Bolygónkat és pénztárcánkat is felzabálja az őrült vásárlási láz: ez a Black Friday igazi árnyoldala

Pénzcentrum2022. november 25. 16:31

Vásárlási kényszer, felesleges termékek vásárlása, túlköltekezés, vásárlásfüggőség, avagy ismét nyakunkon a Black Friday. A túlfogyasztást a végtelenségig pörgető időszakban még fontosabbá válik a tudatos fogyasztással kapcsolatos jó gyakorlatok kiemelése és a negatív környezeti hatások említése. A Black Friday antitéziseként létrehozott Circular Monday alkalmából a Jófogás felmérést is készített, középpontban a túlfogyasztást érintő kérdéskörökkel. Az online kérdőívet több mint 4 ezer felhasználó töltötte ki.

A Jófogás felmérésének eredményei szerint minden 5. ember érzett már vásárlási kényszert a kiemelt Black Friday időszakban, és minden 10. vásárolt meggondolatlanul a promóciók nyomására felesleges terméket vagy költekezett túl – egyesek akár 1 millió forintnál is többet. A kitöltők egyharmadának ráadásul van olyan közvetlen családtagja vagy ismerőse, akit vásárlásfüggőnek tekinthetünk.

A vásárlási láz közepette a felmérésben résztvevők kétharmada kifejezetten aggódik a túlfogyasztás negatív hatásai miatt, és több mint egyharmaduk érezte már úgy, hogy szüksége lenne teljesen vásárlásmentes időszakra. A bolygónk és társadalmunk egészét érintő problémára nyújthat ésszerű alternatívát az idén a mai napon esedékes Circular Monday, ami korántsem a vásárlással való totális leállást, hanem a körkörösséget népszerűsíti írja a programban már résztvevő cég közleménye.

Vagyis fogyaszthatunk akármennyit, ha azt a repair, reuse, rent, recycle (javítás, újrafelhasználás, bérlés, újrahasznosítás) négyesfogat tiszteletével tesszük, és így nem pazaroljuk Földünk energiaforrásait - állapítja meg közlemény.

A kutatás módszertanáról elárulták, hogy a nem reprezentatív online felmérés 4035 kitöltője között megközelítőleg kétharmad-egyharmad arányban találunk férfiakat és hölgyeket, míg életkor tekintetében a 36-50 (33%) és 51-69 éves (43%) korosztályok képviselték magukat. 36%-uk főiskolai/egyetemi, 58%-uk gimnáziumi vagy szakiskolai végzettséggel rendelkezik, lakóhely szempontjából pedig 25%-uk budapesti, míg 16,5%-uk megyeszékhelyen, 34,5%-uk városban, 24%-uk pedig községben/faluban lakik.

Címkék:
vásárlás, cég, online, felmérés, kutatás, jófogás, vásárló, vásárlók, vásárlási szokások,