21 °C Budapest

Dohányosok, figyelem: ezzel csökkenthető a rák kockázata

2010. augusztus 31. 16:02

Egy hétfőn közzétett tanulmány a rendszeresen és változatosan fogyasztott zöldség, illetve gyümölcs jelentősen csökkenti a tüdőrák kialakulásának kockázatát.

"Habár a legjobb módja a tüdőrák megelőzésének a dohányzásról való leszokás, a változatos zöldség, gyümölcs fogyasztás is jelentősen csökkenti a kialakulás kockázatát, függetlenül az elfogyasztott mennyiségtől" - állítja egy holland egészségügyi és környezetvédelmi kutatóintézet munkatársa.

A kutatás során - melynek keretében 14 féle gyümölcsöt és 26 féle zöldséget fogyasztottak az alanyok - kiderült, hogy nem a mennyiség, hanem a változatosság számít a fogyasztásban. Ezek az élelmiszerek számos bioaktív anyagot tartalmaznak, melyek egészségre gyakorolt pozitív hatása már régóta közismert, éppen ezért tanácsos több félét fogyasztani belőlük. A kutatás során kiderült, hogy a bőrrák egyes fajtáinak kialakulási kockázata jóval alacsonyabb volt a változatosan táplálkozók körében.

A kutatást több, mint 450 ezer fős mintán végezték Európában, akik közül 1600 főnél tüdőrákot diagnosztizáltak. A világon ma több, mint 1 milliárd ember dohányzik, akik közül sokan nikotinfüggőségük miatt képtelenek leszokni a dohányzásról. Ami a hazai lakosság zöldségfogyasztását illeti, más európai országokhoz képest a középmezőnyben vagyunk, nagy hiányossága viszont összetételének szegényessége. Statisztikai adatok szerint az összes fogyasztásunk felét a fejes káposzta, a paradicsom, a paprika,a görögdinnye és a vöröshagyma adja, a fennmaradó rész megoszlik 10-20 kisebb mennyiségben fogyasztott zöldségféle között.

Ezért nagyon fontos, hogy a jelenlegi szinthez képest ne csak a mennyiséget növeljük, hanem a változatosságot is, minél többféle zöldségnövény kerüljön asztalunkra naponta legalább háromszor.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2026. június 11. 10:38
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa keddi ülésén eljárást indított a Tóalmási...
Bankmonitor  |  2026. június 11. 09:59
A Gránit Bank sikeresen tesztelte Magyarországon a Mastercard legújabb AI-alapú fizetési megoldását....
Holdblog  |  2026. június 11. 09:47
Minden idők legnagyobb tőzsdei bevezetésére készülhet Elon Musk birodalma. Az űrutazás, a műholdas i...
iO Charts  |  2026. június 8. 14:01
Miről szól a Piaci Impulzus rovat? A Palantir részvény az elmúlt öt évben +460%-ot emelkedett, de az...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2026. június 11. csütörtök
Barnabás
24. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?