Kezdenek bepöccenni a magyar nyugdíjasok: ebből elég volt!

Pénzcentrum2014. szeptember 2. 12:06

Úgy tűnik, mégis fel tudnak lépni a hatóságok az átverős termékbemutatók szervezőivel szemben. Nagykállóban például a helyi rendőrőrs vádemelési javaslattal zárt le egy nyomozást a minap: a szervezők megtévesztették a fogyasztókat, akik azt hitték, óriási árkedvezménnyel vásárolhatják meg a bemutatott készülékeket. Egy 81 éves nyugdíjasnak lett elege a lehúzásból.

Ingyenes orvosi vizsgálatra kapott meghívásra jelent meg mintegy harminc, többségében idős ember 2013. októberében, egy nagykállói közösségi házban. A jelenlévőknek valójában termékbemutatót tartottak, ahol egy

  • kínai gyártmányú vizes porszívót,
  • gőztisztító berendezést,
  • víztisztító berendezést
  • és egy konyhai robotgépet 

lehetett - az ott elhangzottak szerint értékük töredékéért - megvásárolni.

A rendőrségen egy 81 éves férfi tett feljelentést, aki úgy érezte, hogy becsapták.

Az ügyben a Nagykállói Rendőrőrs folytatott nyomozást. Bár a beszerzett adatok szerint a négy készülékhez valós értékükért juthattak a vásárlók, szó sem volt a meghirdetett különleges árkedvezményről és több százezer forintos megtakarításról.

Az eljárás során három szervezőt is a fogyasztók megtévesztésének megalapozott gyanújával hallgatták ki. A nyomozást a Nagykállói Rendőrőrs a napokban lezárta és vádemelési javaslattal küldte meg az illetékes ügyészségnek.

A trükkökben nem ismerik a lehetetlent a szervezők

Beépített vásárlók, hitegetés, hazudozás, érzelmi zsarolás - egészen elképesztő módszerekkel próbálkoznak a termékbemutatók szervezői. A vásárlók - legtöbbször kiszolgáltatott nyugdíjasok - pedig meglepően nagy számban dőlnek be a trükköknek.Nemrég kitálalt egy termékbemutató szervezője: elmondta, hogy verik át a kiszolgáltatott időseket. Gábor, aki termékbemutatókon dolgozott, a Blikknek elmondta, hogy az előadás kezdete előtt van tíz-tizenöt perc, amikor a beépített emberek szóba elegyednek a "palimadarakkal". Ők mérik fel, átverhető-e a vendég.

Az előadás minden fél órában más típusú, és különböző érzelmi beállítottságú emberekre hat. Aki az egészségéért aggódik, aki családjáért, aki takarékoskodni szeretne: mind-mind meg lesz szólítva.

Úgy kell érezniük, hogy kiváltságosak, amiért részt vesznek az előadáson.

Ezután jön a bingó. Amíg nem ütközött törvénybe, összegeket találtak a kihúzott sorsjegyeken az emberek, ezek a későbbi árengedmények voltak. Most már mosolygós vagy szomorú arc van a borítékokban. A beépített emberek infói alapján dől el, hogy kiket lehet beforgatni, ők kapják a mosolygós jelet. Aki egyedül él, van saját ingatlanja, és rokonai nem sűrűn látogatják, azt biztosan megpróbálják átverni.

Az előadásoknak mindig van egy vendége: néhol meglepetés, de van, hogy előre beharangozzák az érkezését. Az úgynevezett szakemberek csak az átverésben jeleskednek. Van, amikor "orvost" hívnak, aki a hitelesség kedvéért fehér köpenyben van; előfordul, hogy odalép egyik-másik nyugdíjashoz, és belenéz a szájukba, vagy belenéz a szemükbe egy nagyítóval. Máskor egy "mérnök" csatlakozik, aki olyan kifejezéseket használ, amelyeket még ő maga sem biztos, hogy ért. Mindenki csak ámul-bámul, isszák a szavait.

Gábor azt is elárulta, hogy a bizonytalanokat nem győzködik, ha elkezdenek hezitálni, kiküldik őket azzal, hogy más örül majd a lehetőségnek. Miután az illető kimegy, egy beépített ember boldogan bemegy helyette az irodába - így a húzódozó visszakuncsorogja magát.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
Egyszer eladtam egy masszírozós fotelt egy idős hölgynek, akinek már volt két ugyanolyan. Azt hazudtam, hogy speciális fűtőszál van benne, ami stimulálja a sejteket. Nagy meleg volt, két perc alatt leizzadt benne, és azt mondta, érzi a hatását. Így lett egy harmadik ugyanolyan masszírozó fotelja 290 ezerért műbőrből - mondta el a lapnak az egykori termékbemutatós.

A jogszabály már él

Az árubemutató utazásokra is alkalmazni kell az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályait - egyebek mellett ezt az előírást is tartalmazza a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet, amely június 13-án lépett hatályba.

A jogszabály megkülönbözteti a távollévők között kötött, illetve az üzlethelyiségen kívül kötött szerződéseket. Az előbbi lényege az, hogy a felek kizárólag távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.

Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződést pedig nem a vállalkozás üzlethelyiségében ütik nyélbe. Ebbe a körbe tartozik az a szerződés is, amelyet a

vállalkozás által szervezett olyan út során kötöttek meg, amelynek célja a termékek vagy szolgáltatások fogyasztó számára történő értékesítése vagy népszerűsítése.

Mindkét fajta szerződésre igaz az, hogy ha a vállalkozás a szerződéskötést követő kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést biztosít, az nem lehet emelt díjas hívás. Továbbá a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a vállalkozása nevéről, székhelyének postai címéről, telefonszámáról és az elektronikus levelezési címéről is. Ugyancsak közölni kell a termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás - adóval megnövelt - teljes összegét.

A rendelet melléklete tartalmazza azokat a mintákat, amelyeket a fogyasztó elállási, illetve felmondási jogáról át kell adni a fogyasztónak. Így a vállalkozás és a fogyasztó közötti áruvásárlási szerződéstől az utóbbi

14 napon belül indoklás nélkül elállhat.

A szolgáltatási szerződést pedig annak kezdetétől számítva, 14 napon belül - ugyancsak indoklás nélkül - felmondhatja a fogyasztó. Az elállást, illetve felmondást követő 14 napon belül kell a vállalkozásnak visszatérítenie a vételárat - illetve a szolgáltatás ellenértékét - beleértve a fuvarozási költséget is.

Címkék:
vásárlás, rendőrség, termékbemutató, átverés,