Szlovák kamionok áraszthatják el a magyar utakat

Pénzcentrum2009. december 14. 09:32

A hazai utakra terelheti a szlovákiai kamionforgalom egy részét a jövőre északi szomszédunknál bevezetésre kerülő elektronikus útdíjfizetési rendszer.

Csehország és több más európai ország mintájára 2010. január 1-jétől kezdve Szlovákia is kilometer alapú elektronikus útdíj fizetési rendszert vezet be mintegy 2400km hosszú gyorsforgalmi- és főútvonal hálózatán. A díj mértéke 6,3-20,9 eurocent (17 és 56 forint) között alakul kilométerenként, a jármű súlyától függően. Útdíjat a 3,5 tonna feletti össztömegű teherautóknak, és a kilencnél több személy szállítására alkalmas buszoknak kell fizetniük.

A matricás rendszerhez képest borsosnak mondható kilométer alapú tarifa a dél-szlovák kelet-nyugati irányú kamionforgalmat a magyar utakra irányíthatja. Az Állami Autópálya-kezelő hat éve sürgeti, hogy a magyarországi gyorsforgalmi úthálózaton is dolgozzanak ki a teherforgalom számára egy elektronikus rendszert, mivel a matricás rendszerben a tarifák ára tovább nem emelhető, így a hazai utak áron alul használódnak el - írja a Napi.

Összehasonlításképpen egy magyarországi éves matrica ára a 12 tonna össztömeg feletti - D4 kategóriájú - kamionok számára idén 198 ezer forintba kerül. Ezzel szemben január 1-jétől Szlovákiában ugyanebben a kategóriában - a tengelyszám és károsanyag kibocsátási kategória függvényében - 48 és 56 forint közötti áron gurulhatnak kamionok.

Ez azt jelenti, hogy éves szinten még a legkorszerűbb járművek is csak valamivel több, mint 4000 kilométert futhatnak a magyar matrica áráért a szlovák utakon. Ez a távolság pedig bagatell egy rendesen kihasznált teherautónak, így valós korlátot csak a kerülő miatti plusz fogyasztásban megjelenő költségnövekedés fog jelenteni a szlovák fuvarozóknak.

Címkék: