Ide tedd a pénzed a 2021-es foci-Eb alatt: jobban megtérülhet, mint a sportfogadás

Pénzcentrum2021. június 8. 20:01

A pénteken kezdődő foci-Eb nem csak a pályán, hanem tőzsdei terepen is sok izgalmat tartogat az Equilor Befektetési Zrt. elemzése szerint. A befektetési szolgáltató a közelgő meccsek kapcsán azt vizsgálta meg, hogy a kontinenstorna milyen hasznot hajtott a részvényesek számára az elmúlt Eb-k során a fociban érdekelt legnagyobb sportszergyártók és sportfogadók esetében, és melyek lehetnek az idei torna legizgalmasabb részvénysztorijai.

Pénzügyi szempontból kiemelt fontosságú a koronavírus-járvány miatt idén nyárra halasztott 2020-as foci-Eb, mely jelentősen meg szokta növelni a szervező UEFA éves árbevételeit. Ha kizárólag az Eb pénzügyeire tekintünk, akkor azt látjuk, hogy jellemzően a közvetítési díjakból keresi a legtöbbet a szövetség, míg azt a szponzori bevételek követik és csak harmadik helyen állnak a jegyértékesítésekből származó bevételek. Az Equilor Befektetési Zrt. azt vizsgálta meg elemzésében, hogy a sportszergyártók és a sportfogadó cégek között melyek lehetnek a nyertesek, melyek részvényei hasíthatnak a tőzsdéken.

Sportszergyártók küzdelme: Adidas vs. Nike

A torna Törökország-Olaszország nyitómeccsel veszi kezdetét június 11-én, addig azonban még van idő szemügyre venni egy másik párharcot, mely a sportszergyártó vállalatok két legpatinásabb szereplője között bontakozhat ki a következő időszakban. Az utóbbi időkben olyan új szereplők is megjelentek a mezgyártók soraiban, mint a New Balance vagy a Nike almárkája, a Jordan, azonban a két legnagyobb név a mezeket tekintve továbbra is a Nike és az Adidas, mely az Európa-bajnokság válogatott csapatainak több mint kétharmadát szolgálja ki.

Bár 2020-ban a járvány hatására mind a két vállalat árbevétele és eredménye is visszaesést mutatott év/év alapon, a hosszú távú trendek alapján azonban továbbra is egy gyümölcsöző iparág legerősebb szereplőiként kell a német Adidasra és az amerikai Nike-ra tekinteni. A 2020-as bezártság talán kimondottan pozitív hozadéka a vállalatok esetében, hogy sikeresen és gyorsan tudták felpörgetni az e-kereskedelmi értékesítési csatornáikat.

Az Equilor Befektetési Zrt. érdekességképp megnézte, hogy az 1996-os Európa-bajnokságtól kezdve a megmérettetések idején hogyan muzsikáltak ezek a részvények. A vizsgálat során azt feltételezték, hogy a befektető az Eb nyitónapján vásárolta meg a vállalatok részvényeit és az adott év végéig tartotta azokat. Szigorúan a bajnokságok éveiben, az említett bő féléves periódusok teljesítményét vizsgálva jelentős felülteljesítést mutatnak a számok a német és az amerikai tőzsdeindexszel szemben is.

Az Adidas átlagos teljesítménye 6,4 százalék volt az elmúlt hat Eb alapján, miközben a német tőzsdeindex, a DAX átlaga 3,2 százalék. A Nike és az S&P 500 index esetében még nagyobb volt az eltérés: előbbi 6,4 százalékkal emelkedett átlagosan, utóbbi azonban 2 százalékot esett. Bár az idei évre vonatkozó teljesítményt beárnyékolhatja a koronavírus, a fokozott járványügyi szabályok miatt kevesebb mez és szurkolói relikvia találhat gazdára, az azonban látható, hogy az Eb éveiben az elmúlt három alkalommal szinte minden esetben két számjegyű árbevétel-bővülést értek el a vállalatok.

A klasszikus értékeltségi metrikák alapján mind a két vállalatot agresszíven értékeli a piac, a Nike előre tekintő P/E rátája 40 fölött, míg az Adidas esetében a mutató épp, hogy 40 alatt van.

Az amerikai vállalat árbevétel soron idén 16 százalékkal, jövőre pedig 12,5 százalékkal bővülhet, míg EPS soron a 74 százalékos növekedést 26 százalékos bővülés követheti. A német cég esetében pedig a várakozások alapján az árbevétel idén 9 százalékkal, majd a következő évben 10 százalékkal bővülhet. A marzsok javulása miatt az egy részvényre jutó eredmény tekintetében a konszenzus idén 183,6 százalékos, jövőre pedig 31 százalékos növekedést vár.

Az eladósodottsági szint egyik vállalat esetében sem kimondottan magas. Árbevétellel kapcsolatos kihívást a következő időszakban ugyanakkor a kínai eladások megrekedése, esetleges csökkenése jelenthet: mind a két vállalat esetében jelentős növekedési potenciált jelentett Kína az elmúlt évek során, az ujgurok elnyomása ellen felszólaló Nike termékeit azonban többen bojkottálták az országban a belügyekbe való beleszólás vádjával. Az Equilor elemzői összességében úgy gondolják, hogy a járvány ellenére az említett sportszergyártók részvényei a jelenlegi évben is jól fognak szerepelni. A historikus adatok alapján a Nike és az Adidas is remek választás lehet, de az értékeltség miatt a szakértők inkább az Adidas túlsúlyos portfóliót javasolják, akár hosszabb, akár az említett időtávra.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Sportfogadás helyett vegyünk fogadóirodát

Az Entain egy sportfogadásokkal és szerencsejátékokkal foglalkozó társaság, többek között a Bwin, a Coral, a Ladbrokes, Eurobet, Crystalbet, a Sportingbet és a Partypoker márkák is a vállalat portfoliójának részét képezik. A társaság az amerikai piacon az MGM Resort-tal alapított egy közös vállalkozást, a BetMGM-et, és mindemellett az Egyesült Királyság vezető bukmékere, mely több mint 3000 fogadóirodával rendelkezik.

Az Entain nem kisebb célt tűzött ki magának, minthogy világelsővé szeretne válni a sportfogadások és a szerencsejátékok világában, beleértve az USA piacán való vezetővé válást is. Az Egyesül Államokban tavaly november és idén január között átlagosan 18 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett a társaság, de a hosszútávú cél a 20-25 százalékos részesedés stabilizálása lenne a 32 milliárd dollár értékű piacon. Az Equilor elemzése szerint a hamarosan kezdődő foci-Eb további kedvező hatást gyakorolhat a cég eredményeire, és ezzel közvetetten a részvényárfolyamra is.

2016-ban csak az Egyesült Királyságban 500 millió fontnyi fogadás köttetett a futball-Eb-re, míg globálisan több mint 300 millió néző követte a torna eseményeit. A pandémia furcsa módon még segítette is az online fogadások üzletágat, mivel az embereknek több pénze maradt fogadni, amely tendencia nagyon jól megmutatkozott a lakosság növekvő részvénypiaci aktivitásában is.

Még a válság előtti utolsó évben, 2019-ben 11,2 milliárd font értékben dolgozott fel sportfogadásokat a társaság, melyből 3,6 milliárd fontos árbevétele keletkezett, és 0,24 fontos egy részvényre jutó nyeresége. Az Equilor szerint az elkövetkezendő három esztendőben éves átlagban 8 százalékkal emelkedhetnek a cég bevételei, mely meredek egy részvényre jutó nyereség növekedéssel párosulhat, és 2023-ra még az 1 fontot is meghaladhatja az elemzői becslések alapján.

Az Entain legközelebbi szektortársa a Flutter Entertainment, melynek a 2023-as előretekintő P/E rátája 25-ön áll jelenleg, ezzel szemben az Entain 17-es értéke indokolatlan mértékű diszkontnak tűnik. Amennyiben a múltból indulunk ki, igen jók lehetnek a befektetők idei kilátásai a részvényárfolyam kapcsán. 2012-ben ha valaki megvette a részvényt a foci-Eb előtt és tartotta év végéig, akkor 52 százalék nyereséget realizálhatott, míg a brit index, a FTSE 250 ugyanezen időszak alatt csupán 15,7 százalékot hozott a konyhára. 2016-ban az Entain részvényárfolyama az Eb-t követő fél évben 8,4 százalékot gyarapodott, míg a FTSE 250 csak 7,43 százalékot.

Címkék:
befektetés, equilor befektetési zrt,