Ez lenne a szuper oktatás? Le vannak maradva a magyar diákok, már eredmények is jól mutatják

Ez lenne a szuper oktatás? Le vannak maradva a magyar diákok, már eredmények is jól mutatják

Pénzcentrum2025. február 19. 20:00

Egy részletes magyar nyelvű zárójelentés formájában elérhetők a visegrádi országok fiataljai körében tavaly lezajlott nagyszabású online digitáliskészség-felmérés, az IT Fitneszteszt eredménystatisztikái. A V4 országok és Ukrajna diákjainak bevonásával készült felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Az általános iskolások körében a magyar diákok a második legjobb, a középiskolások viszont csak a negyedik eredményátlagot érték el az öt ország diákjai közül.

A Magyarországon az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált 2024-es IT Fitnesztesztet összesen közel 184 ezer diák töltötte ki Magyarországról, Csehországból, Szlovákiából, Lengyelországból és Ukrajnából 2024. április közepe és október vége között.  A korábbi évekhez képest a legutóbbi IT Fitnesztesz jobban fókuszált a tényellenőrzésre és a mesterségesintelligencia-eszközök használatára.

Régiós szinten a 2024-es teszt során is az internet kategória feladataiban érték el a legjobb eredményt a diákok. Érdekesség, hogy míg a biztonsággal és számítógépes rendszerekkel kapcsolatos feladatok  a második és harmadik legsikeresebb kategóriák voltak az általános iskolák tesztjében, addig a legtöbb országban az idősebb válaszadók kevésbé eredményesen szerepeltek ezen a területen. Az  irodai eszközök alkalmazásában összességében nem jeleskednek a diákok, ezen a területen azonban a magyar és szlovák kitöltők érték el a legjobb eredményeket a régióból.

A régió diákjai közül sokan gyengébben szerepeltek a magasabb kognitív készségeket, algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Szintén sok diáknak vannak hiányosságai a továbbtanuláshoz szükséges készségekben és kompetenciákban, valamint a munkáltatók által elvárt készségekben.

A magyar általános iskolásoké a második legjobb eredményátlag

Az általános iskolások körében a résztvevő országok közül a szlovák tanulók érték el a legjobb eredményt 52,1%-os átlagos sikerességi aránnyal, őket követték a magyar diákok   (50,33%), Csehország a harmadik (47,36%) Lengyelország a negyedik (45,11%) helyen végzett. A középiskolás kitöltők között  is Szlovákia volt a legsikeresebbek, (sikerességi arány 44,52%). Őket követte Csehország (38,81%), Lengyelország (35,83%) és Magyarország (34,60%).

A hazai általános iskolás és középiskolás diákok közül a tesztet a legmagasabb sikerességi aránnyal a legnagyobb részvételi arányt produkáló nyugat-dunántúli régió diákjai teljesítették, míg a legalacsonyabb arányt a dél-alföldiek érték el - bár utóbbi régióban jóval alacsonyabb volt a részvételi arány.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődni. A digitális írástudás nem csupán az oktatás, hanem a gazdaság versenyképessége szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen ma már szinte lehetetlen megfelelő digitális ismeretek nélkül elhelyezkedni. Az AI és más új technológiák forradalmasítják a munkaerőpiacot, de ezek hatékony és tudatos használatához stabil alapokra van szükség. Nem elég az eszközök ismerete, a kritikus gondolkodás és az információk helyes értelmezése is nélkülözhetetlen. Közös célunk, hogy a fiatalok olyan tudással lépjenek ki az iskolapadból, amely biztosítja számukra a jövőbeli érvényesülést, és hozzájárul az ország digitális fejlődéséhez

- kommentálta  az idei eredményeket Tajthy Krisztina, az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetségének főtitkára.

A középiskolások a számukra ismerős feladatokkal boldogulnak jól

Idén először kaptak helyet az IT Fitnesztesztben a mesterségesintelligencia-eszközök használatára összpontosító feladatok: az ezekkel kapcsolatos eredmények szerint a középiskolások ismerik és tudják, hogyan kell intuitív módon használni azokat. Ugyanakkor van még tér ezen eszközök további megismerésére, valamint arra, hogy helyet találjanak számukra az oktatásban.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel (és 100 ezer forint jóváírással) a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank 69 937 forintos törlesztőt (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A napjaink munkáltatói által elvárt követelményekkel összevetve a résztvevő országok középiskolásainak irodai eszközökkel kapcsolatos készségei továbbra  sem megfelelőek sem a szövegszerkesztés, sem a táblázatkezelés területén. Az adatmentéssel kapcsolatos feladat megoldása során is gyenge eredményt értek el a régiós középiskolások, de még jelentősebb hiányosságok mutatkoztak a biztonsági riasztások megértésében.

Összességében úgy tűnik, hogy a régió középiskolásai jól teljesítenek azokban a tevékenységekben, amelyekkel gyakrabban találkoznak, és jobban teljesítenek az alacsonyabb kognitív igényű feladatokban is, ahol az olvasás megértése és a kritikus gondolkodás használata nem szükséges. 

Ilyenek egy régiós általános iskolás digitális készségei

A 15 évesnél fiatalabb kitöltők az internet feladatkategóriában érték el a legjobb eredményt, és kiemelkedően jól teljesítették a biztonsággal és a számítógépes rendszerek használatával kapcsolatos feladatokat. 

Az együttműködési eszközök és a közösségi hálózatok használata területén minden országban a második legalacsonyabb volt a sikerességi arány e korcsoportban. Az irodai eszközök területe szintén az egyik legrosszabbul teljesítő terület volt az idei tesztelés során, itt azonban a magyar és a szlovák diákok eredménye jobb lett a többi országénál.

Az összes résztvevő ország általános iskolásainak alacsony volt a sikerességi aránya a felhőtárhelyekkel kapcsolatos feladatban, ahol nehézségeik voltak a rendszer struktúrájának megértésében, és nem érzékelték a  különbséget például a  mappa és a  fájl között

Címkék:
digitális, oktatás, digitális átállás, felmérés, diákok, legjobb, országok, eszközök, digitális oktatás, érték, digitális tanrend, digitális forradalom, digitális transzformáció, digitális kompetenciák,