Pénzügyi Békéltető Tanács: 13 milliót nyertek az ügyfelek

Pénzcentrum2011. október 16. 14:05

Ez év júliusában kezdte meg működését a Pénzügyi Békéltető Tanács (PBT), létrejötte előtt nem volt olyan szervezet melynek eszköze és lehetősége is lett volna a hatékony érdekképviselet megalkotására a pénzügyi intézményekkel szemben. A kamarák mellett működő békéltető tanácsok eszköz híján csak a jó szándékukról tudtak tanúbizonyságot tenni, a bankokkal szemben viszont ez vajmi kevés. Nézzük, mennyivel sikeresebb a PBT az első 100 nap tükrében!

Aki tehette, az nem tudta, aki tudta volna, az nem tehette
Július előtt a kamarák mellett működő békéltető tanácsok próbáltak rendet tenni az ügyfél és a hitelintézet között. Ha a jó szándék meg is volt, eszköz híján tehetetlenek voltak ezek a testületek. Minden pénzügyi intézménnyel szembeni szankció lehetősége a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél összpontosult, melynek érdekvédelmi képessége elhanyagolható volt. A szerződések jogszerűségének vizsgálata ugyanis ekkor nem volt feladata a PSZÁF-nak, nem is járhatott el ilyen ügyekben.

A pénzügyi fogyasztói jogvita
A fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató között létrejött a pénzügyi szolgáltató által nyújtott szolgáltatásra vonatkozó szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy.

Ezt a kettősséget szüntették meg a PSZÁF-on belül működő PBT felállításával, végre egy szankcionálási eszközzel is felvértezett érdekvédelmi szervezet kopogtathatott a bankok ajtaján különböző vitás ügyekben eljárva.

Felállítása óta eltelt több mint száz nap alatt 579 kérelem érkezett a tanácshoz. Eddig összesen 18 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a PSZÁF, mert az adott pénzügyi szolgáltató megsértette a pénzügyi békéltetésből rá háruló kötelezettségét. Ezt a megelőző rendszer semmilyen formában nem tudta szankcionálni. Ez mindenképp óriási előrelépés, még ha aprópénznek is tűnik az a 18 millió.

Az alávetés: jó bankok vs. rossz bankok?
A PBT döntéseinek alkalmazásánál óriási jelentősége van az alávetés intézményének, mivel a döntés nem kötelező érvényű ezért csak azoknál a bankoknál lehetünk biztosak a vita pozitív lezárása utáni kártalanításunkban, ahol a bank aláveti magát a PBT döntésének. 

Vannak intézmények, melyek a legtöbb esetben alávetik magukat - még az ügy indításakor - a végleges döntésnek, de általános nyilatkozatot nem tesznek. És van néhány feketebárány, akik kivárnak vagy egyáltalán nem működnek együtt.

 

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Minden esetben aláveti magát a PBT döntésének a a takarékszövetkezetek negyede
a) a bankok közül kiemelendő az Erste-csoport, UniCredit-csoport, FHB-csoport, MagNet, Pannon Bank, KDB Bank, DRB Bank
b) biztosítók (Magyar Posta Biztosító, Allianz, ING, Astra, QBE Insurance, UNION)
c) befektetési vállalkozások (Concorde)
d) pénzügyi vállalkozások (Provident)
e) pénztárak (Dimenzió, ING)
Egyedi ügyekben alávetést gyakran tevő pénzügyi szolgáltatók
a) bankok: Budapest Bank, Raiffeisen
b) biztosítók: Groupama-Garancia, Generali-Providenica

Kiváró állásponton lévők: MKB, OTP, K&H
Nem együttműködő: CIB (bár ez a magatartás oldódni látszik)


Az eddig beérkező ügyekből összesen 118 zártak le, melyek 63 százalékában a fogyasztónak adtak igazat a pénzügyi szolgáltatóval szemben. Ezekben az ügyekben megítélt teljes kártérítési összeg 13,2 millió forint volt.

A PBT legfontosabb tulajdonsága az ingyenesség, fennállása óta így költségek nélkül indulhat hatékony érdekegyeztetés az ügyfelek és a pénzügyi intézmények között. A szép számban tett teljes alávetési nyilatkozatokból jól látszik: a bankok fontosnak tartják, hogy az ügyfelek biztonságban érezzék magukat. Ha nem is ez alapján kell biztosítót, bankot vagy más pénzügyi szervezetet választanunk, de érdemes mérlegelni, hogy esetleges vita esetén melyik intézménnyel tudunk biztosan egyenlő félként tárgyalni, amire most szinte csak a PBT ad lehetőséget.

 

Címkék: