Kiderült: ilyen lesz a pesti kerékpárkölcsönző-rendszer

MTI2010. május 11. 15:02

Kerékpárkölcsönző-rendszert építenek ki Budapesten a Nagykörút és a Duna által határolt területen; a rendszer a tervek szerint jövőre indul, 1.000-1.100 kerékpárral és 70-80 úgynevezett dokkoló állomással.

A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája az MTI megkeresésére kedden közölte: a Budapesten kialakítandó kerékpárkölcsönző rendszer célja, hogy a városközpontot érintő utazásokhoz személyautó helyett minél többen vegyenek igénybe kerékpárt. A biciklik használatával ugyanis utazási idő takarítható meg, a csökkenő környezetterhelés miatt pedig javulhat a levegő minősége. A kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása része annak a folyamatnak, amellyel a városvezetés az alapvető és elkerülhetetlen közlekedési szemléletváltást ösztönözné.

Az előzetes tanulmányok szerint Budapesten a zárt kölcsönző rendszert (úgynevezett dokkoló rendszert) érdemes megvalósítani. Ennek minimális működési felülete hét négyzetkilométer. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval és a Margit körúttal.

A rendszer a belső városrészekben 70-80 úgynevezett dokkoló állomással és összesen 1.000-1.100 kerékpárral indulna. A beruházás várható költsége bruttó 1,32 milliárd forint - közölte a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája.

A Fővárosi Közgyűlés március 31-i ülésén az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő cégét, a Parking Kft. bízta meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével.

A Parking Kft.-nek a közgyűlés elé beterjesztett pénzügyi terve szerint Pesten 60, Budán 13 gyűjtőállomást alakítanának ki, állomásonként átlagosan 22 dokkolóval. A gyűjtőállomásokat egymástól 300-400 méterre alakítanák ki, közterületeken (parkolósávokban és gyalogos felületeken), a legfontosabb közlekedési csomópontok közelében, illetve a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A kerékpárok felvétele és leadása önkiszolgáló módon történne, bankkártya, hitelkártya, chipkártya vagy mobiltelefon használatával. Az előzetesen regisztráltak pedig egy speciális kártyával vehetnék igénybe a szolgáltatást. A kerékpárokat a hálózaton belül bármely gyűjtőállomáson le lehetne adni.

A rendszer éjjel-nappal működne, használata az első fél órára ingyenes lenne, majd fokozatosan emelkedne a kölcsönzési díj. A Parking Kft. tervei szerint a rendszer próbaüzeme 2011. júniusában kezdődhetne.

A Fővárosi Önkormányzat 2009 júniusában nyújtotta be azt az európai uniós pályázatot, amely egy nyugat-európai mintájú közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítását szolgálja. A kormány döntése alapján a főváros pályázata hazai és uniós forrásból 900 millió forint támogatásban részesülhet. A támogatásról szóló határozattal együtt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) értesítette a fővárost, hogy a beruházás sikeres megvalósítása és üzemletetése érdekében hozzon létre egy projektcéget, vagy vonjon be közszolgáltató céget. A közgyűlés ezt követően döntött március 31-i ülésén arról, hogy a Parking Kft. bízza meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével.

Címkék: