Jótállás, szavatosság, garancia: erre figyelj vásárláskor

Pénzcentrum2010. december 17. 13:02

Örök kérdés, hogy van-e kötelező levásároltatásra lehetőség, ha a vásárolt termék hibás és a forgalmazó nem tudja javítani azt, illetve ugyanolyan típusú, de hibátlan termékre való cserére sincs módja - tájékoztat a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete.

A hatályos jogszabályok nem tesznek említést a fogyasztó és forgalmazó közötti, hibás teljesítésen alapuló vitás ügy ily módon történő rendezéséről. Ez persze nem jelenti azt, hogy a felek nem is állapodhatnak meg így, erre azonban a fogyasztó nem kötelezhető.

A karácsonyi időszak után visszavitt, egyébként hibátlan termék esetében lehetővé tett levásárlást azonban tekintsük fogyasztóbarát gesztusnak. Ha mindenképpen ragaszkodunk a későbbi csere lehetőségéhez, próbáljuk meg elérni, hogy ennek lehetőségét a számlán vagy nyugtán a forgalmazó írásba adja. A szóban tett ígéret ugyanis nem mindig célravezető. Természetesen egy ilyen vállalásra egyetlen forgalmazó sem köteles.

Összegezve tehát akár jótállás, akár szavatosság keretében érvényesítjük igényeinket, azaz a vásárolt termék tényleg hibás, úgy elsősorban javítást vagy cserét kérhetünk, ha a csere a forgalmazónak a javításhoz képest aránytalan többletköltséget eredményezne, akkor jogszerűen felajánlhatja a termék javítását a csere helyett. Amennyiben a termék javítása és cseréje nem lehetséges, csak abban az esetben kérhetjük a vételár leszállítását vagy annak a visszafizetését.

 

Címkék: