Hogyan és milyen kerekeket hasonlítottak össze? Hamarosan megérkezik a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a gondos sofőrök egy-két hónapon belül le fogják cserélni az autójukon lévő téligumikat a nyári körülményekhez megfelelőbb papucsokra. A német autóklub, az ADAC két méretben összesen 36 gumit vizsgált meg alaposan, hogy a döntésben segítséget nyújtson a szezon előtt gumivásárlás előtt álló autósoknak.
Melyik autógumit érdemes választani? A kérdés megválaszolásához két tényezőt kell figyelembe venni. Az egyik a gumi ára, amely boltról boltra változik, ezért érdemes megkeresni a legolcsóbb kereskedőt, és ott vásárolni. A másik pedig az abroncs minősége, ami márkánként és típusonként is eltérő lehet. Utóbbi tényezőt térképezi fel részletesen az ADAC 2010-es nagy nyárigumi tesztje. A teszt 19 különböző gyártó által készített 185/65 R15-ös és 17 fajta 225/45 R17-es kereket vett górcső alá.
A kritériumok
Az autóklub a gumikat öt szempont szerint vizsgálta és értékelte. Az értékelési szempontok a következők voltak: a száraz (1) illetve nedves (2) aszfalton mért futási teljesítmények (mint például fékút vagy menetstabilitás), a gumi által keltett zaj (3), valamint két gazdaságossági szempont, a kocsi adott gumival mért üzemanyag-fogyasztása (4) és a gumi kopása (5). Mivel vezetésbiztonság szempontjából az előző kritériumok nem egyenrangúak, ezért az értékelés során az öt osztályzat fontosságának megfelelően került súlyozásra.
Az ADAC kiemelt kritériumként (40%-os súllyal) a kerekek nedves aszfalton mutatott teljesítményét kezelte, mivel a sofőrök számára a vizes burkolaton vezetés jelenti a legnagyobb kihívást nyáron. 20-20%-os súllyal számított az abroncsok százaz úton mért teljesítménye és a gumik kopása. 10-10%-kal pedig a menetközben mért zaj erőssége, valamint az autó fogyasztása.
Az ajánlási besorolás eléréséhez és a végső sorrend kialakulásához a súlyozáson kívül a gumiknak meghatározott minimumkövetelményeket is teljesíteni kellett. Ezek a minimumhatárok a jobb oldali táblázatban olvashatók. A táblázatot úgy kell értelmezni, hogy az oszlop fejlécében lévő ajánlás eléréséhez a guminak minden, az oszlopban szereplő kritériumot teljesítenie kellett. Mivel a német autóklub értékelési rendszerében a kisebb érték számít jobbnak, ezért az ADAC által adott osztályzatoknak a táblázatban megadott értékek alatt kellett lennie az adott kategóriába kerüléshez.
A kerekek csoportosítása, az eredmények használhatósága
185: az abroncs szélessége mm-ben
65: a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya %-ban
R: radiál szerkezetű abroncs
15: a felni átmérője collban (1 coll = 25,4 mm)
(Forrás: gumibiznisz.hu)
Az ADAC a vizsgált abroncsokat két méretből válogatta ki. Az egyik, a legtöbb középkategóriás autóra megfelelő 185/65 R15-ös kerekek voltak, a másik pedig a nagyobb és erősebb autókhoz szükséges 225/45 R17-es típusú gumik voltak.
Az autóklub szakemberei kiemelik, hogy a tesztek során adott osztályzatok az egyes gyártók azonos típusú gumijainak +/- 10 milliméterrel eltérő szélességű modelljeire is alkalmazhatóak. Vagyis az első csoport eredményei jó támpontot nyújtanak a 175/65 R15-ös valamint a 195/65 R15-ös méretű abroncsokhoz is, a második csoport eredményei pedig megfelelőek 215/45 R17-es és a 235/45 R17-es gumikra is.
A teszteredmények - Melyik gumit ne válaszd semmiféleképpen sem?
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A 185/65 R15-ös kategóriában (itt mindegyik abroncs "H" sebességindexű volt) összesen öt gyártó terméke érdemelte ki a különösen ajánlott ADAC minősítést. A teszt győztese, a nedves útviszonyok mellett a legjobb teljesítményt felmutató Pirelli Cinturato P6-os abroncsa lett. Az ajánlott kategóriát vezető Michelin Energy Saver gumi is kiemelkedő teljesítményt nyújtott négy szempont szerint, azonban nedves úton valamivel rosszabbul teljesített az elvártnál, így a 2,8-as kategórián belüli osztályzatával nem kerülhetett be a különösen ajánlott kategóriába.
Különösen ajánlott eredményt értek el viszont ebben a méretben az olcsóbbnak mondható Nokian kerekek, valamint a Continental Premium Contact 2, a Dunlop SP Sport Fastresponse és az Uniroyal RainExpert abroncsai.
(Forrás: gumibiznisz.hu)
Az ADAC szakemberei a 185/65 R15-ös gumik közül két márka, az Interstate és Goodride kerekeit semmiképpen sem ajánlják megvételre. Ezek az autógumik a legolcsóbbak közé tartoznak a német piacon, és a teszt alapján különösen igaz rájuk, hogy olcsó húsnak, híg a leve. Az Interstate és a Goodride kerekei ugyanis katasztrofálisan teljesítettek a tesztben. Nedves körülmények között a fékút - a tesztben szereplő autógumik közül - ennél a két guminál volt a leghosszabb, és különösen hajlamosak a vízen úszásra (aquaplaning), ami nyáron a legveszélyesebb helyzeteket idézheti elő.
A nagyobb, 225/45 R17-es abroncsok közül szintén öt típus kapta meg az elérhető legjobb minősítést a német autóklubtól. Összességében legjobban a Pirelli Cinturato P7-es gumi teljesített. A Pirelli P7 mellé a legjobb ötbe még a Dunlop, a Continental, a Michelin és a Bridgestone tesztelt abroncsai kerültek. Az ajánlott kerekek közül még kiugróan jó menetteljesítménye volt a Goodyear Eagle F1 Asymetric guminak is, ennél a guminál csak a relatív magas fogyasztás akadályozta meg a "különösen ajánlott" minősítés megszerzését.
A 17 fajta 17 collos kerekek közül az ADAC ötöt nem ajánl megvételre. Ezek közül négy márkánál (Nankang, Goodride, Wanili és a Sunny) a bőven 100 euró alatti alacsony ár kompenzálhatja a rossz minőséget a bevállalósabb autósok számára. A mindössze 14. helyen végzett Sava gumigyár Intensa típusú gumijánál azonban még az olcsóság sem kompenzálja a kerék száraz és nedves burkolaton produkált rossz teljesítményét, így a Sava Intensa választása teljesen irracionális döntésnek tűnik az ADAC-teszt fényében.
Egy hazai gyógypedagógus-zeneterapeuta összerakott egy többszörösen díjazott zenei társasjátékot.
Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
-
Sorozat készült az unió történetének legnagyobb csalásáról, amiről alig hallott valaki
A több milliárd eurós szén-dioxid-kvóta botrányt bemutató széria a Direct One-on debütál.
- 7,25 százalékra csökkentette az alapkamatot a jegybank - a nap hírei
- Sándor Ildikó: ma már virtuális közösséget is alkotnak a néptánchagyományok ápolói
- A német külügyminiszter: szerint Volodimir Zelenszkij legitim elnök
- Csaknem 80 éves, felbecsülhetetlen értékű műkinccsel gazdagodott a Pénzmúzeum
- Donald Tusk: az oroszok újabb migráns áradatot zúdítanak Lengyelországra
- 4iG: az Antenna Hungária holding társaságként működik tovább