Rendkívüli kompenzációt jelentett be az MBH: a kár 70%-át megtérítik az ügyfeleknek, akiket így vertek át

Rendkívüli kompenzációt jelentett be az MBH: a kár 70%-át megtérítik az ügyfeleknek, akiket így vertek át

Pénzcentrum2025. június 19. 09:40

Bár a „Google-csalás” néven elhíresült elkövetések hátterében nem a banki rendszerek sérülékenysége áll, hanem az adathalász támadások során az ügyfelektől megszerzett érzékeny személyes és banki adatok, valamint a Google keresőben meghirdetett hamis banki oldalak, az MBH Bank méltányossági alapon, adott feltételrendszer alapján megtéríti a 2025. március 15. és május 31. közötti Google-csalás típusú adathalász támadás áldozatául esett és panaszt tett ügyfelek kárának 70%-át - jelentette be a pénzintézet. A speciális kompenzációs eljárás kidolgozása során a hitelintézet már az MNB által megfogalmazott „öt csapás” intézkedéscsomag irányait is figyelembe vette.

Az év jelzett időszakában rendkívüli módon megszaporodtak a bankok ügyfelei elleni adathalász támadások. Ennek egyik leggyakoribb formája volt, hogy a csalók az adott bank online felületéhez megtévesztésig hasonló weboldalakat hoztak létre, amelyeket a Google keresőben szponzorált hirdetésként népszerűsítettek, vagy link formájában küldtek el az ügyfeleknek. Ezek az oldalak az adott bank arculatát és nevét használták, de webcímük eltért a hivatalos címtől. Az ügyfelek által ezeken az oldalakon megadott azonosítók, jelszavak és SMS-kódok birtokában a csalók bejutottak a valódi netbankba, ahol tranzakciókat kezdeményeztek. A csalók tehát nem a banki rendszereket támadták, az adathalász támadásokkal az ügyfeleket vették célba, hogy az ügyfelek tevékeny közreműködésével megszerezzék az érzékeny személyes és banki adatokat, és visszaéljenek azokkal - írja közleményében az MBH.

"Az MBH Bank együttérez a csalások áldozataival, és elkötelezett az ügyfelek pénzügyi biztonsága és a bizalom megtartása iránt, ezért az ilyen típusú csalásban érintett ügyfelek érdekében egy kompenzációs folyamatot dolgozott ki kártalanításukra" - közölték. Ennek alapján

a bank méltányossági alapon megtéríti a 2025. március 15. és május 31. közötti adathalász csalás áldozatául esett és már panaszt tett ügyfelek kárának 70%-át, egyedi megállapodás aláírását követően.

Az MNB újonnan bejelentett irányelvével és a nemzetközi gyakorlattal összhangban a lehetőséggel azok élhetnek, akik első alkalommal estek csalás áldozatául. A jelzett időszakban keletkezett, már lezárt és jelenleg még folyamatban lévő panaszok egyaránt kompenzálásra kerülhetnek. Az ettől eltérő esetekben a bank egyedileg mérlegel. Az érintett ügyfeleket tervezetten 2025. augusztus végéig keresi meg a bank, addig nincs teendőjük.

Ki szolgáltat igazságot az MBH Bank csalás áldozatainak?

Az MBH-s csalások ügye olyan nagy port kavart, hogy az Országgyűlés is foglalkozik vele. Arató Gergely országgyűlési képviselő K/12048. számú írásbeli kérdésre - Ki szolgáltat igazságot az MBH Bank csalás áldozatainak? - Varga Mihály nevében és megbízásából Virág Barnabás válaszolt

"A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) ellenőrzési jogkörét törvény által meghatározott céllal és keretek között gyakorolja, a magyarországi bankok informatikai rendszereinek működését az MNB informatikai felügyelési tevékenysége keretében folyamatosan ellenőrzi. Ha egy banki szűrőrendszer kapcsán az MNB esetleg hiányosságokat, fejlesztendő területeket lát, előírja a szükséges intézkedéseket, akár bírságot is kiszabhat. A kérdésében említett üggyel kapcsolatban az MNB jelenleg információkat gyűjt és elemzi azokat.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az elmúlt időszakban hazai és nemzetközi viszonylatban is megugrott a pénzügyi kibercsalások mértéke. A jegybank szem előtt tartva a pénzügyi piacok védelmére vonatkozó mandátumát, határozott lépéseket tesz a kibercsalások kivédésére. Ezzel összefüggésben felhívom Képviselő Úr figyelmét Varga Mihály elnök úr bejelentésére, amely szerint az MNB öt intézkedéssel csatlakozik a pénzügyi visszaélésekkel szembeni fellépéshez. Központi visszaélésszűrő rendszer indul, amely a mesterséges intelligencia segítségével a másodperc törtrésze alatt, még a teljesítés előtt megvizsgálja az utalásokat, és értesítést küld, ha gyanús esetet érzékel.

A júliusban induló új rendszer komoly előrelépést hozhat a csalások megakadályozásában. Az MNB elvárja, hogy a bankok az eddigieknél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében, a bankoknak azonnal és teljeskörűen végre kell hajtaniuk azokat az ajánlásokat, amelyeket a visszaélések megelőzése érdekében rögzítettünk. Az MNB nemcsak elvárja, hanem célzott vizsgálatokkal ellenőrzi is, hogy a bankok minden tőlük elvárható intézkedést megtesznek-e a csalások visszaszorítása érdekében.
Az MNB törvénymódosítást is kezdeményez az ügyfelek védelme érdekében: javasoljuk, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést.

Az MNB javasolja kiterjeszteni a bankok kárfelelősségét azokra az esetekre is, amikor az ügyfelet a bank nevében bírják rá a fizetés kezdeményezésére. Az MNB tájékoztató kampányt indít a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről a banki ügyfelek részére.

Az MNB vezetése a jövőben is határozott választ fog adni minden olyan kockázatra, amely a magyar pénzügyi rendszert és annak ügyfeleit érinti" - írták a válaszban a képviselő kérdésére.

Címkék:
mnb, csalás, jegybank, bank, megtakarítás, csalók, adathalász, bankok, csalások, internetes csalások, mbh,