Véget vetne a főváros zsúfoltságnak, ha a lakosok nem parkolnának ingyen

hvg.hu2019. június 18. 10:02

Egy fővárosi tanulmány felvetette a lehetőséget, hogy a belváros zsúfoltságának csökkentése érdekében vonjon meg a városvezetés bizonyos kedvezményeket, az ott parkoló lakóktól. A kerületek nem fukarkodtak eddig az ingyenparkolás lehetőségével, amely gyakorlatilag milliós ajándékot jelent a lakóknak - írja a hvg.hu. 

Felül kell vizsgálni a fővárosi parkolási rendszert, ide értve a kedvezményeket és az "alanyi jogú" ingyenes lakossági parkolást is - ezt írja a Budapesti Mobilitási Terv 2030, amelyet ugyan nem a Fővárosi Önkormányzat dolgozott ki, hanem a főpolgármester felhatalmazása alapján a BKK, számos szakértő bevonásával, de arról a Balázs Mór Bizottságban egyeztettek, ahol mások mellett a Főpolgármesteri Hivatal, a Miniszterelnökség, az ITM és a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának képviselője is ott ült.

Ez a javaslat nem az ingyenesség abszolút elvételéről szólna, de a végcél akár ez is lehetne a jövőben.

A tervezet készítői szerint a város jövőképe miatt kell változtatni a jelenlegi rendszeren. Az önkormányzatok még a legzsúfoltabb budapesti belvárosi kerületekben is háztartásonként legalább két autónak jelképes összeg ellenében, jóformán tehát ingyen adnak egész éves parkolási engedélyt.

Mikor este hazaérek, annyit körözök a gyerekekkel a ház körül parkolóhelyet keresve, hogy bealszanak. Így cipelhetem föl valahonnan a két alvó gyereket meg a cekkert

- panaszkodott egy újlipótvárosi olvasó a hvg-nek. Hiába állítja az oldalán a XIII. Kerületi Önkormányzat, hogy javult a parkolási helyzet, ezt úgy tűnik a lakók nem érzik. A G7 közérdekű adatigényléssel nemrég kikérte a kerületekről, hány lakossági várakozási engedélyt adtak ki, mire a válaszoló nyolc kerülettől kapott adatok, illetve a lap becslése alapján úgy tűnik:

15 ezerrel több parkolási engedélyt adtak ki annál, mint ahány parkolóhely valójában van.

A II. kerületben például 10 432 várakozási hozzájárulást adtak ki 6330 parkolóhelyre, a III. kerületben csaknem 15 ezret úgy, hogy nincs 11 ezer hely. Az V. kerületben kevesebb mint 2 ezerrel billen az engedélyek felé a mérleg, de a legdurvább a VII. kerület, ahol 12 ezer hozzájárulás jut 7 ezer helyre. A XIII. kerületben ilyen szempontból nem annyira durva a helyzet, sőt 28 496 lakossági várakozási engedélyt adtak ki 29 778 parkolóhelyre. 

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Fővárosi Közgyűlés például kimondhatná, hogy lakásonként egy jármű parkolhat ingyen vagy kedvezménnyel a környéken, vagy az is megoldás lehetne, hogy a helyi lakosokhoz igazítva alakítaná ki a parkolóhelyeket: olasz városokban például bizonyos színű felfestésre csak helyi lakos állhat.

A konfliktus állandósult a helyben lakók és a környéken parkoló ingázók és egyéb vendégek között 

- mondja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke, Dorner Lajos. A helyben lakó a háza előtt szeretne parkolni, de ez lehetetlen, ha az ingázók elfoglalják a helyet. Ilyenkor mennek a panaszok a kerületi vezetéshez, akik a kisebb ellenállás felé mozdulva elérik a fővárosnál a parkolási díjemelést, amivel a szomszéd kerületbe szorítják át a P+R-ezőket. Viszont ezzel a probléma csak tovább gyűrűzik más kerületekre, amíg az egész város egy fizetőövezetté nem válik. A kerületek viszont ragaszkodnak a bevételeikhez, illetve a saját helyi lakosaiknak nyújtható kedvezményekhez. 

Címkék:
autó, Budapest, parkolás, megtakarítás, díj, penzcentrum, ingyen, főváros, parkoló, zsúfoltság,