Nesze neked vármegyebérlet! Vitézy szerint komoly gondok vannak a hév-, a vasút vonalain

Pénzcentrum2023. március 1. 19:31

Magyarországon 2011 óta két vármegye lakossága nőtt csak, Győr-Moson-Sopron 4,4 százalékkal, míg Pest 10 százalék fölött - mindenütt másutt csökkent a lakosságszám. Éppen ezért Budapest környéki hév- és vasútvonalak kapacitásbővítő fejlesztését meg kell valósítani, az elindított beruházások leállítása helyett inkább azok felgyorsítása lenne szükséges - írja friss posztjában Vitézy Dávid.

A KSH legfrissebb népszámlálási adataiból tudjuk, hogy Magyarországon 2011 óta két vármegye lakossága nőtt csak, Győr-Moson-Sopron 4,4 százalékkal, míg Pest 10 százalék fölött - mindenütt másutt csökkent a lakosságszám. Budapesten és Pest megyében a magyar lakosság 28,4%-a élt tíz éve, most 31,5%-a. Ezt főleg az elsősorban belföldi vándorlás táplálja, messze nagyobb mértékben, mint bárhol másutt az országban.

Ennek magyarázata a korábbi kutatások alapján valószínűleg az, hogy a budapesti lakásárak növekedése és a lakáskínálat szűkössége miatt a főváros megkérdőjelezhetetlen tudományos, turisztikai, gazdasági, oktatási és kulturális és mindebből eredő munkaerőpiaci vonzereje miatt az ide költözők közül sokan már csak az agglomerációban találnak első lakást - írja Vitézy Dávid, közlekedési és város-mobilitási szakértő egy friss Facebook posztjában. 

Loading...

Éppen ezért az elmúlt években számos programot indítottak az azóta megszűnt BFK-ban a központi régió infrastrukturális fejlesztése érdekében, hiszen ez Magyarország egyértelmű nemzetgazdasági érdeke.

Szeretjük vagy sem - nincs a tágabban vett központi várostérséghez fogható gazdasági, tudományos és ipari, logisztikai központja Magyarországnak, és láthatóan itt van a növekedés motorja, mind gazdasági értelemben, mind az egyre növekvő népességszám vonatkozásában.

A mágneshatás nem gyengül, hanem egyre csak erősödik, illúzió azt gondolni, hogy a folyamat megfordítható és az emberek tömegesen visszaköltöznek a központi régióból vidékre.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mint írja Vitézy, mindeközben a vasúti és hév infrastruktúra kapacitáshiányos, jelentős részben leromlott állapotú és az agglomerációból ingázók közül 10-ből 6-an autóval közlekednek megfelelő alternatíva híján. Ugyanerről beszélt a Pénzcentrumnak adott interjúban Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója, aki szerint

ameddig a vasút nem kerül megfelelő kondícióba addig sosem lesz megfelelő partner a menetrendegységesítésben és nem tudja betölteni azt a közpolitikai célt, hogy a szállítás gerince legyen. Sokan nem tudnak az országon belül versenyképes idő alatt eljutni egyik városból a másikba, például egy Budapest-Eger távolság 120 km autóval, háztól házig 65-70 perc, ezt a vasút két órán belül nem tudja teljesíteni. Ám ha valaki mégis ezzel tervez, akkor ott a késések nem férnek bele. Késések pedig vannak, melyek alapvetően az infrastruktúra állapotából fakadnak. Jelenleg Magyarországon 75-80 százalékos a menetrendszerűség, ez 2023. januári szám, ezzel szemben Ausztriában 98 százalékkal üzemel a vasút.

Címkék:
vasút, pest, magyar, infrastruktúra, központi statisztikai hivatal, vasútvonal, vasúti menetrend,