Egyre többen vásárolnak így Magyarországon: lehet ők tudnak valamit a durva infláció ellen

Pénzcentrum2022. május 24. 11:02

Magyarország e-kereskedelmi piacának forgalma bővült a legnagyobb mértékben Észtország után Európában. A növekedés mintegy 29%-ot tett ki és ezzel a hazai piac meghaladta a 1200 milliárd forintos szintet.

Jesse Weltevreden amszterdami e-commerce kutató európai kitekintéséből kiderült, hogy hazánkban igen dinamikusan fejlődik a digitális kereskedelem. Jelenleg az online vásárlók penetrációja 74% körül van, ezzel az öreg kontinens középmezőnyébe tartozunk, olyan piacokat megelőzve, mint Lengyelország, Horvátország, Spanyolország, Görögország vagy éppen a szomszédos Ausztria. Lakosságarányosan Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Svédországban vásárolnak a legtöbben online.

A szakértő felhívta a figyelmet, hogy a pandémia alatt tapasztalható jelentős e-kereskedelmi forgalombővülés nem állt meg 2021-ben sem, amikor 520 milliárd EUR-ra nőtt a piac 450 milliárd EUR-ról, 2022-re pedig további 52 milliárd EUR-s bővülést várnak. A tavalyi évben tovább folytatódott a könyv, digitális játékok, film és szórakozás szektor növekedése, szintén jelentős sikereket ért el az otthonnal és kerttel kapcsolatos termékek piaca, ugyanakkor az nagy meglepetés, hogy a korábban kevésbé jelentős ruházat és cipőkereskedelem felzárkózott az éllovasok mellé.

A globális e-kereskedelem forgalmának 67%-a ma a top 100 nemzetközi e-piactereken zajlik, olyan oldalakon, mint például az Aliexpress, a Wish vagy az eBay és az Amazon.

A hazai e-kereskedelem részesedése az export piacból 4%-os

A magyar online piaci szereplők nem igen lépik át az országhatárokat, holott a bővülés egyik záloga a nemzetközi kereskedelemben rejlik - hívta fel a figyelmet a DHL Express Magyarország részéről Mészáros Ádám ügyvezető igazgatója a Future Trade Budapest konferencián. Magyarország általánosságban exportorientált országnak tekinthető Európában, hiszen exporttevékenysége 79,5%-os jóval meghaladva az uniós átlagnak számító 47%-os arányt, ezzel a kontinens élmezőnyébe tartozik Szlovákia, Belgium, Hollandia és Szlovénia társaságában.

A külföldre irányuló kereskedelemet ugyanakkor a gyártószektorok uralják hazánkban, melyek közül kiemelkedik a gépjármű-piac. A kiskereskedelmi szereplők körében elhanyagolható a külföldi értékesítés aránya, Madar Norbert, a GKI Digital szakértője szerint árulkodó szám az, hogy a hazánkban működő több, mint 3000 e-kereskedelemi cég közül csupán 284-nek volt legalább 9%-os külföldről származó bevétele és csupán 109 vállalkozás könyvelhetett el 10 millió forintnál több forgalmat a határon túlról. Ezzel az export alig 4%-át adják az e-kereskedők Magyarországon.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Több, mint 1200 milliárd forintot költöttek a magyarok az online térben

A konferencián az előadók és a résztvevők is egyetértettek abban, hogy mind a hazai piacon, mind a nemzetközi porondon óriási lehetőségek várják az e-kereskedőket. Ma Magyarországon 37 ezer weboldalon lehet valamilyen terméket vagy szolgáltatást vásárolni, és körülbelül 15 ezer webshop működik. A tavalyi évben 1203 milliárd forint volt az e-piac bruttó forgalma, amely a teljes kereskedelmen belül (13 732 milliárd) 10,4%-os részesedést jelent. 2021-ban aktívan 3,7 millió magyar fogyasztó vásárolt online, mintegy 18,6 alkalommal, egész évre vetítve bruttó 324 ezer forint értékben.

Tulajdonképpen az online vásárlások darabszáma 20%-kal nőtt a kiugró 2020-as évhez képest – tudhatták meg a résztvevők Madar Norbert előadásából. Hazánkban a legnagyobb forgalmat bonyolító webáruházak az Emag, az Alza.hu és a Media Markt voltak, a magyar tulajdonú vállalkozások közül az Euronics a legsikeresebb online kereskedő, amely a hetedik helyen áll a forgalmi rangsorban. A magyar gyökerekkel rendelkező szereplők e-commerce toplistáján az Euronicsot az Aqua, az iPON és a Libri-Bookline követi.

A tavalyi év legfontosabb trendjei közé sorolható, a csomagautomata-boom, melynek keretében 380 darabról 1300 darabra nőtt a különböző csomagautomaták száma az országban. Szintén fontos változás, hogy jelentősen visszaszorult a készpénzes forgalom az e-kereskedelemben, mára csupán 26,4%-ot tesz ki a futárnál vagy bolti átvételnél történő nem elektronikus fizetés a teljes forgalmon belül. Azonban még mindig érezhető egy minimális bizalmatlanság az online fizetések kapcsán, ezt mutatja, hogy az utánvét még mindig igen népszerű a fogyasztók körében, az összes vásárlás 63%-át még mindig utólag fizetik ki.

Címkék:
digitális, piac, online, e-kereskedelem, kereskedelem, online vásárlás, magyar, nemzetközi, milliárd,