Pénzcentrum • 2016. augusztus 12. 05:49
Nem olyan a szállás, mint a katalógusban? Nincs tengerre néző kilátás? Többféle trükkös átveréssel találkozhatunk a nyaralás alatt a szálláshelyeken. Összegyűjtöttük, mire panaszkodtunk az elmúlt években és utánajártunk annak is, hogy mitévők legyünk, ha mi kerülünk ilyen helyzetbe.
Bár nem mondható gyakorinak, de minden évben érkeznek panaszok a szállásokkal és az utazási irodákkal kapcsolatban a fogyasztóvédelemhez. Több alkalommal jelentették már például, hogy nem megfelelő a szoba minősége, vagy koszos az apartman, esetleg hiányoznak a hirdetésben ígért felszerelések. De akadnak persze olyanok is, akik a szálláshely lemondásával kapcsolatban ütköznek valamilyen problémába.
Érkezett már beadvány az interneten vásárolt szállással kapcsolatban is:
- tudta meg a Pénzcentrum a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH).
Hogyan előzhetjük meg a bajt?
A fenti tapasztalatok alapján fontos, hogy mindig előre tájékozódjunk a lemondás feltételeiről. Az utazási irodákkal kötött szerződésekben ezt a törvény szabályozza, de szállásfoglalás esetén ezeket a feltételeket a szálláshely határozza meg.
A foglalás előtt mindig olvassuk át az általános szerződési feltételeket, és minden közzétett információt, ami a szállásra, a szobákra, a szolgáltatások elérhetőségére és az étkezésre vonatkozik. Azért, hogy később legyen bizonyítékunk, érdemes az információkat és a visszaigazolásokat lementeni, kinyomtatni. A szálláshelyeken tapasztaltakat pedig lefényképezni, esetleg videóra venni.
Mit tehetünk, ha minket húztak csőbe?
Megtévesztő (tisztességtelen) kereskedelmi gyakorlat gyanúja esetén, a lakóhelyünk szerint illetékes megyei (fővárosi) kormányhivatal fogyasztóvédelmi szervhez fordulhatunk a panaszbejelentéssel - tudtuk meg az NFH-tól.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Amennyiben a szálláshely vagy az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások nem felelnek meg az előzetes tájékoztatásnak, vagy szerződéses feltételeknek, úgy - hibás teljesítésre hivatkozva - követelhető a szolgáltatás díjának arányos csökkentése. Persze csak akkor, ha az adott szolgáltatást nem saját elhatározásunkból nem vesszük igénybe.
- tette hozzá az NFH.
Abban az esetben, ha nem tudunk megállapodni a szállodával vagy utazási irodával, akkor a békéltető testülethez vagy a bírósághoz fordulhatunk. A békéltető testület egy alternatív vitarendezési fórum, melynek célja, hogy a felek között egyezséget hozzon létre. A békéltető testületi eljárást gyorsasága és költségkímélőbb jellege miatt lehet jobb választás.
A szálláshellyel kapcsolatban felmerült problémákat - különösen külföldön - rögtön, még az utazás alatt jelezzük az utaskísérőnek vagy a helyszíni szolgáltatónak. Az utaskísérő a bejelentést köteles jegyzőkönyvbe venni, és ennek az egyik példányát átadni nekünk, illetve a panaszunkról az utazásszervezőt is haladéktalanul tájékoztatnia kell. Amennyiben külföldön ér minket a kellemetlen meglepetés az Európai Fogyasztói Központ (EFK) magyarországi szervezetének jogi segítségét kérhetjük.