Vegyes képet mutat az építőipar teljesítménye 2025 októberében a Központi Statisztikai Hivatal friss adatai alapján.
A lakások áfájának 27-ről 5 százalékra csökkentése megnövelte a készházgyártók, illetve forgalmazók megrendeléseit, a cégeknek azonban gondot jelent a szerelő csapatok hiánya, amelyek nagy hányada a válságot követő időszakban külföldre ment dolgozni - mondta Kárpáti József, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) könnyűszerkezet-építő tagozatának elnöke.
A készházépítők legjobb éve 2009-ben volt, akkor 2200 könnyűszerkezetes családi ház épült. Ebből - az akkor még készházépítő tagozatba tömörült 31 cég - 950 házra kapott megbízást. A megrendelések száma a múlt évben 100-ra csökkent, miközben a tagozatba tömörült cégek száma 7-re apadt.
Az áfacsökkentés hatására a könnyűszerkezet-építő tagozatba tömörült társaságok 100 készházra kaptak megrendelést, így már január elején annyi a munka, mint tavaly egész évben volt, gondot okoz ugyanakkor a szerelőcsapatok hiánya - mondta. Egy-egy csapat 5 emberből áll, és tagjait nem lehet egyik napról a másikra kiképezni. A helyzet annyira rossz, hogy az újsághirdetésekre egyáltalán nincs jelentkező, így nem marad más lehetőség, mint a külföldre - leginkább Németországba - távozott szerelőcsapatok hazacsábítása. Ez azonban csak az ottani bérek itthoni megadásával lehet - vélte az elnök. Hozzátettet azt is, hogy külföldön is fellendülőben van a készházépítés, így a jelenlegi munkaadók mindent megtesznek a szakemberek megtartásáért.
A magasabb bér miatti többlet munkadíj egy házra vetítve mintegy 2 millió forint. Miután egy földszint és tetőtér beépítéses ilyen ház - 150 négyzetméteres alapterülettel, alapozás nélkül - 30 millió forintba kerül az 5 százalékos áfával, ez emelkedik meg a többlet szerelési díjjal 32 millió forintra. Így máris 3 millióra olvad az áfacsökkentésből adódó 5 milliós ár-előny - jegyezte meg.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








