Ez már tiszta Nyugat-Európa: képesek ennyit elkérni a hazai kávézókban egy csésze feketéért

NapiCsárt2021. július 7. 16:48

A kávéfogyasztási szokások sem maradtak ki azokból a változásokból, amelyeket a járvány hozott az emberek életébe. Magyarországon is többet költött a lakosság otthoni kávézásra, havi szinten átlagosan 3000 forintot. A magyarok kedvence az eszpresszó, de nem vetik meg a tejeskávét és cappuchinót sem - sőt délután szívesebben fogyasztják a tejes változatokat. A World Coffee Index (kávézási világindex) szerint Európában átlagosan 912 forintba kerül egy kávé (eszpresszó, latte vagy cappuccino), és 3,66 kg az éves kávéfogyasztás/fő. Magyarország az árakban és a fogyasztásban is alulmúlja az európai átlagot.

Egy áprilisi felmérés azt mutatta, a magyarok egy eszpresszóért átlagosan 482 forintot, míg latte, vagy cappuccino italokért 694 forintot hajlandók fizetni a kávézókban. Ehhez képest a World Coffee Index szerint Magyarországon ezek a kávéfajták átlagosan 712 forintba kerülnek (299,5-ös USD árfolyammal számolva): az eszpresszó 622, a tejeskávé 830 és a cappuccino 685 forintba. Ez nem nagyon vág össze a KSH statisztikáival, amely szerint 2021 májusában - ez a  legfrissebb adatunk - 323 forint egy csésze eszpresszó a magyar vendéglátóhelyeken. Azt hozzá kell tenni, hogy a Word Coffee Index a TripAdvisorra felvitt árakat vette alapul, és csak a fővárosi helyeket monitorozta.

Egy másik, júniusi felmérés szerint minden második magyar (53 százalék) fogyaszt rendszeresen eszpresszót, a következő legnépszerűbb kávétípus a tejeskávé (31 százalék) és a cappuccino (30 százalék). A napszak is befolyásolja a kávéválasztási szokásokat, eszpresszót leginkább reggel fogyasztanak a válaszadók: 86 százalékuk iszik egyet rögtön ébredés után, de délben (39 százalék) és délután (34 százalék) is népszerű ez a változat. Szintén reggel népszerűek az egyéb tej nélküli kávéitalok, mint a doppio, americano vagy az espresso lungo. A délutáni időszak inkább a tejes italoké.

A kávé a világ egyik legnépszerűbb itala, a magyarok körében is nagyon népszerű, viszont a World Coffee Index szerint fejenként mindössze 0,3 kg-ot fogyasztunk átlagosan egy évben. Sokkal reálisabb lenne pl. egy 2,5-3 kilós fogyasztás, a KSH adatsorai alapján. A Worldatlas kávéfogyasztási toplistájának adatai sem vágnak tökéletesen egybe a World Coffee Index adataival, mert az többnyire alacsonyabb számokat mutat. Valószínűleg a számítási módszertan tér el, az index ugyanis a Statista Consumer Market Outlook adataiból dolgozott.

Loading...

A magyaroknál kevesebb kávét eszerint Európában csak a törökök fogyasztanak, 0,2 kg-ot fejenként. Az észak-macedónok fél kilót, a lengyelek pedig 0,7 kg-ot, és az orosz fogyasztás sem éri el az egy egész kilót. A legnagyobb kávéfogyasztók a luxemburgiak (11,1kg/fő), a finnek és a hollandok (8,2-8,2 kg/fő).

A világtérkép azt is megmutatja, hogy eszerint a számítás szerint közel annyi kávét fogyasztunk, mint a kirgizek, ceyloniak, bangladesiek, dél-afrikaiak. Világviszonylatban pedig ugyanazok az országok vezetnek kávéfogyasztásban, mint Európában:

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A World Coffee Index világtérképe szerint az árakat tekintve viszont Dél-Korea vezet, itt több mint 2300 forint egy csésze fekete. Teheránban ennek a töredéke, amit elkérnek egy kávéért átlagosan: mindössze 138 forint. Európában azért nincsenek hatalmas különbségek a fővárosi árakat összevetve, alig van olyan hely, ahol duplaannyit kéne fizetnünk egy kávéért, mint Budapesten. 

A koronavírus hatására a magyaroknak már így is 93 százaléka többet kávézik otthon, 48 százalékuknál elmarad a kávézóban, étteremben kávézás, míg 45 százalékuk kevesebbet kávézik a munkahelyén. Nagy kérdés, hogy a a korlátozások feloldásának hatására visszatér-e a vendégek kedve, hogy betérjenek egy kávéra, vagy megmarad az új szokás, és inkább otthon isszák meg a napi koffein adagjukat. 

Címkék:
vásárlás, vendéglátás, drágulás, kávé, ár, fogyasztás, kávézó, kávéfogyasztás, kávézás,