Hatalmas dobás a Sparnál: ezzel versenyeznek a vásárlókért a neten

Népszava2019. május 7. 09:30

Hétfőn a Spar is beszállt a versenybe az online élelmiszerpiacon: az új szolgáltatást február óta tesztelték szűkebb vásárlói rétegen. E héttől a házhozszállítás Budapesten és 49 főváros-közeli településen érhető el. Ezzel már 5 hazai élelmiszerlánc van, amelynél online végezhetjük a bevásárlást. 

Elsőként a G-Roby a 2000-es években, majd az utóbbi időben a Tesco, a CBA Príma és az Auchan is elindította a szolgáltatás, amellyel házhoz megy a bevásárlás. Most a Spar is beszállt a versenybe, így már 5 olyan hazai nagy élelmiszerlánctól rendelhetünk. Az még kérdés, hogy a jelenlegi online vásárlókért fog-e folytatódni a harc, illetve várható-e új vásárlók belépése - írja a Népszava. Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója valószínűbbnek tartja, hogy a kínálat bővülése további vásárlókat vonz majd be az élelmiszer-webáruházakba.

Az élelmiszerláncok esetén az online rendelés másként működik, mint a hagyományos webshopok: többnyire nem egy központi raktárból, hanem az adott vásárlóhoz legközelebb eső üzletből történik a kiszállítás. Emiatt előfordul, hogy az interneten "kosárba tett" terméket a futár mégsem tudja kiszállítani, mivel az interneten megrendelt áru is kifogyhat időközben, vagy hiányozhat az adott bolt kínálatából. Ezekben az esetekben ún. helyettesítő terméket kínál fel a bolt, a megrendelthez hasonló, gyakran sajátmárkás árut, ezzel is propagálva ezeket a termékeket. Ezt azonban a vásárló nem köteles elfogadni.

Nagyobb vidéki városokba csak a Tesco vállal házhozszállítást, a többi lánctól Budapesten belülre és az agglomerációba rendelhetünk. A GKI adatai szerint a Tesco szolgáltatása 103, az Auchané 69, az Prímáé 50, a G-Robyé pedig 35 településen érhető el. Ez valószínűleg változni a fog a jövőben, de egyelőre a kistelepüléseken nem jelent meg az új szolgáltatás, melynek fő oka feltehetően, hogy sok élelmiszer szavatossági ideje - ellentétben más webshopok termékeivel - rövid, ezért is szállítanak a lácok többnyire közeli boltokból és saját autóval. 

A házhozszállítást nullától párezer forintig terjedő díj ellenében, 2-3 órás idősávokra kérhetik a vásárlók.

 Ennek komoly költségei vannak, ezért nehéz a teljes országra kiterjedő hálózatot létrehozni - mondta Madar Norbert. A tavaly már a nettó 425 milliárd forintos éves forgalomú online kiskereskedelmet még inkább fellendítheti az FMCG-piac (Fast Moving Consumer Goods, azaz napi fogyasztási cikkek, mint az élelmiszerek, a tisztító- és tisztálkodási szerek, baba-mama termékek, stb). 

2018-ban ez a szektor nőtt a legdinamikusabban: a 21 százalékos bővülést és nettó 41 milliárdos forgalmat ért el, bár a növekedés azért is ilyen jelentős, mert ez a piac a nulláról indult az elmúlt években. A visszatérő vásárlók aránya és a vásárlás gyakorisága a fogyasztási cikkek esetében nagyobb, mint más netrőlről rendelt cikkeknél. 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A vevők a havi rendszerességű rendelés helyett kéthetente vásárolnak ilyen formában.

A következő nagy lépés egy napi igényeket kielégítő hálózat kialakítása lehet az online élelmiszer-kereskedelemben, azonban jelenleg erre alkalmatlan az infrastruktúra. A láncok legkorábban is csak másnapra vállalnak kiszállítást, ezért az meglehetősen tudatos online vásárlói réteg nem a napi bevásárlás, hanem inkább a hagyományos nagybevásárlás kiváltására használja a szolgáltatást - mutat rá Madar Norbert. Vonzó vásárlási forma lett a házhozszállítás a mozgásukban korlátozott idősek, valamint a kisgyerekes anyák számára is, akik helyett így a futár cipekedik.

Ezért is kerülnek gyakran olyan nehezebb termékek az online kosárba, mint a karton ásványvíz vagy tej, a liszt és a cukor.

Jelenleg a mintegy 4 millió háztartás 37 százaléka legalább egyszer vásárolt már FMCG-terméket a weben. Az arány évről évre emelkedik - mondta Bakonyi-Kovács Krisztinától, a Gfk háztartáspanel osztályának senior tanácsadója. Jellemzően a 30-40-es éveikben járó, magasabb iskolai végzettségűek rendelnek, és több a vásárló között a nő, mint a férfi. A netes élelmiszervásárlás sokkal egy tudatosabb viselkedést, előre gondolkodást igényel, ez lehet az oka, hogy az internetes FMCG-vásárlások esetében a kosárérték is a duplája - 5981 forint - annak, mint amennyit egy hagyományos boltban erre alkalmanként elkölt egy átlagos vásárló. 

Tavaly átlagosan 4,1 alkalommal rendeltek a vásárlók FMCG-terméket neten, holott 2017-ben még 4,9, 2016-ban pedig 5,6 alkalommal, így elmondható, hogy az online élelmiszerrendelés egyelőre nem vált szokásává a háztartásoknak. Ennek oka feltehetően a szűk kínálat, és hogy kevés településen érhető el a szolgáltatás. A lehetőség a gyors, impulzív élelmiszer-vásárlásra sem alkalmas egyelőre - véli a szakértő. Viszont Bakonyi-Kovács Krisztina szerint ahogy a kínálat nő, bővül a lehetőségek köre, ez a vásárlók körét is bővíteni fogja.

Címkék:
vásárlás, Tesco, CBA, házhozszállítás, auchan, spar, penzcentrum, online rendelés,