Ezt nem árt, ha tudod mielőtt karácsonyi ajándékot vennél

Pénzcentrum2011. december 12. 13:37

A karácsonyi ajándékvásárlás kapcsán sokakban merülhet fel a kérdés, mit tehetünk akkor, ha problémák merülnek el szeretteinknek választott termékkel. Mit tehetünk például, ha hibás a mobiltelefon, vagy olyan ruhaneműt vettünk, aminek nem jó a mérete? Hogy elkerüljük a felesleges bosszankodást érdemes még a vásárlás előtt tájékozódnunk jogainkról, illetve a boltok - kötelezőn felüli - vállalásairól.

Az év végi vásárlás során sokszor nem a termékek minősége és a terméktájékoztatók alapján választunk, hanem az ára vagy kinézete alapján vásároljuk meg az ajándékot. A látszat pedig csal, így csak az ünnepek után szembesülünk azzal, hogy valójában mire is költöttünk - hívja fel a figyelmet a Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség. A későbbi problémák elkerülése érdekében, őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát - a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy üzletében vásároltuk a terméket.

Akkor, ha nem jó színben vagy nem jó méretben vásároltunk, a kereskedő döntheti el, hogy milyen üzletpolitikát választ panaszunk kezelésére, a csere nem kötelező hibátlan termék esetében. Kizárólag a kötelező jótállás alá eső, hibás termékekre vonatkozik - és a hibátlan termékekre sosem - az a szabály, hogy ha a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha a termék hibás és jótállási, szavatossági időn belül jelezzük a hibát, a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie panaszunkról, nyilatkoznia kell a kifogás rendezésének módjáról, arról, hogy mikor kerül sor a termék javítására, cseréjére, árleszállításra vagy a vételár visszafizetésére. Ha a kereskedő felajánlja, hogy a vásárlás értékében mást lehet választani az üzletben - vagyis le lehet vásárolni a vételárat - döntésünkön múlik, hogy ezt elfogadjuk, vagy ragaszkodunk az előbbiekben említett jogszabályi lehetőségekhez, és a terméket meghibásodás esetén a vásárlás helyére, vagy a szervizbe visszavisszük. Leértékelt terméknél is ugyanezek a jogok illetnek meg minket, kivéve, ha a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Abban az esetben, ha nem üzletben vásárolunk (pl. internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogaink vannak, így - egyebek között - a termék kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, így akkor is, ha a termék hibátlan. Ebben az esetben mindössze a termék visszaszolgáltatásának költségét kell kifizetnünk, a vételárat a kereskedőnek harminc napon belül vissza kell fizetnie.

A karácsonyi vásárlás sem ad lehetőséget több igényérvényesítésre, ugyanazok a jogaink vannak, mint máskor - akár nyáron, akár az ünnepek alatt vásárolunk hibás terméket, a vállalkozás azonos helytállásra köteles. A kereskedő jogszabályi kötelezettsége, hogy magyar nyelven, közérthetően és egyértelműen tájékoztassa vásárlóit a termék rendeltetésszerű használatáról, felhasználásának, eltarthatóságának és kezelésének módjáról. Így még a nagy kapkodásban is szánjuk időt a vásárlás előtti tájékozódásra - megéri. Vigyünk magunkkal továbbá elegendő szatyrot, használjunk textilből készült táskákat, így nem kell költeni műanyag zacskókra. Környezetünk, pénztárcánk érdekében is sokat spórolhatunk!

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Probléma esetén tanácsért fogyasztóvédelmi civil szervezetekhez, vitánk elbírálására pedig a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testülethez fordulhatunk.

 

Címkék: