Hiába a válság, ezeket a slágertermékeket nem lehet legyőzni: veszik őket a magyarok, mint a cukrot

Pénzcentrum2024. március 19. 12:33

Egy friss kutatása a játékokkal kapcsolatos keresések érdeklődésének változását vizsgálta Magyarországon és a régióban, a hazai számok pedig a kategória rendíthetetlen törtetésére engednek következtetni.

A kutatás rávilágít arra, amit sokan sejthettek: november a játékvásárlások hónapja, ugyanis a legtöbben karácsonyra, még időben szeretnék megrendelni az ajándékokat. 2023 novemberében 134%-kal ugrott meg az érdeklődés az előző év azonos időszakához képest, míg 2022-ben ez a szám 138% volt 2021-hez képest.  Sőt, a teljes évre levetítve 3,9%-kal nőtt a keresések száma, így az év végi növekedés ellensúlyozta a tavaszi és nyári, stagnálóbb időszakokat is.

A növekedés egyedül itthon és Bulgáriában valósult meg - utóbbinál látványos, 27%-os az előző év időszakához képest -, míg a régió többi országában változó mértékű visszaesést tapasztaltunk: Szlovákiában 1%-kal, Csehországban 4%-kal, Romániában 6,8%-kal, Szlovéniában 8,5%-kal, míg Horvátországban jelentős, közel 20%-kal maradt el az érdeklődés a 2022-es évhez képest.

A legnépszerűbb kategóriák itthon a LEGO, a társasjáték, a játékautók és egyéb kisjárművek, az interaktív játékok és a Playmobil típusú játékbabák. 2023-ban ezek 73%-át tették ki a teljes érdeklődésnek, így nagy eséllyel ezekkel lehettek körbevéve a karácsonyfák. A legnépszerűbbek az ugrálóvárak voltak, amikre közel háromszor annyian kerestek rá 2023-ban, mint 2022-ben.

Szomszédainknál is a LEGO dominált mindenhol - egyedül Bulgáriában múlta felül a sakk. Csehországban a játékokat keresők 38%-a plüssök, interaktív játékok, babák és állatfigurák után érdeklődött. Romániában a LEGO-t a plüssök, az interaktív játékok, a babák és az állatfigurák követték, és 72%-át tették ki a kereséseknek, míg Bulgáriában a sakk és a LEGO után jöttek a hinták, a játék babakocsik és a gyerekkonyhák, 47%-át képezve az érdeklődésnek. Szlovéniában és Horvátországban a társasjátékok, játékközpontok, puzzle-ök és plüssök voltak a legnépszerűbbek a LEGO után, és míg előbbinél 53%-át tették ki a játékkereséseknek, utóbbinál csak 33%-ot. Az arány még alacsonyabb volt Szlovákiában, ahol csupán 21%-ot értek el együtt a LEGO-k, plüssök, farsangi ruhák, babák és elektromos játékkocsik.

Itthon még megugrottak a száraz medencék (121%), a mászókák (106%) és a golyópályák (86%) keresései. Úgy tűnik, hogy a nosztalgia is dominált, ugyanis a monchhichik is visszatértek, és közel kétszer annyian kerestek rájuk tavaly. Csehországban és Szlovákiában is nagy volt az érdeklődés a vízipisztolyok iránt, és a cseheket még a yo-yok is kifejezetten foglalkoztatták. A románok hozzánk hasonlóan imádták az ugrálóvárakat (159%) és belevágtak a hinták kutatásába is (153%). Egyik kategória sem ugrott azonban annyira, mint Bulgáriában, ahol a hintáknál 11-szeres volt az érdeklődés, az ugrálóváraknál pedig 6-szoros. Szlovéniában pedig alig nőttek az arányok: a puzzle-ok vezettek 44%-kal, amiket a babajátékok követtek 39%-kal.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Azonban vannak kategóriák, amik egyre kevésbé érdeklik az embereket. Magyarországon a fajátékok a 2022-es évhez képest 56%-ot estek, és 25-30% között zuhantak a pedálos gyerekjárművek, a fodrászjátékok, a bábjátékok és a logikai játékok is.

Csehországban az ujjal játszható gördeszkák (-41%) és a mászókeretek (-36%) estek ki a pixisből, míg Szlovákiában az ujjdeszkák (-65%) és a babajátékok (-50%) zuhantak. Romániában a kerti, udvari játékok (-71%) és a pedálos gyerekjárművek (-49%) vesztették el a szülők és a gyerekek érdeklődését, míg Bulgáriában a szánkók (-70%) és a mágneses építőjátékok (-56%). Szlovéniában a gyerekkönyvek (-76%) esetében volt tapasztalható a zuhanás.

A kutatás rávilágít arra, hogy a gazdasági válság okozta nehézségek ellenére – vagy pont emiatt – a novemberi ajándékvásárlás felértékelődött. Ennek fő oka lehet a költséghatékonyság és tudatosság, ahogy az is, hogy az ünnepek alatt igyekszik mindenki kikapcsolódni és elfelejteni az év kihívásait, előtérbe helyezve a családot és a gyerekeket. Egy biztos: úgy tűnik, hogy a játékok továbbra sincsenek veszélyben, még akkor sem, ha a specifikus termékeket övező érdeklődés folyamatosan változik, követve a nemzetközi trendeket és az aktuális népszerűségi hullámokat.

Címkék:
vásárlás, játék, kutatás, lego, gyerekjáték, árukereső,