21 °C Budapest

Válságban is borozunk: korral együtt egyre többet

Pénzcentrum
2009. augusztus 25. 11:47

A válság alatt is növekedett a háztartások által otthoni fogyasztásra megvásárolt bor mennyisége, a növekedés azonban az olcsóbb termékeknek köszönhető. A borfogyasztáshoz kapcsolódó ismeretek nagyon hiányosak a hazai fogyasztók fejében. A többség jelenleg még nehezen vállalkozik új ízek megismerésére, inkább a régi jól bevált márkákat választja a jól ismert borvidékekről. Ennek ellenére a hazai borfogyasztás kultúrája rendkívül változatos, az utóbbi években azonban kialakult egy tudatos, igényesebb fogyasztói réteg, aki szereti és keresi is a jó borokat, gyakran néz körül a megszokott helyeken kívül, rendszeres látogatója a borfesztiváloknak. 

Hazánkban a bor tradicionálisan nemzeti italnak tekinthető. Minden alkalomkor kiemelkedő szerepet tölt be, legyen az vallási, állami vagy családi ünnep. A hazai borfogyasztás kultúrája rendkívül változatos, de csak az utóbbi években alakult ki egy tudatos, igényesebb fogyasztói réteg.

A 18 év feletti népesség megközelítőleg fele tekinthető borfogyasztónak. Heti szinten a magyar lakosság mintegy ötöde fogyaszt bort. Ugyanakkor minden második honfitársunk szinte sosem iszik ebből az alkoholos italból. A bor kedveltsége a 20 és 60 év közötti korosztályban lényegében egyenletes.

Azonban a fogyasztás gyakoriságában már összefüggés figyelhető meg a korcsoporttal: a hetente többször is bort fogyasztók aránya egyenletesen emelkedik az életkor emelkedésével. A borfogyasztást elutasítók körülbelül fele mindenféle alkohol fogyasztását elutasítja (antialkoholista, vagy egészségügyi okok miatt) és ugyanilyen arányban vannak azok, akik az alkoholos italok közül csak a bort utasítják el - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézetnek a Nemzeti Bormarketing Program keretén belül elkészített borfogyasztókat, fogyasztási szokásokat leíró tanulmányából, a Consumer Tracking felmérésének adataiból, valamint a legfrissebb, 2009-es Étkezési Szokások tanulmányából.

"A válság hatására a háztartások által otthoni fogyasztásra megvásárolt bor mennyisége nem csökkent, az idei első félév adatai szerint enyhén, 5 százalékkal növekedett 2008 első félévéhez képest. Azonban ez a növekedés nem a továbbra is legnagyobb mennyiséget kitevő palackos kiszerelésű borok értékesítésének köszönhető, hanem az olcsóbb műanyag palackban és kannában megvásárolható termékek eladásának. Ezeknek a boroknak a beszerzése a nagyobb alapterületű boltokban és a kistermelőktől történt vásárlásokban is egyaránt növekedést mutat" - mondta el Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.

Napjainkban a borfogyasztáshoz ¬- fogyasztói jelentős részénél - kellemes közérzet, könnyed ellazulás kapcsolódik. Sok borfogyasztónál a bor ivása a kis, akár családi közösségek "összehozó" itala is egyben, amit a beszélgetések alapvető részének tekintenek. A bor előnye a többi alkoholhoz képest, hogy minden évszakban megfelelő választás, télen a forralt bor kellemesen melegíti az embert, míg nyáron egy fröccs kiválóan oltja a szomjat. A bornak emellett kiemelkedő szerepe van az ajándékozásban is.

A bor ivása több fogyasztónál ebédek, főként pedig a vacsorák részét képezi. Többen már a táplálkozás egyik alapvető szakaszában találkoznak vele, hiszen a főzés során a bornak alapanyagként való használata több, közkedvelt hazai receptben is (pl. vörösborral készült pörköltek, fehérborral készült csirke és halételek) megjelenik, tágítva ezzel a borral megismerkedők, kapcsolatba kerülők körét. A fejlettebb borkultúrával rendelkező fogyasztók általában többféle bort tartanak otthon, tehát könnyen ki tudják választani a leginkább megfelelőt. A magasabb borkultúrával rendelkező fogyasztók körében megjelenik a társasági borfogyasztás néhány elengedhetetlen kelléke is: a sajt, a csokoládé és a szivar.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A borfogyasztási alkalmakból is kitűnik, hogy mennyire fontos az otthoni helyszín, hiszen az ünnepnapok, vendégségek tere is döntően az otthon. E mellett a válaszolók 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy legalább alkalmanként fogyaszt bort étteremben, vendéglőben.

A borfogyasztáshoz kapcsolódó ismeretek nagyon hiányosak a fogyasztók fejében. A többség jelenleg még nehezen vállalkozik új ízek megismerésére, ehelyett a régi jól bevált márkákat választja a jól ismert borvidékekről (Eger, Tokaj). A hazai fogyasztó nehezen válik meg a már jól bevált szokásaitól, nehezen változtat a fogyasztási alkalmakon.

Néhány évvel ezelőtt a bortúrák még a magasabb jövedelmű és a borok iránt fogékony fogyasztói kör szórakozása volt, azonban napjainkra ez a szabadidő töltési forma szélesebb körben elfogadottá és kedveltté vált. A borkóstolóval egybekötött pincelátogatás alkalmat nyújt megismerni az adott vidék borainak jellegzetességét, valamint a borkészítés folyamatát. A borfesztiválok kifejezetten vonzóak a borok iránt érdeklődő igényesebb szegmensbe tartozó fogyasztóknak, illetve egy-egy alkalommal az átlagfogyasztóknak is. E fesztiválok népszerűségét illetően növekedés figyelhető meg, ugyanakkor a résztvevők informáltsága ezzel kapcsolatosan jelentősen korlátozott.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 19. vasárnap
Ivó, Milán
20. hét
Május 19.
Forrásvizek napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. május 19. 16:13
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm