Így szépülnek meg Budapest lerohadt terei + képek

Pénzcentrum2014. március 23. 11:02

Összegyűjtöttük, hogyan szépülnek meg a főváros legrosszabb állapotban lévő és legforgalmasabb közterei.

Széll Kálmán (Moszkva) tér

Bel-Buda legfőbb csomópontja, a Széll Kálmán tér már régóta rászorul egy teljes felújításra. Jelenleg nem több, mint vágányok és buszmegállók halmaza, ahol az utasok még a következő járatuk indulásáig sem szívesen időznek. Ha elkészül a tér felújítása, mely a Fővárosi Önkormányzat és a BKK egyik kiemelt beruházása, akkor végre egy élhető közterületté válhat.

A felújítást már hosszú évek óta ígérik, tényleges eredmény azonban még legalább másfél évig nem várható. 2011-ben kezdtek el aktívan foglalkozni a projekttel és 2012 decemberében hirdették ki a tervpályázat eredményét. A nyertesek, az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. feladata ezek után az volt, hogy - akár más pályaművek elemeit felhasználva - a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve elkészítsék a tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit. A közbeszerzési eljárást 2014 januárjában írták ki, ha az sikeresen zárul, idén nyáron el is kezdődhetnek a munkálatok. A tervek szerint 2015 harmadik negyedévében készülnének el. A rekonstrukcióra 3-5 milliárd forint közötti összeg áll rendelkezésre, a kapcsolódó fonódó villamos nélkül a projekt költsége a BKK szerint mintegy 2,8 milliárd forintra rúg, amit az állami és a fővárosi költségvetés biztosít. A villamosépítéssel együtt az 5 milliárd forintot is elérheti a beruházás értéke, ehhez azonban uniós támogatás is társul.

A felújítás eredményeként megkönnyítenék az átszállásokat a buszvégállomások és villamosmegállók átépítésével, valamint mozgólépcsővel és lifttel is elérhetővé tennék a Várfok utcát. Továbbra is 18 buszvonal érintené a teret, melyből 15 ott végállomásozna, de a tervek szerint logikusabban helyeznék el őket a kevesebb gyaloglás érdekében. A villamoshálózat átalakítása során megszüntetnék a csak helyet foglaló régi villamoshurkot, valamint helyet biztosítanának a később megépülő budai fonódó villamosnak és a fogaskerekű tervezett meghosszabbításának.

A zöldfelületek növelése mellett kerékpársávok és új szolgáltatóközpontok épülnének, hogy az utasok ne csak egy kellemetlen várakozásként éljék meg a Széll Kálmán téren eltöltött időt. A tér építészeti arculata is egységessé válna, ami szintén régóta esedékes. Bár a tér közvetlen közelében viszonylag kevés lakóingatlan található, azok árára is kedvezően hathat a felújítás.

A tervek szerint csökkentenék az autóbusz-tárolók által elfoglalt hely nagyságát, valamint átépítenék az amellett lévő közúti csomópontot. Ezzel és a zöldfelületek növelésével végre kevésbé éreznék magukat egy autópálya közepén a térről a Fény utca felé átkelők, akik a II. kerület központja felé igyekeznek. Arra található a Mammut bevásárlóközpont, a Fény utcai piac, a "Széllkapu" projekt keretében további fejlesztések előtt álló Millenáris Park, valamint a sétálóutcává alakított és lassan Bel-Buda szabadidős és gasztronómiai főutcájává váló Lövőház utca. Ezek a létesítmények mind profitálhatnak a tér felújításából.

A Széll Kálmán tér egyben a "Vár kapuja" is, a 16-os busszal vagy akár gyalog is könnyen megközelíthető a főváros egyik legfőbb látványossága. Mégsem ajánlanánk valószínűleg a turistáknak, hogy a jelenlegi formájában lévő téren keresztül menjenek fel a várba. A felújítás azonban számukra is egy hasznos csomóponttá tehetné a teret, egyes tervek szerint a Postapalota melletti üres telken parkoló épülne a turistabuszoknak.

A jobb sorsra érdemes Postapalota már 2008 óta a Wallis Ingatlan (Wing) Zrt. tulajdonában van, a tér felújítása végre ösztönözhetné a céget az impozáns épület hasznosítására. Az aktuális tervek szerint Buda Palota néven irodaház lesz belőle és az 1920-as években született karakteres épületet stílusában megújítva a legkorszerűbb technológiával és környezettudatos megoldásokkal szerelik fel.

Nyugati tér

A Nyugati pályaudvarral szembeni Skála előtti tér Budapest egyik legforgalmasabb, mégis rendkívül elhanyagolt része. Tavaly nyáron mindenki nagy örömmel fogadta a látványterveket, melyek szerint elbontanák a Skála áruházat a felüljáróval összekötő hidat, valamint felszámolnák az áruház előtti kaotikus aluljáró- és lépcsőrendszer nagy részét. A végeredmény egy zöldebb, élhetőbb közterület lenne.

Úgy tűnt mindez meg is valósul, részben a Skála Metró finanszírozásában, azonban a fővárosi önkormányzat által kiírt TÉR_KÖZ pályázaton a Terézváros csak 295,5 millió forintot nyert el. Ez sajnos messze elmarad a tervezett 583,4 milliós összköltségtől, de a résztvevők így is ragaszkodnak ahhoz, hogy 2014 szeptemberére elkészüljön az átalakítás. A költségcsökkentett tervek még nem ismertek, vélhetően azonban jelentősen nem változik majd látvány, legfeljebb a felhasznált alapanyagok minőgégén látszik majd meg a vártnál kisebb támogatás.

A környék emellett is látott már fejlesztéseket és valószínűleg fog is. Néhány éve adták át az Eiffel teret, ráadásul a pályaudvar melletti üres épületekkel teli terület, ahová korábban még kormányzati negyedet is terveztek, szintén fejlesztés előtt áll. A főváros és a helyi önkormányzat már összefogott, bár még nem találták meg az optimális hasznosítási módot. A jelenleg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő területrészt sport- és rekreációs célra hasznosítaná a várhatóan 2020 után kezdődő fejlesztés során Terézváros.

Blaha Lujza tér

A Nagykörút egy másik nagy csomópontja, a Blaha Lujza tér szintén régóta felújításra szorul. A környező épületek alapján akár Budapest egyik legszebb tere lehetne, azonban ebbe belerondít a Corvin áruház, valamint a buszmegálló melletti elhanyagolt közterület és parkoló. Az Europeum bevásárlóközpont átadása után már készültek átalakítási tervek, azokat azonban a Fővárosi Tervtanács nem támogatta. Egy újabb koncepciót 2012 áprilisában elfogadott a főváros, mely információnk szerint több ütemet tartalmaz. Az I. ütemet az Europeumot is fejlesztő Ablon finanszírozná, a II. ütem pedig fővárosi (a tér telkei ugyanis nem kerületi, hanem fővárosi tulajdonban állnak) forrásból valósulna meg, ez a két ütem pedig ideális esetben együtt épülne meg. A tervek alapján jelentősen megnőne a zöldfelület és megszűnne a parkoló. A kivitelezés dátuma egyelőre ismeretlen.

