Hipermarket helyett többen visszatértek a kisboltokba!

Pénzcentrum2009. február 11. 16:15

Továbbra is kiemelkedő szerepet töltenek be a kisebb üzletek a hazai élelmiszer kereskedelemben - derül ki a GfK Hungária hazai vásárlási szokásokat vizsgáló, ezer főt felölelő személyes megkérdezésen alapuló Shopping Monitor és Shopping Mission 2008-2009 tanulmányából. Míg a hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek elsősorban a napi rutinbevásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei, addig a hipermarketek továbbra is a nagybevásárlások kedvelt színterei.

A GfK Hungária által készített, a magyar háztartások vásárlási szokásait feltérképező Shopping Monitor és Shopping Mission 2008-2009 tanulmányból, az értékesítési csatornák vizsgálatából kiderül, hogy Magyarországon a kisebb üzletek továbbra is lényeges szerepet töltenek be az élelmiszer-kereskedelemben. Olyannyira, hogy 2004 óta először említették a vásárlók nagyobb arányban a kisebb önkiszolgáló üzleteket - a hipermarketekkel szemben - olyan vásárlási helyszínként, ahol a legtöbb pénzt költik élelmiszerekre.

"A mostani megkérdezésből kiderült, hogy a válaszadók 32 %-a említette a kisebb önkiszolgáló boltot, szemben a hipermarketek 27 %-os említési arányával, de legalább ilyen érdekes, hogy a szupermarketek is felértékelődtek, és immár a megkérdezettek 14 %-a említette, hogy ott költi a legtöbb pénzt élelmiszerre" - mondta el Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.

Minden értékesítési csatornának megvan a saját jellegzetessége, és a legtöbb esetben definiálhatók azok a vásárlási típusok, melyeket a vevők jellemzően az adott bolttípusban végeznek. A hipermarketek elsősorban a nagybevásárlások színterei. Jellemzően az árengedmények, akciók miatt keresik fel a vásárlók ezt a csatorna fajtát, de emellett szinte minden típusú vásárlás - a napi rutinvásárlások és a sürgős szükséglet kielégítése céljából végzett vásárlások kivételével - megfigyelhető egy hipermarketben.

A szupermarketek esetében szinte minden vásárlási típus azonos arányban fordul elő. A diszkontoknál az árengedmények, akciók keresése, illetve a nagybevásárlások a legjellemzőbb vásárlási alkalmak. Az árengedményeket és akciókat keresők 46 %-a, míg a nagybevásárlásokat tekintve 41 % említette a diszkontokat. Minőség és választék tekintetében a láncok között a középmezőnyben helyezkednek el, emellett viszont a legkedvezőbb árszínvonalat kínálják.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek alapvetően a napi rutinbevásárlások (a megkérdezettek 70 %-a említette), a sürgős szükséglet kielégítésére irányuló vásárlások (65 %), illetve a spontán vásárlások helyszínei. Legfontosabb előnyük a lakó- vagy munkahelyhez való közelség, valamint a boltok személyzetével kialakított személyes kapcsolat, amelynek eredményeképpen a vásárlók úgy érzik, ezekben az üzletekben az átlagosnál jobban figyelnek rájuk. A hazai láncokat alkotó boltok választéka gyengébb, mint az összes élelmiszer-kereskedelmi lánc átlaga, áraik is magasabbak az átlagosnál, a boltok kialakítása és termékeik minősége pedig átlag közeli.

Címkék: