek a közúti halálesetek számában tekintetében. A statisztika szerint arányosan a legtöbben a Nyugat-Dunántúlon haltak meg hazánk útjai közül. Itt 1 millió lakosra 90 ilyen haláleset jutott.

A dunántúli régióknak általánosságban is kijutott a közúti balesetekből. A második legrosszabb statisztikát ugyanis a Közép-Dunántúl produkálta, ahol 85 közúti haláleset jutott ugyanekkora populációra vetítve.

Az országos átlag alatt teljesített az Alföld is. Az észak-alföldi és a dél-alföldi régióban egyaránt 65 ilyen haláleset jutott 1 millió emberre. Pest megye és Dél-Dunántúl számai szintén felfele húzzák a hazai halálozási statisztikát, mindkét régióban 1 millió főre jutó 63 közúti halálozással.

Hazánk régió közül tehát csak kettő teljesített jobban az országos átlagnál és egyetlen javítja érdemben a statisztikát. Észak-Magyarországon ugyanis 57 közúti balesetben elhunyt jutott 1 millió lakosra, míg a külön régióként vizsgált Budapesten mindössze 29.

A hazánk régiói közti különbséget a halálos kimenetelű közúti balesetek kérdésében tehát nem lehet túlhangsúlyozni. Budapesten ugyanis a legbiztonságosabb európai országok számait sikerült elérni, míg a dunántúli régiókban az egyik legveszélyesebb utakkal rendelkező Albániával megegyező halálozási statisztikákat jelentett az Eurostat 2019-ben.

Címkék:
baleset, magyarország, halál, eurostat, régió, sérülés, autóbaleset, közúti baleset, eurostat adatok, az európai unió,