Erzsébet tér

Budapest központi terének felújítása jelenleg már-már titkosítva zajlik, minden oldalról körbe van zárva az egykori Gödör, amelynek nevével és tulajdonosi struktúrájával kapcsolatban már régóta nem lehetünk teljesen biztosak. Vitathatatlan, hogy ráfért a térre az újrafüvesítés, de azon kívül a hivatalos látványtervek szinte semmilyen változást nem mutatnak, néhány kisebb szökőkutat leszámítva. A márciusra ígért felújítás nettó 400 millió forintba kerül és magában foglalja a munkálatok kezdete előtt Akvárium Klubként üzemelő kulturális központ átalakítását és bővítését is. A lépcső mellett Erzsébet Műhely névvel létrehozásra kerül egy családi szabadidős centrum is, mintegy nettó 1,6 milliárd forintból. A Design Terminál felújítása kapcsán decemberben még az is felmerült, hogy étterem nyílik a helyén. A cikk megjelenése után azonban megkeresett minket a Design Terminál és megtudtuk, hogy az Erzsébet tér átadását követően visszaköltöznek a térre, így biztos a jelenlegi helyük. Továbbá kiderült az is, hogy a mi értésüléseink sem voltak megalapozatlanok, hiszen a Terminál épületében, a földszinti kiállítótér helyén nyílik majd meg egy új étterem.

Madách tér

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A népszerű Gozsdu udvar kapujának tekinthető Madách tér felújítása is elkezdődött tavaly októberben. A projektre, melynek célja, hogy a tér hatalmas parkolóhely helyett élhető, közösségi tér legyen, 150-200 millió forintot szán Erzsébetváros önkormányzata. A befejezésre pontos dátum még nincs, de mindenképp 2014 szeptembere előtt ígérik. A látványtervek alapján gyakorlatilag egy sétálóutcára számíthatunk, a jelenleginél több, bár így is kevés zöldfelülettel. A felújítás hatása és a Gozsdu udvar közelsége már érezhető, a téren egyre több étterem, bár és bisztró nyílik.

Szervita tér

Az V. kerület legelhanyagoltabb tere a Nyugati térhez hasonlóan a megpályázottnál kevesebb pénzt nyert el a TÉR_KÖZ pályázaton. Az összesen 815 millió forint értékű beruházásra 600 helyett végül csak 350 milliót kapott a kerületi önkormányzat, a maradékot saját forrásaiból finanszírozza. A tervek szerint felszámolják a már évtizedek óta összkép-rondító állványzatot a Szent Anna templomom, valamint megszüntetik a kaotikus parkolót a Mária-szobor körül és végre birtokba vehetik a gyalogosok a szomszédos parkolóház melletti területet is. A téren lévő, régóta üresen álló épület pedig Szervita Irodaház néven megújul az Orco Property Group fejlesztésében. Hét szinten kínálnak majd irodahelyiségeket, a földszinten egy hatalmas előcsarnokot, a felső szinten pedig teraszt alakítanak ki. Az irodaházzal szomszédos, nyolcszintes parkolóházat szintén átalakítja a tulajdonos: a két felső szint, a földszint, a lépcsőház, valamint a tető is megújul a beruházás során.

Széchenyi tér

Eredetileg a Ferenciek tere és Március 15. tér átalakítását magában foglaló Budapest Szíve program része lett volna a Széchenyi tér átalakítása is. A tervek már elkészültek, jelentősen nagyobb lenne a gyalogos és zöldfelület, ami elsősorban a Bazilika és Duna-part között sétáló turistáknak lenne kedvező. Megszűnne a tér északi és keleti oldalán menő autóút, így mindkét irányban a Sofitel hotel előtt haladna a forgalom a Lánchíd és az Erzsébet tér között. Jelenleg azonban bizonytalan, hogy mikor indulhat meg az átalakítás, mivel pénz nincs rá, így csak más beruházás kárára valósulhatna meg. Ráadásul bármennyire is zavaró a gyalogosok számára a téren uralkodó betondzsungel, a Széchenyi tér esztétikailag messze nincs olyan rossz állapotban, mint a Nyugati tér vagy a Szervita tér.

Városliget

A kormány már három éve bejelentette, hogy új múzeumi negyedet tervez a Városligetbe, ahol öt új múzeumépület épülne. Idén februárban ki is írták a nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot, melynek várhatóan decemberben lesz eredménye. Ha minden terv szerint halad, 2015-ben lezajlik majd a részletes tervezés, az engedélybeszerzés és a közbeszerzési eljárások lebonyolítása, majd 2016-ban elkezdődhez az építkezés. Az építkezés összköltségét 75 milliárd forintra becsülik és 2018-ra tervezik a befejezést.

Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter március 3-ai sajtótájékoztatója szerint a Városliget megújításával a beruházás összköltsége elérné a 150 milliárd forintot. Az állam ráadásul garanciát vállal a projektre, ami azt jelenti, hogy az megépül akkor is, ha nem sikerül EU-s finanszírozást szerezni hozzá. A liget megújulása tartalmazná a cirkusz átépítését, az állatkert területének jelentős bővítését a korábbi Vidámpark területén, a tórendszer rehabilitációját, a zöldfelületek rekonstrukcióját, egy Gyermek és Ifjúsági Tudás- és Élményközpont felépítését, a Petőfi Csarnok elbontását, valamint a Közlekedési Múzeum részleges rekonstrukcióját.

A térség közlekedésének átalakításáról még nem sokat tudni. Eddig annyi biztos, hogy mélygarázs épülne az 56-osok terén lévő parkoló helyett, növelve ezzel a zöldfelületet, és hogy felszámolnák az M3-as autópályára vezető forgalmat. A zöldfelület egyébként hivatalosan nem csökkenne, ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a parkoló és a PeCsa megszüntetésével nyert területmennyiséget használhatják csak, így a tervek szerint a múzeumok jelentős része a föld alatt helyezkedhet el.

Balog Zoltán szerint az új múzeumi negyed évi egymillió turistát vonzana a fővárosba, bár ezt hatástanulmányok nem igazolják. A beruházás valószínűleg jelentősen megterhelné a költségvetést, emellett kérdések vetődhetnek fel annak szükségességével kapcsolatban is. Bár a liget létesítményei mindenképp felújításra szorulnak, jelenlegi formájában is számos kulturális programlehetőséget kínál. Ráadásul múzeumok átköltöztetése (Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum) azok korábbi épületének felhasználásával kapcsolatban vetne fel problémákat.

Határ út

A korábban felsoroltaknál kevésbé központi helyen helyezkedik el Kispest fő csomópontja, de legalább annyira rászorul a felújításra, mint a Széll Kálmán tér. A terület a metró Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszának 1980-as átadása óta gyakorlatilag nem változott. Tavaly nyáron jelentették be, hogy átalakítják a csomópontot és meghatározták, hogy a téren található árusító pavilonok legkésőbb december 31-ig működhetnek. Õsszel aztán jöttek a látványtervek is, melyek szerint a buszvégállomás közvetlen környékét átjárható pihenőrésszé alakítanak, zöldfelületekkel, gyalogösvényekkel és padokkal. Továbbá a csomópont déli részén, az Europark előtti területet közösségi térré alakítanak, ami talán fellendíthetné a bevásárlóközpont forgalmát, ami egyébként annak ellenére is tudta növelni tavaly látogatói és üzletei számát, hogy 2011-ben megnyitott az alig egy metrómegállónyira lévő, azóta csődbe is ment Köki Terminál. A legfrissebb hírek szerint a kivitelezés júliusban kezdődhet és még az év vége előtt befejeződhet.

További fejlesztések

A már említett TÉR_KÖZ pályázat keretében a Fővárosi Közgyűlés 29 pályázatot támogat, összesen csaknem 5,3 milliárd forintból. A támogatott belvárosi projektek között szerepel a Palotanegyed és a Nehru part felújítása is, az utóbbi az összes közül a legmagasabb, több mint félmilliárd forintos támogatási összeggel. Külvárosi csomópontok is megújulnak majd, Békásmegyeren új többfunkciós közösségi tér épül, a kőbányai Újhegyi sétány mellett pedig a budafoki belváros is új külsőt kap.

 

Címkék:
utazás, felújítás, Budapest, városfejlesztés, rehabilitáció, wallis, fogaskerekű felújítás, széll kálmán terv, petőfi hid, városliget projekt, postapalota,