Komoly fegyvert hagytak a magyar vásárlók kezében a boltok: egyre többen kaphatnak vérszemet?

Pénzcentrum2023. október 25. 11:05

Közös sajtótájékoztató keretében ismertették az új vásárlói magatartásokat és trendeket a Magyar Termék Nonprofit Kft. és CBA Kft. A számok alapján elmondható, hogy megatrend lett a fenntarthatóság és digitalizáció, de ezeket a felülírja az infláció. A vásárlók sokkal ár érzékenyebbek és tudatosabbak lettek, ezt bizonyítja az a friss kutatás is, amit a Magyar Termék Nonprofit Kft. végzett, az látszik, hogy még mindig közel 90%-a a vásárlóknak figyel arra, hogy magyar terméket válasszon a boltban.

A Magyar Termék Nonprofit Kft, és a CBA Kft. közös sajtótájékoztató keretében beszélt az elmúlt időszakban szembetűnő változásokon áteső vásárlói magatartásról. Az előadások kitértek arra, hogy a hazai gyártók és kiskereskedelmi láncok hogyan lehetnek képesek alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Az előadók között többek között jelen volt Prof. Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a fogyasztói magatartás és trendek kutatója, akinek segítségével megismerhetjük a folyamatosan változó vásárlói magatartás várható irányvonalait is.

„Tehát fogyasztunk, hogyha lehet” -  ezzel nyitotta a sajtótájékoztatót Prof. Dr. Törőcsik Mária. A fogyasztói árérzékenység igen erős, a vásárlók megnézik, hogy mire és mennyit költenek. Ezt a hazai gyártóknak nem szabad figyelmen kívül hagynia, így ahhoz, hogy egy-egy árucikk versenyképes tudjon maradni a külföldi import termékekkel szemben, a minőség mellett az ár-érték arányra is figyelni kell.

Korunk két legmarkánsabb globális fogyasztói megatrendje a fenntarthatósági, valamint a digitalizációs szempontokra épül. Míg utóbbihoz a minél szélesebb árukínálat és extragyors élelmiszerpótlásra, vagy a funkcionális élelmiszerek előállítására való igény kapcsolódik szorosan, addig a fenntarthatóság témája többek között az egészségtudatosságot, a termékek származását és eredetiségét, valamint a mögöttük rejlő emberi történeteket állítja a középpontba. Viszont a fent említett trendeket napjainkban egyértelműen felülírja a fogyasztói környezetet legerőteljesebben befolyásoló infláció. Így a háztartásokban a racionális gondolkodás került az előtérbe, amelynek egyik kézzel fogható bizonyítéka a vásárlói érzékenység

- nyilatkozta Prof. Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a fogyasztói magatartás és trendek kutatója.

Ebből a tudatosságból fakadt többek között az is, hogy egyre többen figyelnek arra, hogy magyar terméket válasszanak a boltban. A Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetőjének elmondása szerint

A közelmúltban, több mint 7000 ember bevonásával készült online felmérésünk szerint a fogyasztók 90%-a figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, sőt 74%-a pedig a Magyar Termék védjegyes árucikkhez köthető promóciókat is rendszeresen keresi

– fejtette ki Benedek Eszter. Többek között ennek is köszönhető, hogy a Magyar Termék védjeggyel ellátott termékek egyre nagyobb gazdasági súlyt képviselnek a gazdaságban. Az idei év végére várhatóan 240 Magyar Termék védjegyes gyártóval lehet számolni és ez közel 5500 terméket jelent. 

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az év elején még arra számítottunk, hogy a 2022. évi összesített adat elérheti a 3000 milliárd forintot, úgy, hogy 2021-ben még 2650 milliárd forint volt. Ehhez képest a végleges adatok szerint ez az érték csaknem elérte a 4000 milliárd forintot

- emelte ki Benedek Eszter. Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója hozzátette, hogy természetesen ebben a fejlődésben a magyar kereskedelmi cégeknek is nagy szerepe van, hangsúlyozta ennek fontosságát is

(…) hiszen tudjuk, hogy a hazai termékek magas beltartalmi értékkel rendelkeznek és megbízhatóak

- mondta Fodor Attila. A Magyar Termék Nonprofit Kft. és a magyar kereskedelmi láncok és a hazai termékek gyártói összefogásban indítja el a „A hazaiban több van” projektet,  amely kampány a magyar termékek fontosságára és minőségére hívja fel a figyelmet. A nagyszabású kampány keretein belül vizuálisan bepillanthatunk egy-egy hazai termék belsejébe, a szétnyíló csomagolások segítségével. A sajtótájékoztató részeként egy kiállítás keretében nyerhettünk bepillantást az úgynevezett szétnyíló csomagolásokba. Az összes grafikát kizárólag hazai vizualitással foglalkozó szakemberek készítették, kézzel. 

A sajtó kérdésére Fodor Attila elmondta, hogy a fogyasztás csökkenés az egy folyamatos trend, annak ellenére, hogy a boltok árbevétele nő, a magas árak miatt. De ha azt nézzük meg, hogy mennyi terméket adnak el a kereskedelmi láncok ott csökkenést láthatunk. 

Címkék:
vásárlás, CBA, kft, infláció, fogyasztó, magyar termék, magyar, termék, hazai,