Te vagy a legjobb alkalmazott? Ezért fogsz felmondani!

Pénzcentrum2016. július 1. 14:03

Ha egy munkáltatónak problémája van egy alkalmazottja viselkedésével, sokszor nem egyénileg próbálja kezelni a kialakult helyzetet, hanem mindenkire érvényes, kötelező érvényű szabályokat hoz. E szabályok miatt pedig sorra távoznak a legjobb embereik. Mutatjuk a legdurvább helyzeteket!

Ha te vagy az egyik legjobban teljesítő alkalmazott a munkahelyeden, akkor téged a legnehezebb megtartaniuk. Ha hibázik a főnököd vagy a céged menedzsmentje, te leszel az első, aki felállsz, hiszen előtted adódik a legtöbb új lehetőség.

Elsőre közhelynek tűnik, hogy azért nem tudnak megtartani, mert elvesztetted az elköteleződésedet a munkahelyed felé, de sok munkáltató ezt nem ismeri fel. Legtöbbször azt a hibát követik el, hogy iszonyatosan sok értelmetlen szabályt hoznak.

Egy cégnél természetesen szükség van játékszabályokra. Sokszor viszont olyan helyzetek miatt alakítanak ki általánosan követendő elveket, amikor egy munkavállaló - aki valószínűleg nem te voltál - átlépte azt a bizonyos vonalat.

Ha górcső alá veszünk munkahelyi problémákat, akkor azt látjuk, hogy a legtöbb kezelhető lenne úgy, hogy az egyes munkavállaló leül a saját főnökével, és megbeszélik azt.

Ezzel szemben sokszor hoznak olyan általános szabályokat, melyek kifejezetten néhány munkavállaló viselkedése miatt válnak szükségessé, de demoralizálják a teljes munkahelyi közösséget.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Hibás döntések, lehetetlen szabályok

A fenti helyzet általában nem egy-egy főnök hibájára, hanem a teljes munkahelyi vezetés alkalmatlanságára világít rá. Egy eleve rossz helyzetre rossz választ adnak, és így csak rontanak a helyzeten. Mutatunk néhány példát:

  • Sok munkahelyen nem lehet előléptetni valakit azelőtt, hogy egy bizonyos időt eltöltene ugyanabban a pozícióban. Ez régen még értelmesnek tűnő szabály lehetett, de mára elavult. Túl gyorsan alakul a munkaerőpiac ahhoz, hogy arra egy munkahely emiatt ne tudjon reagálni. A munkavállaló főnökének kizárólagos jogkörébe kéne tartoznia, hogy megítélje, egy-egy dolgozó megérett-e az előléptetésre vagy áthelyezésre.
  • Sokszor egészen elképesztő elvárásokat támasztanak a munkáltatók a jelenléttel, az érkezéssel és a távozással kapcsolatban. Ha mindig leszúrják azt az embert, aki bent marad estig, néha még hétvégén is dolgozik, emellett viszont rendszeresen késik néhány percet reggelente, akkor azt üzenik a munkavállalóknak, hogy a szabályok előbbre valóak a teljesítménynél. Ez nemcsak, hogy hozzájárul a legjobb teljesítményű munkavállalók elidegenedéséhez, de bizalmatlanságot is áraszt. Pedig soha nem kéne olyan embert alkalmaznia egy munkáltatónak, akiben egyébként nem bízik meg.
  • Előfordul, hogy a vállalatok túlszabályozzák, mi lehet egy munkavállaló asztalán. Nem azzal van gond, hogy egy félmeztelen focista poszter nem kerülhet ki, de ha már olyan szőrszálhasogatásba megy bele a szabályzat, hogy hány üveg víz, kávés bögre vagy papír lehet a közvetlen közeledben, azzal a munkáltatód azt sugallja: inkább alkalmazna robotokat, mert nekik nem lennének ilyen igényeik.
  • Néhány munkáltatónál az email küldéssel kapcsolatban is bevezettek olyan szabályokat, melyek azt üzenik a dolgozók felé, hogy nem bíznak meg bennük. Van, ahol a vállalaton kívülre küldött üzeneteket egyenként kell jóváhagynia a munkavállaló főnökének. Továbbá vannak helyek, ahol az email témáját csak egy előre meghatározott listából lehet kiválasztani, különben a rendszer nem engedi elküldeni az üzenetet. Amikor ilyen és ehhez hasonló szabályokat hoznak egy munkahelyen, azzal pont a becsületes munkavállalók felé mutatnak bizalmatlanságot a szabályalkotók, mivel azok, akik szándékosan kárt akarnak okozni (vagy adatot szeretnének lopni), biztosan megtalálják majd a módját, hogy megtehessék azt.
  • Áldott Karácsonyt! - ez Magyarországon talán kevésbé jellemző, de egyes nyugat-európai vagy amerikai munkahelyeken egész egyszerűen nem lehet kimondani ezt a mondatot, mert azt feltételezik, hogy sértheti olyan emberek érzékenységét, akik nem ünneplik ezt az ünnepet. A politikai korrektség e foka szintén elidegenedéshez vezet, és senki nem nyer rajta. Ettől senki nem fogja kényelmesebben érezni magát munkahelyi környezetében, azok pedig, akiket meggátol a normális kommunikációban, kifejezetten kényelmetlen helyzetbe kerülnek.

Összegzésül: az a gond az ilyen szabályokkal, hogy legtöbbször egy-egy valóban rossz helyzet szüli őket, de aztán nem segítik, hanem még kényelmetlenebbé teszik a munkavégzést. Az adott problémára sem tűnnek jó válasznak, hisz elkenik a felelősséget és olyan munkahelyi környezetet teremtenek, mely gyakran természetellenes, gyerekes vagy kibírhatatlan.

Az ilyen szabályoknak mindenki meg fogja inni a levét, ugyanakkor pont azok fogják leghamarabb bedobni a törölközőt, akiknek a legtöbb lehetőségük van váltani, és ők pont a legjobb munkavállalók.

Cikkünk Travis Bradberry Dr, World Economic Forumban megjelent írása alapján készült, melyet ide kattintva olvashatsz el angolul.

Címkék:
karrier, karacsony, munkahely, főnök, felmondás, e-mail, szabályok, munkatárs, munkahely váltás,