Hoppá! Egyre több luxusélelmiszert vásárolunk

Pénzcentrum2017. május 14. 18:00

Jelentősen átrendeződtek a fogyasztók vásárlási preferenciái 2016-ban. Az árszegmensek tekintetében a top 10 élelmiszer és vegyi áru termékkategóriában egyre nő a prémium termékek iránti kereslet, világít rá a Nielsen kiskereskedelmi indexe. A prémium élelmiszerek értékbeli forgalma 11 százalékkal, míg a háztartási vegyi áruk forgalma 9 százalékkal nőtt 2015-tel összevetve. Legdinamikusabban, 34 százalékkal a prémium gyümölcslevek iránti kereslet emelkedett tavaly.

A kiskereskedelemben használt hagyományos négyféle árkategória (gazdaságos, alsó-közép, mainstream és prémium) közül a prémium - vagyis a kategória átlagárához képest 30 százalékkal magasabb árszínvonallal rendelkező - termékek forgalma emelkedett legszignifikánsabban 2015-ről 2016-ra, míg a gazdaságos termékek iránti kereslet - különösen a top 10 élelmiszert nézve - csökkent. E mögött többek közt a fogyasztói bizalmi index folyamatos emelkedése, illetve stabilizálódása húzódik, ami azt jelzi, hogy a magyar fogyasztók optimistábbak és pozitívabbnak ítélik meg anyagi helyzetüket.

A tíz legnagyobb forgalmat generáló élelmiszerkategóriát vizsgálva kiderül, hogy a felső kategóriás, vagyis leginkább a 100 százalékos gyümölcslevek forgalma nőtt a legdinamikusabban,34 százalékkal.

 A teljes kategória 49 milliárdról 53 milliárdra nőtt 2015-ről 2016-ra, és ebből 3 milliárdos forgalom jutott a prémium gyümölcslére. A sajátmárkás prémium gyümölcslevek értékbeli eladása is jelentősen, 65 százalékkal nőtt, ezzel 785 milliós forgalmat tudhatott magáénak 2016-ban.

Az árszínvonal alapján prémium kategóriába sorolt sörök iránt szintén kiugró mértékben nőtt a kereslet. Tavaly a teljes, 119 milliárdos forgalomból 2 százalékot, több mint kétmilliárd forint forgalmat bonyolítottak, ez 30 százalékos emelkedés a 2015-ös összesített prémiumtermék-forgalommal szemben.

A prémium sajtok esetében 12 százalékkal emelkedett az értékbeli forgalom: a tavalyi 95 milliárdos összforgalomból 13 milliárd jutott a legmagasabb árszegmensre. A kereskedelmi márkák is "odatették" magukat: prémium sajtból 62 szézalékkal többet értékesítettek, így közel másfél milliárdot hasítottak ki a piacból.

Prémium vegyi áruból átlagosan 9 százalékos értékbeli növekedést regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe. Az adatokból kiderül, hogy a magyarok kifejezetten szeretik a minőségi, több rétegű vécépapírt: 21 százalékkal többet költöttünk erre, mint 2015-ben. A teljes, 2016-os, közel 32 milliárdos értékbeli forgalomból 14 milliárdot költöttünk erre a szegmensre. Érdekesség, hogy a sajátmárkás prémium vécépapír részesedése ebből ötmilliárd, ami a teljes szegmens 14 százaléka.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Kiválóan teljesített még a legmagasabb árkategóriájú gyermekpelenka is: egyik évről a másikra 26százalékkal növelte értékbeli forgalmát a prémium szegmens, 6,5 milliárd forint értékben fogyott belőle. A top 10 vegyi áru közül még az illatos, többrétegű papír zsebkendőből vettünk jelentősen többet: 13 százalékkal több kelt el a prémium kategóriából, közel kétmilliárd forint értékben.

"A tíz-tíz toplistás élelmiszer és vegyi áru kategóriában a magyarok az elmúlt év folyamán 303 milliárd forintot költöttek prémium termékekre" - mondta Hajnal Dóra, a Nielsen szenior piackutatási tanácsadója. "A kategória átlagáránál legalább 30 százalékkal magasabb árfekvésű termékek iránt egyre nagyobb a kereslet, ami nem pusztán az értékben legnagyobb forgalmat lebonyolító kategóriák esetében igaz, hanem általános tendencia."

A Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória közül a top 10 termékfajta 2016-ban, sorrendben: feldolgozott hús, sör, sajt, szénsavas üdítő, kávé, ásványvíz, gyümölcslé, tejföl, gyümölcs joghurt és hűtött szeletes édesség. A vizsgált nyolcvan vegyi áru esetében a tízes toplista a következő: mosószer, vécépapír, pelenka, öblítő, mosogatószerek, papír zsebkendő, fogkrém, dezodor, tusfürdő és általános tisztítók.

Címkék:
vásárlás, élelmiszer, kereskedelem, kutatás, nielsen,