Itt nyílik az első földgáz-üzemanyagú töltőállomás

Pénzcentrum2011. február 5. 14:02

Nyilvános sűrített földgáz-üzemanyagú (CNG) töltőállomást helyeznek üzembe Budapesten a Főgáz és a MOL együttműködésében - jelentette be közleményében a Főgáz.

A FŐGÁZ még 2008-ban pilot projektet indított egy földgáz üzemanyag lassútöltő-berendezés üzemeltetésére néhány földgázüzemű gépjármű használatával. A tapasztalatok arra ösztönözték a társaság vezetését, hogy további lépéseket tegyenek a környezetbarát üzemanyag ismertségének növelése érdekében.

A FŐGÁZ céljainak megvalósításához a magyar üzemanyag-forgalmazóval kötött stratégiai partnerséget. A két társaság 2011. január 14-én szerződést írt alá arról, hogy a MOL meglévő üzemanyag-töltőállomására a FŐGÁZ földgáz-üzemanyagtöltő kutat telepít.

A beruházás különlegessége, hogy Magyarországon elsőként a fővárosban telepítenek CNG töltőberendezést hagyományos üzemanyag-töltőállomásra.

A CNG üzemanyag amellett, hogy a környezetbarát közlekedés lehetőségét kínálja, költségtakarékos megoldás is egyben, hiszen a hagyományos hajtóanyagoknál - a benzinnél és a dízel üzemanyagoknál - kedvezőbb áron lesz elérhető. Az első jármű várhatóan már ez év nyarán tankolhat a Kőbányai úti nyilvános CNG töltőállomáson.

Hogyan spórolhatunk az üzemanyagon

Az emelkedő üzemanyagárak egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a gépkocsivezetők pénztárcájából, ezért minden autózónak érdemes fontolóra vennie, hogy miként csökkentheti havi üzemanyagköltségeit. Különböző üzemanyagfogyasztás-csökkentési technikák léteznek, lehetséges kis befektetéssel vagy kicsivel nagyobbal szélesíteni a tankolható üzemanyagok spektrumát, vagy esetleg teljes ingyen, csupán szervezéssel és odafigyeléssel kurtítani a kiadásokat.

Amennyiben olcsóbb üzemanyagot szeretnénk tankolni, és nem lakunk egy olyan ország határán, ahol kedvezőbbek a tankolási feltételek, akkor nincs más választásunk, mint átalakíttatni a kocsit. Szóba jöhet a gázüzem, de újabban egyre divatosabb az etanolos hajtás is. Habár mindkettő esetében számolnunk kell 10-20% körüli fogyasztásnövekedéssel, a kedvező ár még továbbra is versenyképessé teheti ezeket az üzemanyagokat, hisz "literenként" 100 forint körüli összeget spórolhatunk. Ehhez persze beruházás is szükséges, egy újabb gépkocsit E85-fogyasztásra alkalmassá tenni kb. 50 ezer forintot igényel, míg a gázüzeművé történő átalakítás 150-200 ezer forintot is kitehet.

