Az igazi kindertojás: mi a Ferrero titka?

Pénzcentrum2009. április 13. 08:00

Ferrero. A siker történelme Mit tudhat az a cég, amely 102.000 tonna tejet , 70 ezer tonna kakaót, és 56 ezer tonna mogyorót használ fel európai és tengerentúli üzemeiben? A Kinder Meglepetés csokitojást 1972 óta gyártják, de a Ferrero történelme ennél jóval régebbre nyúlik vissza.

A Ferrero története a második világháború utáni években kezdődött, az olaszországi Albában, amikor a cég későbbi alapítója, Pietro Ferrero megnyitotta kis cukrászüzletét a városka központjában. Ebből a kis üzletből indult el a nemzetközi vállalat története, amelyet az olasz kereskedelmi kamara 1946. május 14-én jegyzett be.

Az olasz cukrász egy olyan új terméket fejlesztett ki, melyhez a környéken nagy mennyiségben és jó minőségben termő mogyorót használta alapul. A terméket Pasta Gianduja-nak nevezte el. A "massza" kenyér formában, sztaniol papírba csomagolva került forgalomba, melyből szeleteket lehetett vágni és kenyérre kenve pótolta nemcsak a csokoládét, de a szalámit és a sajtot is. Jóízű, tápláló és olcsó is volt. A terméknek óriási sikere volt, az 1946-os év elején 3 mázsát gyártott és adott el belőle Ferrero, az év végén a gyártott mennyiség elérte az 1111 mázsát.

A következő évben a kis cukrászüzemből már egy 100 főt foglalkoztató vállalkozás lett. Ebben az évben született meg a termék 21 grammos, azonnali fogyasztásra szolgáló kiszerelése, mely tovább fokozta a sikert és 1947 végére már a cég márkanevével jelzett teherautók járták az országot. 1948 elején a gyár már havi 3000 mázsát termelt és adott el Olaszország-szerte. 1948 őszétől, az alapító halála után fia, az ifjabb Ferrero, a cég mai tulajdonosa folyatta a munkát.


Pietro Ferrero(Fotó: mam.ihned.cz)


1950. végére a Ferrero cég már több mint 1000 embert foglalkoztatott, és havi termelése elérte az 5800 mázsát. Bevezették a nemzeti szinten alkalmazott kereskedelmi stratégiát és megkezdődött a Ferrero image-ének kiépítése is.

Mindezek fő vezérvonala a kereskedelmi partnerekkel való személyes törődés, gyakran a nagykereskedők kihagyásával, közvetlenül vették fel a kapcsolatot a kiskereskedelemmel, felismerve a személyes kapcsolatok elsődlegességét. A kereskedelmi részleg képviselői személyesen keresték fel partnereiket Ferrero logóval ellátott FIAT Topolino gépjárműveiken, ezáltal a piac közvetlen közelébe kerültek, érzékelték annak reakciót, változásait.

A meglévő termékskálát folyamatosan javították, hozzáigazították a piaci igényekhez, közben pedig folyamatosan új termékeket fejlesztettek ki, melyek elébe mentek a piaci igényeknek. A fejlesztés mozgatórugója az alapító fiatal fia, Michele Ferrero, aki maga találta ki a termékeket s, ha azok piaci bevezetése a család többi tagjának ellenállásába ütközött, maga vitte piacra autójával és értékesítette azokat. Ezzel egy, a mai napig fennálló tesztelési metódus alapjait dolgozta ki.


A hazai piacon elért óriási siker és gyors növekedés hamar felvetette a nemzetközi terjeszkedés gondolatát. Az első lépcső a németországi leányvállalat megalakulása volt 1956 szeptemberében.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az olasz tapasztalatok alapján a cég székhelyéül itt is egy kis falut választottak, messze a nagy ipari zónáktól. Az első termék, amit gyártani kezdtek a Cremalba volt, ami a háború utáni első termék a Pasta Gianduja továbbfejlesztett változata volt, s aminek újra és újra továbbfejlesztett változatát a világ ma Nutella néven ismeri.

1957 végére a gyár már 150 főt foglalkoztatott, főként olaszokat az albai gyárból és környékbeli németeket. Még ugyanebben az évben bevezettek egy új terméket a német piacra, melynek neve Mon Chéri, s amely olyan sikert aratott a német fogyasztók körében, hogy a kis vidéki gyár kapacitása már alig tudta kielégíteni az igényeket. A hatvanas évek elején már a német boltok 80%-a forgalmazott Ferrero terméket.

1960-ban alakult a francia leányvállalat, követve a hagyományokat, szintén egy kis faluban, távol a nagy ipari centrumoktól. Az olaszországi, németországi és franciaországi gyárak nemcsak Európa három legnagyobb piacának igényeit képesek kielégíteni, de egyéb piacokét is. Hamarosan kereskedelmi képviselet alakult a Benelux államokban, Nagy Britanniában és Svájcban is. A fenti piacokon megtermelt profit lehetővé tette a fejlesztést és újabb termékek megalkotását, bevezetését. Az új piacok feltérképezése, a különféle fogyasztói igénnyel rendelkező fogyasztók megismerése újabb és újabb termékfejlesztéseket indukált. Az új termékek pedig újabb termelőüzemek megnyitását jelentették, főként Olaszország területén.

A Kinder meghódítja a világot

Címkék: