Ide menekül most a legtöbb magyar: ezt tette velük a rekkenő hőség

Pénzcentrum2022. július 6. 12:01

Június közepétől jelentős kínálatbővítést hozott a főszezoni vasúti menetrend. A rekkenő hőség és a tóparton is beinduló fesztiválszezon nagyot dobott a balatoni vonatok forgalmán. A látványosan megugró számadatokra az első teljes hónap után érdemes lesz újra ránézni, de már most világos, minden eddiginél többen szállnak, ülnek vonatra a magyar tenger irányába.

A MÁV-START adatai szerint a június 18-i nyári menetrendváltást követő bő két hétben a 2019-es 258 ezerhez és a tavalyi 310 ezerhez képest 458 ezren választották a vasutat a tópartra tartva. A járványhelyzet előtti azonos időszakhoz képest tehát 200 ezerrel többen váltottak jegyet balatoni járatokra. A mintegy 80 százalékos forgalombővülést a déli part közönsége húzza, tízből hét utas Aliga és Balatonszentgyörgy között találta meg a maga Riviéráját.

A vonatozók túlnyomó többsége az ország más részeiből érkezik, nekik egyre könnyebb dolguk van, hiszen még sosem indult annyi hazai városból közvetlen járat a tóhoz, mint idén. 241 ezren döntöttek a vízparton hasító IC-k mellett, a legnépszerűbb az emeletes motorvonatokkal Szobról Fonyódra közlekedő Jégmadár, amelynek kihasználtsága a 98 százalékost közelíti. De a három évvel ezelőttihez képest megduplázódott a parti települések közötti forgalom is. A délen órás gyakorisággal járó éjszakai bagolyjáratokat minden bizonnyal hamar megszerették a múlt hétvégi Balaton Soundra zakatolók. És akkor az étkezőkocsik egyre gazdagabb választékáról még szót sem ejtettünk, pedig az a klasszikusnak számító START Burger és csapolt sörök mellett ízletes lepényekkel, lángos snackkel, grillkolbász-tállal és Balaton-koktéllal bővült.

Míg tavaly a balatoni jegyek közel kétharmadát vették meg pénztárban vagy a fedélzeten, idén az utasok több mint fele az elektronikus csatornákon (MÁV applikáció, új Elvira vagy automata) biztosította be helyét a vonatokon. A kasszák közül a siófoki adja ki a legtöbb jegyet a parton, az ottani értékesítés a Budapest-Déli forgalmát közelíti, kétszerese a kelenföldi eladásoknak, magabiztosan előzi a zamárdit és keszthelyit is. A főváros az automatákkal vág vissza, e kategóriában a dél-budai pályaudvar és állomás vezet, pedig már a tóparton is 37 gép áll az utasok rendelkezésére. A MÁV-START nyári termékeiből – köztük az autóbuszokra is érvényes Balaton 24/72 napijegyekből és a Vakáció bérletekből – eddig harmadával több fogyott, mint tavaly.

A májusi, június eleji adatok is azt mutatták, hogy már a vakáció kezdete előtt többen jártak vonattal a Balatonra, mint 2019-ben, az augusztusi csúcsszezonban. Az újabb utasszámokon még inkább meglátszik, hogy a jelentős főszezoni kínálatbővítéssel egyre kényelmesebben, gyorsabban juthatunk el a tópartra vasúton.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kép: Technológiai és Ipari Minisztérium

Címkék:
MÁV, Balaton, vonat, vakáció, június, utasok,