Pénzcentrum • 2010. március 12. 09:47
Jóváhagyta a kormány a Magyar Fejlesztési Bank százmilliárd forintos, 2013-ig érvényes hitelprogramját. Az idei 50 milliárdos keretből a MÁV nem kap semmit - írja a Népszabadság.
Az MFB kedvezményes hiteléből akár ezer új autóbuszt is vehetnek a közlekedési cégek, aminek az átlagosan 16 éves járműparkkal rendelkező BKV, illetve a 11,5 éves buszokkal dolgozó Volán-társaságok vehetik hasznát.
Kérdés persze, hogy elő tudják-e teremteni a vételár 10 %-ának megfelelő önrészt, de a kamatfizetés is gondot okozhat számukra.
A 15 éves lejáratú, kétéves türelmi idejű, eszközfedezetű, fejlesztési és beruházási hitelek kamata háromhavi EURIBOR plusz legfeljebb évi hat százalék lehet. Ez forintalapon maximum 6,38 százalék kamatot jelenthet. Ez azonban a finanszírozási problémákkal küzdő cégek számára komoly teher lehet.
A hitelezésben részt vevő kereskedelmi bankok mellett az MFB kénytelen lesz nemzetközi pénzügyi intézményi forrásokat is bevonni programjába. Saját forrásaiból ugyanis várhatóan csak a program felét tudja majd finanszírozni.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A hitelből a cégek használt és új járműveket egyaránt vásárolhatnak. A szakértők úgy számolnak: egy új, 12méteres szóló autóbusz 35-40 millió forintba, egy 13,5 méteres szóló 45-50 millió forintba kerül. A 18 méteres csuklósok árát pedig 70 millió forintra taksálják. Ami azt jelenti, hogy a teljes MFB-s keretből mintegy ezer buszra futná.
Mivel a személyszállító eszközök többsége felett rendelkező MÁV Zrt., és a vontatással foglalkozó MÁV Trakció Zrt. nem közszolgáltató, így ők a hitelt nem vehetik igénybe.