Sok magyar spórolna így a karácsonykor: innen vennék meg az idei ajándékokat

Pénzcentrum2022. december 14. 10:33

Tudatosabb hozzáállással igyekeznek ellenpontozni a gazdasági nehézségeket a vásárlók, akiknek több mint a fele – kihasználva a november végi akciókat és árengedményeket – még december előtt igyekezett beszerezni az idei ajándékokat. Az Árukereső.hu immár hagyományosnak tekinthető karácsonyi kutatásának eredményei elárulják, hogy a magyar vásárlók döntéseinél rengeteget számítanak a nyilvános termékértékelések.

Tanulságos megállapításokkal szolgál az Árukereső.hu immár nyolcadik éve elkészített friss karácsonyi felmérése, amely az aktuális ünnepi szezon kezdeti szakaszában ad pillanatképet a felnőtt lakosság körében uralkodó fogyasztói trendekről. Minden tizedik magyar maximum 10 ezer forintot költene karácsonyi ajándékra, több mint negyedük pedig a 10 és 30 ezer forint közötti sávot célozza meg.

Ugyanakkor a régióban, például a cseheknél és szlovákoknál megfordulnak ezek az arányok, ők inkább 40 és 60 ezer forint értékben költenének, amit nálunk viszont csak minden tizedik fogyasztó engedhet meg magának. A megkérdezettek közel fele a tavalyihoz hasonló mértékben tervez költeni, ami két fontos szempontra világít rá: a gazdasági helyzet ellenére a karácsonyi ajándékozást többen igyekeznek idén is megtartani, ez az összeg azonban az inflációhoz igazítva valamennyivel kevesebbnek felel meg idén. 

A megkérdezettek fele árakciók segítségével szeretné csökkenteni a karácsonyi költségeit, 20 százalékuk pedig úgy, hogy kevesebb hozzátartozónak tervez ajándékot venni. A tavalyi 7 megajándékozotthoz képest idén a legtöbben már csak 3-6 rokonnal vagy baráttal számolnak. A jelenlegi gazdasági helyzet tovább növeli az online tudatosságot, erre utal az is, hogy a többi vásárlótól érkező visszajelzéseket tízből kilencen veszik figyelembe a vásárlási döntéseik során. Ugyanakkor a régióban senkinél sem találkozhatunk ilyen magas aránnyal.

Számítanak az árak

Nem meglepő módon kiemelt fontossággal bír a termékminőség és az aktuális ár, sőt sok vásárló ennek változását is szereti figyelemmel kísérni. Az Árukereső.hu oldalon erre is van lehetőség.

A termékoldalak alján fellelhető árdiagramokon az átlag-, illetve minimumár alakulása is nyomon követhető, ez pedig még inkább hozzásegíti a fogyasztókat a megalapozott döntéshozatalhoz

– mondta Nagy Bence, az Árukereső.hu Marketing Projectmanagere. Szerinte a rezsiválsággal és a riasztóan magas inflációval terhelt környezetben az emberek még jobban odafigyelnek arra, hogy mire és mennyit költenek, azaz még fontosabbá válnak az ár-összehasonlító oldalak szolgáltatásai. A vásárlás vonatkozásában egyre több tényezőre ügyelnek a magyarok, megjelent a környezettudatosság is: több mint 6 százalék ezen szempont alapján rendel terméket.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Míg a szlovákoknál 86, a horvátoknál 84, a cseheknél, szerbeknél és szlovákoknál pedig 70 százalék körül van azoknak az aránya, akik kihasználják a Black Friday-t és a hasonló leárazásokat, nálunk csak minden második ember (51%) él aktívan ezekkel a lehetőségekkel. Ha nem is konkrétan az akciók miatt, a magyaroknak több mint fele már december előtt megkezdi a karácsonyi vásárlást, sőt jelentős azok száma is (40%), akik egész évben már ajándékötleteket gyűjtenek.

Ezzel a tudatos hozzáállással így bőven van idő beszerezni akár kedvezményesen, akár időben azokat a termékeket, amikre a magyarok leginkább vágynak: ezek a háztartási eszközök és az elektronikai cikkek, miközben harmadik helyezettként megjelenik a ruha kategória. Itthon ugyan több mint tizede a megkérdezetteknek bárminek örülne, sokakat tenne boldoggá, ha kávéfőzőt, laptopot, okostelefont, órát, könyvet, esetleg parfümöt találnának a fa alatt. A legtöbben egyébként úgy vélik – és ez a teljes régióra is igaz –, hogy pénz nem lehet karácsonyi ajándék. A jelenlegi gazdasági helyzet ellenére is csak nagyjából a megkérdezettek tizede adna közvetlenül ajándékot ebben a formában.

A válaszadók harmada már inkább online vesz ajándékot, és harmada szerzi be fele-fele arányban a neten vagy boltban. A régió adatai pedig arról tanúskodnak, hogy a csehek és a szlovákok jobban preferálják a netes vételt, és lényegesen kevesebbet látogatnak el maguk az üzletekbe, mint a szomszédos országok lakói.

Címkék:
vásárlás, karacsony, ajándékozás, ajándék, online vásárlás, karácsonyi ajándék, ajándékvásárlás,