Fontos változás a használtautó-piacon: durván eshet az ilyen kocsik értéke

Pénzcentrum2021. szeptember 7. 10:38

A Levegő Munkacsoport már jövőre megkezdené az elavult dízelek kitiltását a fővárosból. Az egyik használtautó hirdetési oldal megnézte, hogy a javaslat milyen autókat érinthet, és azt is, hogy azokból mennyi található a hazai piacon, beleértve a használtautó-importot.

Még a nyárról származik a Levegő Munkacsoport javaslata, hogy 2022 júliusától kezdve fokozatosan vezessék be a korszerűtlen dízelautók Budapestről való kitiltását. Először a védett övezetekből, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területről, végül a főváros teljes területéről. Mégpedig úgy, hogy 2024-től csak a legalább Euro 5-ös, 2026-tól pedig csak Euro 6-os (vagy annál jobb besorolású) dízelautókkal lehessen közlekedni. A felvetés szerint a helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól.

Milyen autókat érintene ez?

Mivel az Európai Unió területén 2011-től elvárt az újonnan forgalomba helyezett autóknál az Euro 5-ös emissziós norma, a 2024-től javasolt tiltás a hazai autópark 15 éves átlagéletkoránál fiatalabb dízeleket is érintené. A 2026-tól javasolt korlátozás még szigorúbb: az akkor 11 évnél idősebb dízeleket is tiltaná, hiszen az Euro 6 norma 2015 szeptemberétől elvárt.

„Bár a dízelautók budapesti forgalomkorlátozása még csak javaslat szintjén létezik, a fővárosban is közlekedő dízelautó-vásárlóknak már most érdemes felkészülniük a lehetséges szabályozásra, s ennek megfelelően autót választani”

– javasolja Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője. A használtautó-hirdetési oldalon egyébként az állomány közel 10%-a már ma is Euro 5-ös és Euro 6-os besorolású. Ezek főleg fiatalabb, 4,2 éves átlagéletkorú autók, köztük jelentős mértékű valóban újszerű, de a vadonatújaknál kedvezőbb árú szalonautóval és akár teljesen új autókkal. Utóbbi tényező jelentősen felfelé húzza átlagárukat, ami jelenleg 5 millió forint feletti, míg a belvárosi területekről már jövőre tiltani javasolt legfeljebb Euro 4-eseké 1,5 millió forint alatti.

Bár a használt autók piaca jelenleg is pezseg – a hazai tulajdonosváltások száma meghaladja a 2019-es rekordév adatait is –, az emissziós korlátozás további vásárlási rohamot indíthat, hiszen a Datahouse Kft-től származó állománykimutatás szerint a 3,9 milliós személyautóparkunk mintegy 20 százaléka Euro 5-ösnél rosszabb besorolású dízel. Ezeknek nyilván csak egy része közlekedik Budapesten, ugyanakkor mégis nagyobb állományról van szó, mint amennyi hibrid és elektromos autó összesen fut az országban.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A portál adatai szerint a használt dízelautók piacának vezetője a Volkswagen (leginkább a Passat, Gold, Sharan trió által), második helyen a BMW (3-as, 5-ös és X5-sorozat), harmadikon a Ford (Focus, Mondeo, Galaxy) áll. A dobogósok után márkaszinten az Audi, a Mercedes-Benz, az Opel, a Renault, a Peugeot, a Skoda és a dízel személyautót ma már újonnan nem is kínáló, a hibridek terén viszont vezető Toyota említhető.

A Budapestről kitiltandó autók értéke jelentősen csökkenhet majd, sőt, már most látható a tiltani tervezett dízelek árcsökkenése. Főként az idősebb és olcsóbb dízelautók vásárlásakor kell tisztában lenni azzal, hogy a  keresési statisztikák szerint már ma is csaknem kétszer annyi vevő keres benzines modellt a használtpiacon, mint dízelt. Az emissziós szabályozásra azonban nemcsak a fővárosi közlekedésben, hanem az importban is erősen szükség lenne. A Datahouse adataiból kiolvasható, hogy az Euro 5 norma alatti dízelek aránya az idei használtautó-importban is jelentős, 37%-os, amivel nagymértékben nő a hazai autóparkon belüli arányuk is – jegyzi meg Katona Mátyás.

Címkék:
tiltás, használtautó, autók, árcsökkenés, dízelautó,