40 évesek a magyar mozdonyok: fiatalítana a MÁV

Világgazdaság2019. október 4. 09:30

Már folynak a tárgyalások a MÁV-Start Zrt. és a kormány között 115 új mozdony vásárlásának lehetséges finanszírozási konstrukciójáról. A flotta fiatalítása mellett az egységesítés is cél.

Az idén augusztus végéig 739 esetben mondott le teljesen vagy részlegesen vonattovábbítást a MÁV-Start Zrt. a mozdonyai műszaki meghibásodása miatt. A társaságtól e dátumig megrendelt 688 296 vonat 99,6 százaléka ért el a célállomásra - közölte a Világgazdasággal a MÁV-Start.

Jelenleg 462 villamos- és 371 dízelmozdony, továbbá 7 bérelt mozdony tartozik a MÁV-Start vontatási állományába, ez a társaság közlése szerint elég a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséhez. A társaság bérbe nem ad mozdonyt, viszont átlagosan több mint száz mozdonnyal nyújt vontatási szolgáltatást más vasúttársaságoknak, évente körülbelül 300 ezer megrendelési órában.

A MÁV-Start által üzemeltetett villanymozdonyok átlagosan 39,9, a dízelek 40,2 évesek,

a hazai mozdonypark átlagéletkora hozzávetőleg azonos a szlovákiai és a csehországi állami vasúti járművekével. A hazai vasúti forgalom jelentős hányadát adó budapesti elővárosi forgalomban azonban ennél jobb az arány az elmúlt évek jármű-korszerűsítési programjainak hatására: az ott közlekedő mozdonyok és motorvonatok átlagos kora 16,9 év.

Mivel a MÁV-Start idősebb mozdonyai elavultak, a következő időszakban fokozatosan ki kell vonni őket a forgalomból. Erre részben az ad lehetőséget, hogy a társaság 115 mozdony beszerzését tervezi a következő időszakban, a finanszírozásról már egyeztet a kormányzattal. Az új mozdonyok beszerzése a fiatalítás mellett a járműpark egységesítéséhez is hozzájárul majd. Az új járműveknek számos feltételnek kell megfelelniük, például nemzetközi közlekedésre alkalmasnak, ezért két vagy több áramrendszerűnek kell lenniük.

Címkék:
utazás, MÁV, máv-start, vonat, beszerzés, mozdony, vonatok,