Közeledik a digitális forradalom vége? Megelégelték a magyarok a kütyüket: valós élményre vágynak

Pénzcentrum2023. június 3. 15:32

Mikor és milyen gyakran keresünk fel egy örökségturisztikai bemutatóhelyet? Mik a hazai lakosság elvárásai a múzeumok, látogatóközpontok, várak, kastélyok kiállításaival szemben és hogyan változtak ezek az elvárások az elmúlt négy évben? Ezekre a kérdésekre kereste a választ az Innotime Hungary Kft. a most zárult 450 fős országos online trendkutatásában, amelyben a két, illetve négy évvel ezelőtti hasonló kutatás eredményeivel is összehasonlították a válaszokat.

Családi kirándulások

A válaszadók 75%-a kirándulás, nyaralás programelemeként keres fel örökségturisztikai bemutatóhelyeket, 85%-uk a családdal. Azzal kapcsolatban azonban, hogy milyen gyakran látogattak meg az elmúlt évben örökségturisztikai helyszíneket, jelentős különbségek látszódnak.

A kutatás szerint a válaszadók 55%-a évi egy-két alkalommal látogatott el egy várba és ugyanennyien kerestek fel egy látogatóközpontot az elmúlt év során – ugyanakkor 30%-uk egyáltalán nem járt látogatóközpontban, 24%-uk pedig egyetlen várkiállítást sem nézett meg. A kastélyok kevésbé voltak népszerűek, a válaszadók 37%-a egyetlen kastélyt sem látogatott meg, s csak a 49%-uk járt évi egy vagy két alkalommal valamelyik kastélyban.

A múzeumok esetében kevésbé kirívóak a különbségek, a válaszadók 21%-a rendszeresen járt múzeumba az elmúlt évben, 36,5% évi egy-két alkalommal, 29% kettőnél több alkalommal, s csak 13% nyilatkozott úgy, hogy egyetlen múzeumot sem keresett fel.

Nem trendi az örökségturizmus, mégis többet fizetünk érte, mint korábban

A várakba a válaszadók 77%-a szerint az egyedi hangulatuk miatt látogatnak el a vendégek, míg ugyanez az arány a kastélyok esetében 84%. A múzeumok és a látogatóközpontok esetében a motiváció elsősorban a tematika iránti érdeklődés (múzeumok esetében a válaszadók 65%-a, látogatóközpontok esetében 53%), de múzeumlátogatási motivációt jelent az egyedi kulturális élmény keresése (55%), valamint az izgalmas, új dolgok felfedezése is (53%).

Míg a válaszadók háromnegyede a múzeumokat, látogatóközpontokat, várakat és kastélyokat értékesnek, különlegesnek, izgalmasnak találja, a kutatásban résztvevőknek csak a 10%-a véli úgy, hogy ezek felkeresése trendi lenne. A látogatóközpontok esetében ez az arány sokkal jobb, a válaszadók negyede tartja trendinek látogatóközpontok kínálatát.

Mindezek mellett talán érdekes, hogy a korábbi évekhez képest sokkal többet vagyunk hajlandóak fizetni egy jó kiállításért: míg 2, illetve 4 éve a felmérésben részt vevők nagy része maximum 2.500 Ft-ot volt hajlandó fizetni egy ilyen típusú kulturális élményért, mára a válaszadók harmada akár 4.000 Ft-ot is kifizetne, negyede pedig akár 7.000 Ft-ot sem sajnál egy kiállítási belépőért.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mitől jó egy kiállítás?

Érthetőség, látvány, személyes megszólítás – ezek az elvárások a vendégek részéről egy jó kiállítással szemben, cserében nem elvárás a magas szintű tudományos tartalom, vagy éppen az interaktív digitális kütyük és egyéb modern bemutatási eszközök használata sem – sőt, a válaszadók 64%-a örülne, ha ezek az eszközök mellőzésre kerülnének a kiállítások tervezésekor. 88%-uk szerint egy kiállítás akkor jó, ha audioguide vagy tárlatvezető nélkül is teljes élményt tud nyújtani. 

Elvárás a fenntarthatóság

Mára már alapvető elvárássá vált a látogatók részéről, hogy a bemutatóhelyek törekedjenek a környezeti fenntarthatóság biztosítására. A válaszadók több mint 90%-a számára fontos, hogy a bemutatóhelyek kommunikációjában is megjelenjen, hogy a létesítmény mit tesz a környezet megóvásáért, elvárás, hogy a bemutatáshoz használt eszközök energiatakarékosak legyenek, s az is alapvető követelmény, hogy a látogatók a létesítményekben is szelektíven tudják gyűjteni a hulladékot.

Otthonról is elérhető élmények

A válaszadók 88%-a tartja fontosnak, hogy a múzeumokban, látogatóközpontokban, várakban és kastélyokban a papír kiadványok helyett inkább otthonról is elérhető digitális tartalmak segítsék a látogatók tájékoztatását, s 68%-uk tartja fontosnak, hogy saját eszközre is le lehessen tölteni az audio- vagy vizuálguide-okat, hogy azt otthon is vissza lehessen hallgatni, nézni. Az értékesítési folyamatban szintén jelentős elvárás a digitalizáció: a válaszadók 77%-a szeretné, ha otthonról is meg tudná vásárolni a belépőjegyeket.

Címkék:
digitális, kiállítás, felmérés, múzeum, kutatás, szórakozás, élmény, program, eszközök, digitális forradalom,