Zsugorodó piacon mik a kilátások? Bedőlt hitelek, zsugorodó autópiac, beszűkült finanszírozási lehetőségek? Vajon valóban ettől lesz hangos a hazai autópiac a következő 12 hónapban? Az éremnek másik, hangsúlyosabb oldala is van: a piaci tisztulása, a kockázatos ügyfelek eltűnése a piacról a kereskedők és a finanszírozók mellett a szűkös forrásokkal rendelkező fogyasztók érdekeit is szolgálja.
Az autófinanszírozás és az újautó-piac 2008-as kilátásairól kérdeztük a Gépjármű-importőrök Országos Szövetségének elnökét, Gablini Gábort, illetve a finanszírozókat tömörítő Magyar Lízingszövetség főtitkárát, Lévai Gábort.
Nem baj ha zsugorodik, csak tisztuljon...
Az elmúlt hónapok piaci tendenciáinak tanúsága szerint az autóeladások jelentős mértékben csökkenek a B-szegmensben, mely az alacsonyabb jövedelmű ügyfelek számára is elérhető kis, illetve alsóközép-kategóriás autókat foglalja magában. A bedőlt hitelállomány drasztikus bővülése a hitelezési politika szigorodásával járt együtt, mely elapasztotta a finanszírozó és az ügyfél szempontjából is kockázatosnak minősített termékek iránti érdeklődést.
Gablini Gábor szerint azonban az alacsonyabb vételi árral rendelkező autók esetében tapasztalható keresletcsökkenés egészséges folyamat, a piac konszolidálódik, melynek eredményeképpen a finanszírozók és a kereskedők által generált fiktív kereslet a valós fizetőképes kereslet mértékére csökken.
A kis- és alsó-középkategória zsugorodását a felső- és felsőközép-kategóriában bekövetkezett bővülés ellensúlyozza. Erre utalnak a Magyar Lízingszövetség tavaly októberben közzétett adatai, melyek arról tanúskodnak, hogy a hitelállomány 2007. első háromnegyedévében történt 6 százalékos bővülése csökkenő szerződésszám mellett ment végbe. Az egy autóra eső átlagos finanszírozás 9 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.
Ezt a folyamatot erősíthetné a regisztrációs adó limitálása a felsőközép- illetve felsőkategóriában. A több millió forintra rugó adó megfizetésének elkerülése ugyanis, ahogy arról korábban több alkalommal szóltunk már, elkerülhető. A külföldön vásárolt autók esetében ugyanis az állam nemcsak a regisztrációs adótól, az áfától is elesik.
A piaci szereplők a felsőkategória mellett kishaszon-gépjárművek esetében várnak jelentős bővülést. A újautó-piac azonban összességében várhatóan így is zsugorodni fog, a GÉMOSZ elnöke szerint azonban nincs ok panaszra, a régióba tartozó országok között ugyanis még mindig hazánkban a legmagasabb az egy főre jutó újautó-értékesítés.
Nem tűnnek el a kereskedések
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A piac zsugorodása várhatóan további koncentrációval jár majd az újautó-piacon, ez azonban nem jelent egyet a vásárlók lehetőségeinek beszűkülésével. A kereskedések, legalábbis amelyek korszerű megoldásokat kínálnak, nem tűnnek majd el. Sok esetben a vásárló nem is érzékeli majd a változást, amely a tulajdonosi struktúrában történt.
Az Európai Unióban általánosan jellemző, hogy a kereskedők jóval nagyobb számban vannak jelen a piacon, mint amennyire annak kiszolgálásához szükség lenne. A márkakereskedők száma ezért drasztikusan, 35-40 százalékkal csökken majd a következő években.
A koncentrációt a kereskedések tevékenységének diverzifikálása sem odázhatja tovább. A magyar márkakereskedők egyébként, részben a piac által támasztott igényeknek, részben pedig a gyártó által meghatározott elvárásoknak köszönhetően már jelenleg is a szolgáltatások széles skáláját kínálják, a használt autóktól a szervizelésig. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne lehetőség további bővítésre, az életképességet azonban nem növeli majd meg jelentősen a további diverzifikáció.
Vége a jó világnak - eltűnnek az akciók
Eltűnnek az akciók, megszűnnek a megtévesztések?A korábbi években tapasztalható akciódömping elakadni látszik, a kedvezményes lehetőségek beszűkülése, Gablini Gábor szerint, egyáltalán nem időszakos jellegű. A régiós autópiacok dinamikus bővülésének eredménye, hogy a gyártók egyre kevésbé tartják fontosnak mesterségesen alacsony árakkal ösztönözni az eladásokat hazánkban.
Rém értékes papír lapul megannyi magyar fiókban: sokan nem is tudják, mennyire sokat is ér valójában
Kevés dologban lehet elmondani, hogy Magyarország előz olyan országokat, mint Ausztria, Hollandia vagy Svájc, márpedig az útlevelünk erősebb.
Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
-
Sorozat készült az unió történetének legnagyobb csalásáról, amiről alig hallott valaki
A több milliárd eurós szén-dioxid-kvóta botrányt bemutató széria a Direct One-on debütál.
-
Vágás határok nélkül: áttörés a nagyméretű fémszerkezetek precíz vágásában (x)
A Vass Acélcsarnok Kft. legújabb csőlézer vágógépe végre megoldást kínál a nagy átmérőjű csövek, zártszelvények és profilok vágására, vállalatok számára.