Gázüzemnél számolnunk kell még továbbá némi teljesítménycsökkenéssel, ezért sokan csak az erősebb motorral bíró gépjárművekhez ajánlják ezt a megoldást, valamint az autó hasznos belterének mérséklődésével is, hiszen a gáztartály a legtöbb esetben a csomagtérben kap helyet. Van mód a pótkerék helyére beillő tartályvásárlása is, de ez rendszerint feláras. A 20-40 ezer forintos ráfizetésen túl ráadásul gumijavító-sparyt be kell szereznünk is, vagy defektmentes gumikat, ami megint csak nem egy olcsó mulatság. És végül egy utolsó lehetséges probléma a gázüzemmel, a piros keretes "LPG" tábla, aminek értelmében ezek az autók nem parkolhatnak mélygarázsokba annak ellenére, hogy a beépített biztonsági mechanizmusok miatt még nem történt robbanás a szakszerűen átalakított gépjárművekkel.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az etanollal egy korábbi cikkünkben már bővebben foglalkoztunk (E85: Spórolj literenként egy százast! Mi kell hozzá?), ezért most csak a legfontosabb szempontokat. Az E85-re átalakított gépjárművek gyakorlatilag bármilyen benzin etanol keverékkel elmennek, vagyis ha épp nincs a közelben E85-ös kútfej, akkor sem maradunk hoppon, hiszen tisztán benzinnel is vígan üzemel a motor. (A gázossá átalakított autók egyébként kétüzeműek, tehát egy automatikus vagy manuális kapcsoló segítségével szintén elmennek benzinnel is.) Főként az injektoros autóknál egyszerű az átalakítás, egy 40-50 ezer forintos eszköz beszerelésével az elektronikai vezérlés "megbolondításával" az autó motorja képes érzékelni az adott benzin-etanol arányt, és ahhoz igazítani a motor működését. A nagyobb fogyasztás az etanolnál teljesítménynövekedéssel egészül ki, vagyis a kisebb teljesítményű autóknál is ésszerű lehet az átalakítás. Gázos, kétüzemű gépjárművet meglehetősen kevés márkakereskedés kínál, míg az etanollal is üzemelő, ún. FFV hajtással bíró autók már egyre több gyártónál megjelentek. Az átalakítás egyébként minden esetben garanciavesztéssel jár, vagyis a fiatalabb autóknál érdemes ezt a szempontot is figyelembe venni.

Amennyiben híján vagyunk a készpénznek, és nincs időnk arra, hogy egy ilyen átalakítás megtérüljön (ami átlagos használat mellett években mérhető), akkor feladhatunk egy keveset a kényelmünkből, és "telekocsi" jelleggel szervezhetünk reggeli járatot a szomszédok körében a költségek elosztása mellett. A németeknél például aktív útitárskeresés működik (habár nem feltétlenül napi ingázásra), amelynél interneten találják meg egymást az egy időpontban és egy irányba menők, akik ezt követően felosztják az üzemanyagköltséget.

Végső megoldásként marad a saját vezetési szokásunk "fenntarthatóbbá" tétele, vagyis a "streetfighter" mentalítással együtt járó padló fék - padló gáz típusú közlekedés feladása. Szintén nem árt, hogy odafigyelünk az autó áramvonalasságának megtartására is, és nem növeljük a légellenállást lehúzott ablakokkal és üresen hagyott (vagyis használaton kívüli) tetőcsomagtartóval. Az ember nem is hinné, hogy az a két "vasrúd" a kocsi tetején akár egy literrel is megnövelheti a gépkocsi fogyasztását száz kilométeren. Érdemes odafigyelnünk a megfelelő guminyomásra is, mert a standardoktól való eltérés nem csak a gumit roncsolja, hanem a fogyasztásra is hatással van. A motor indokolatlan pörgetése ugyancsak növeli a fogyasztást, ezért igyekezzünk minél magasabb fokozatokat használni, persze ez nem azt jelenti, hogy egyesből húzzuk át a váltórudat egyből keresztbe, de ha tehetjük, ne gyönyörködjünk túl sokat a motor hangjában. Végezetül marad a klíma témaköre. A normális klímahasználatot általában az ember egészsége is kikényszeríti, de rövidebb utak és általános napi használat esetén amúgy is teljesen felesleges túlhűteni az autót.

A lehetőség tehát mindenki számára adott az üzemanyaggal való spórolásra, még azoknak is, akik jelen helyzetükben nem tehetik meg, hogy olcsóbb üzemanyag fogyasztására is alkalmassá tegyék gépkocsijukat. Aki az átalakítás mellett dönt, az előtte jól gondolja át, hogy mennyi ideig, illetve várhatóan hány kilométert szándékozik megtenni autójával, mert átlagos használat mellett az átalakítás költségeinek megtérülése a legtöbb esetben években mérhető, míg 1-2 litert egy kis odafigyeléssel és a gépjármű karbantartásával is könnyen megtakaríthatunk.

 

Címkék: